ولع خوردن یک غذا به این معنا نیست که بدن شما به آن ماده ی غذایی نیاز دارد. هوس خوردن یک غذا، مقدار کمی با نیاز بدن و مقدار زیادی با فعالیت شیمیایی مغز سرو کار دارد. هوس ممکن است مربوط به بافت یک غذا ( ترد ، نرم ) و یا مزه ( شیرین ، نمکی ) آن باشد، اما همه در یک چیز مشترک هستند و آن برهم زدن برنامه ی غذایی شما است.


بستنی

معمولا افرادی که زیاد هوس غذا می کنند، کسانی هستند که BMI بالایی دارند. جای تعجب ندارد، چون غذاهای چرب بییشتر مورد توجه قرار می گیرند. ترکیب خنکی، خامه و شیرینی، بستنی را تبدیل به غذایی می کند که مقاومت در برابرش سخت است. اما خوردن آن هم حسابی برایتان خرج بر می دارد. یک وعده معمولی بستنی وانیلی حدود 230 کالری دارد.
پیشنهاد بهتر:

نصف فنجان بستنی کم چرب، کالری بسیار کمتری دارد.


چیپس سیب زمینی

ترکیب شوری و تردی، جذابیتی فوق العاده به چیپس سیب زمینی می دهد. با توجه به طعم یک پاکت یک اونسی، چیپس سیب زمینی دارای حداقل 150 کالری است. خوردن یک بسته ی بزرگ 8 اونسی حدود 1230 کالری برای شما به دنبال دارد.
پیشنهاد بهتر:

قطعات کرفس و هویج را در حموص بگذارید و میل کنید. با این کار تردی آن را حفظ کردید، کالری کمتری استفاده کردید و همینطور مقدار قابل توجهی مواد مغذی به بدن خود رسانده اید.


شکلات

بیشتر زنان عادت به خوردن شکلات دارند و این کار را به طور منظم انجام می دهند. این درست است که خوردن شکلات روی خلق و خو بسیار تاثیر گذار است، اما فراموش نکنید همین شکلات می تواند صدها کالری به میزان کالری مصرفی روزانه اضافه کند.
پیشنهاد بهتر:

از شکلات های تلخ که درصد کاکائو بالایی دارند، استفاده کنید. با این کار، هم کالری کمتری استفاده کردید و هم اینکه این نوع کاکائو برای قلبتان نیز مفید است.


پاپ کورن

گاهی اوقات نشستن و فیلم دیدن، باعث می شود هوس کنید پاپ کورن بخورید. حافظه تاثیر زیادی در هوس های غذایی دارد، قبلا در حال دیدن فیلم از خوردن پاپ کورن لذت برده اید و حالا نیز پیشنهاد خوردن دوباره را رد نمی کنید. پاپ کورن ساده، یک میان وعده ی سالم است اما معمولا پاپ کورن هایی که در بسته بندی به فروش می رسد، با روغن نارگیل درست می شوند و سس کره ای به آنها اضافه می شود.
در نتیجه پاپ کورن سالم تبدیل به هیولایی با 400 تا 1200 کالری می شود.
پیشنهاد بهتر:

پاپ کورن را ساده استفاده کنید.


دونات ها

اگر رژیم هستید، دونات برای شما مانند میوه ی ممنوعه است. همین ممنوع بودن دلیل کافی برای هوس کردن را فراهم می کند. تحقیقات نشان داده خوردن غذاهای دلخواه در یک هفته و سپس کنار گذاشتن آن ها در هفته ی بعد، الگویی یو یو شکل به وجود می آورد و ممکن است هوس کردن را شدت ببخشد. اگر واقعا هوس خوردن غذایی را دارید، مقداری از آن خوردن بهتر از کنار گذاشتن کاملش است. مشکل دونات ها این است که مواد مغذی بسیار کم و کالری بسیار بالایی دارند.
پیشنهاد بهتر:

نان سبوس دار با کره ی بادام زمینی


گوشت قرمز

آیا احساس می کنید یک وعده بدون داشتن یک قطعه گوشت وعده نمی شود؟ خبر خوب این است که برای رسیدن به وزن سالم مجبور نیستید گوشت را کنار بگذارید. فقط قطعه ی گوشت درست را انتخاب کنید. یک استیک معمولی حدود 700 کالری دارد.
(اگر چربی آن را کم نکنید، ممکن است بیشتر هم باشد )
پیشنهاد بهتر:

از گوشت چرخ کرده کم چرب استفاده کنید.


پیتزا

پیتزا یکی از غذاهای محبوب در سراسر جهان است و مزایایی هم برای سلامتی دارد. یک برش، معمولی حدود 12 گرم پروتئین و 2.5 گرم فیبر دارد. اما هر برش پیتزا، حدود 280 کالری دارد. ( اگر مواد زیاد شود، می تواند بیشتر هم باشد )
پیشنهاد بهتر:

پیتزا را خودتان در خانه درست کنید. از گوشت و پنیر پیتزای کم چرب، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و دیگر سبزیجات استفاده کنید.


ماکارونی

ماکارونی در بیشتر کشورهای جهان جزو 5 غذای برتر است. مشکل اینجاست که بیشتر مردم از نوعی ماکارونی استفاده می کنند که با آرد تصفیه شده تهیه می شود. ماکارونی ساده تنها یک پنجم ماکارونی سبوس دار فیبر دارد. این یعنی ماکارونی سبوس دار، می تواند انرژی پایدار تری به شما بدهد. سس ماکارونی هم می تواند از جمله موارد رژیم کش باشد، بعضی سس ها حدود 800 تا 1200 کالری دارند.
پیشنهاد بهتر:

ماکارونی سبوس دار با سسی که پایه ی آن سبزیجات است، استفاده کنید.


