گوجه سبز:

درخت کوتاه قدی با میوه‌های کوچک هسته‌دار است که رنگ میوه‌ها قبل از رسیدن سبز و طعمشان ترش است، اما پس از رسیدن آبدار و شیرین و مایل به رنگ زرد می‌شوند. درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ‌های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن در می‌آیند. آب و هوای سرد باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای و ظاهر نامطلوب میوه گوجه سبز می‌شود.

این روزها گوجه‌سبز پای ثابت ظروف میوه اغلب خانواده‌هاست و اگر هم به باغات و مناطق کوهستانی اطراف شهر سری بزنید، آلوچه‌های وحشی ریزی را خواهید دید که ترشی آن نفستان را بند می‌آورد. اما علت طعم متفاوت، تردی، سفتی، درشتی یا ریزی انواعی از گوجه‌سبزها در چیست؟ این موضوع بستگی به گونه گوجه دارد. در واقع گوجه‌سبز میوه کال آلو است که ممکن است از نوع آلو زرد، آلو جنگلی، آلو سیاه، آلو بخارا و آلو برقانی باشد و انواع ریز آن مربوط به آلوچه‌های کال وحشی است و انواعی که درشت ‏تر است بیشتر در اطراف مشهد کشت می‏‏شود و لازم است بدانید انواع گوجه‌سبز از نظر میزان مواد مغذی با هم برابری می‌کند.

این میوه‌ها دارای فواید و خواص بسیاری برای سلامتی ما هستند، اما اگر نشسته و آلوده باشند، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت‌های غذایی را مطرح می‌سازند.
 

خواص مهم گوجه سبز


از مهم‌ترین خواص این میوه، خاصیت مسهلی و اشتهاآور بودن آن است که به خوبی شناخته شده است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشار خون  و کلسترول خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معدی- روده‌ای است. به علاوه این میوه زیاد کننده ادرار بوده و برای درمان ناراحتی‌های مجاری ادراری مفید است. گوجه‌سبز برطرف‌کننده عطش و خنک کننده نیز می‌باشد.


این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد. همچنین بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه هستند. گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهند که این میوه می‌تواند در درمان تومورها موثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکوربیک (ویتامین C)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.


گوجه سبز به علت دارا بودن پیش ساز ویتامین A برای درمان شب‌کوری مفید است. در بیماری روماتیسم و تصلب شرایین هم خوردن گوجه سبز توصیه می‌شود. همچنین این میوه مملو از ویتامین‌های B و C بوده و به همین جهت برای آرامش اعصاب مفید شناخته شده است.

 

اثرات منحصر به‌فرد گوجه‌سبز

گوجه‌سبز اثرات منحصر به‌فردی دارد. این میوه چون حالت اسیدی دارد می‌تواند تا حدودی رسوبات عروق را حذف کرده و موجب کاهش چربی خون شود و در نتیجه برای افراد مبتلا به تصلب شرایین مفید است.

همچنین به دلیل پتاسیم بالایی که دارد از طریق پرادراری نه تنها سدیم را دفع و از التهاب بافت‌ها و فشار خون بالا می‌کاهد، بلکه به کارکرد بهتر کلیه‌ها و پاکیزگی مجاری ادرار منجر می‌شود و هر چه ترش‌تر باشد ضمن این‌که ویتامین C بالاتری دارد برای افراد مبتلا به نقرس و رماتیسم مفیدتر است.

این میوه چون اسید زیادی دارد به افرادی که اسید معده‌‌شان زیاد ترشح می‌‌شود یا زخم‌معده و اثنی‌عشر دارند، توصیه نمی‌شود و کسانی که معده حساسی دارند بدانند با مصرف گوجه‌سبز دچار سوءهاضمه و نفخ می‌شوند و بهتر است کودکان زیر شش سال از گوجه‌سبز کمتر استفاده کنند.

 

نکات مهم در مصرف گوجه سبز

• زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است که سبب دل درد و نفخ شود.

• خواص گوجه‌سبز نرسیده به علت داشتن اسیدهای مختلف بیشتر از میوه‌های رسیده است و در عوض نفخ آن هم بیشتر است. مصرف گوجه‌سبز آلوده سبب بروز مسمومیت‌های گوارشی می‌شود.

• همچنین مصرف زیاد آن