سیب زمینی سرخ کرده

آیا همراه با غذا سیب زمینی هم می خورید؟ همین سوال کافیست تا هوس خوردن سیب زمینی سرخ کرده در شما بیدار شود. یک وعده ی بزرگ سیب زمینی سرخ کرده، می تواند معادل یک همبرگر کالری داشته باشد( 500 کالری ).
پیشنهاد بهتر:

به جای سیب زمینی، سالاد بخورید و یا اگر اراده ای آهنین دارید، سیب زمینی سفارش دهید اما تنها پنج یا شش عدد استفاده کنید.


آجیل ها

در مهمانی ها، خوردن یک مشت آجیل کار ساده ای است اما همین آجیل مخلوط بو داده شده، می تواند بیش از 800 کالری انرژی داشته باشد.
پیشنهاد بهتر:

از آجیل هایی که پوست دارند، استفاده کنید. این آجیل ها سرعت خوردن را کم می کنند.


قهوه

هوس خوردن قهوه چیزی فراتر از یک هوس ساده است، چون قهوه خاصیتی اعتیاد آور دارد. بعضی افراد بدون خوردن قهوه، حس می کنند نمی توانند کامل هوشیار شوند. خوشبختانه قهوه کالری خاصی ندارد البته تا زمانی که به آن شکر و خامه اضافه نکرده باشید.
پیشنهاد بهتر:

در قهوه ی خود از شیر کم چرب یا شیر سویا استفاده کنید.


حمله ی ساعت 3 میان وعده

اگر ساعت 3 ماشین میان وعده شروع به هشدار دادن کرد، بدانید دچار افت قند خون بین دو وعده شده اید. متاسفانه یک کلوچه ی شکلاتی با اینکه کالری بالایی دارد، فقط می تواند برای مدتی کوتاه این حس را از بین ببرد.
پیشنهاد بهتر:

از میان وعده هایی استفاده کنید که ترکیب پروتئین و دانه های کامل باشد. مانند پنیر کم چرب روی کراکر های سبوس دار. میان وعده های سالم، کمک می کند کمتر درگیر هوس های غذایی شوید و همچنین باعث می شوند بیشتر پایبند رژیم بمانید.


ناخنک های عصبی

گاهی هوس های غذایی از روی گرسنگی نیست و جنبه ی عصبی دارد. برای مثال احساسات ناخوشایند مانند استرس و اضطراب. به این حالت، خوردن احساسی می گویند و اگر درگیر این مشکل هستید و هرچند وقت این کار را انجام می دهید، رژیم خود را تضعیف می کنید.
پیشنهاد بهتر:

سعی کنید از روش های کنترل استرس استفاده کنید. یوگا یا مدیتیشن کار کنید. و یا می توانید در این موقعیت ها، غذاهای آزاد را به جای غذاهای پرکالری استفاده کنید.


یک روز بد

خوردن احساسی، می تواند در پایان یک روز بد اتفاق بیفتد. در این موقعیت ممکن است برای کاهش احساس اندوه و غم،  به غذاهای پرکالری رو بیاورید. خوردن احساسی در موارد شدید، موجب می شود فرد حتی وقتی پر شده است، نیز به خوردن ادامه دهد.
پیشنهاد بهتر:

برای فروکش کردن احساسات خود، به جایی غیر از یخچال مراجعه کنید. با دوستی که از او آرامش می گیرید تماس بگیرید، به موزیک مورد علاقه خود گوش دهید و یا آنچه در فکرتان است را در یک دفترچه بنویسید.


کنترل کردن هوس های غذایی: خوردن میان وعده

اگر زمانی که گرسنه هستید، هوس های غذایی  به سراغتان می آیند میان وعده های سالم بین وعده های اصلی بخورید. خوردن درست و از روی برنامه ی میان وعده ها، کمک می کند کمتر گرسنه شوید و هوس های غذایی از شما دور شود. این را فراموش نکنید که هر میان وعده باید کمتر از 200 کالری داشته باشد. انتخاب های خوب عبارتند از ماست با میوه های تازه، تخم مرغ آب پز، اسموتی میوه.


کنترل کردن هوس های غذایی: پیاده روی

همه می دانیم که پیاده روی باعث سوزاندن کالری و کاهش وزن می شود. اما به تازگی مشخص شده است که پیاده روی کمک می کند کمتر شیرینی جات بخورید. در یک تحقیق مشخص شد افرادی که 15 دقیقه پیاده روی می کنند، نسبت به افرادی که 15 دقیقه استراحت می کنند، کمتر میل به خوردن شکلات دارند.


کنترل هوس های غذایی: رژیم کم کربوهیدرات

تحقیقات نشان داده است، کسانی که در برنامه ی غذایی خود بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنند هنگام رژیم گرفتن و زمانی که غذایشان محدود می شود، بیشتر درگیر هوس های غذایی می شوند اما افرادی که به آرامی کربوهیدرات برنامه غذایی خود را کم کرده و به حد متعادل رسانده اند، در برابر هوس های غذایی مقاوم تر بوده و در رژیم گرفتن نتایج بهتری کسب کرده اند.


کنترل هوس های غذایی: مقداری خوش گذرانی

گاهی اوقات مقاومت کردن بیش از حد، در برابر غذاهای دلخواه باعث تحریک بیش از پیش هوس های غذایی می شود. برای اینکه کمتر دچار این مشکل شوید، می توانید گاهی یکی از میان وعده های خود را به غذای دلخواهتان اختصاص دهید تا بتوانید اشتیاق خود به چنین غذاهایی را کنترل کنید. البته مواظب باشید که کالری آن وعده، بیش از حد  بالا نرود.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در شنبه 25 فروردین 1397 ساعت 08:25:001367 مشاهده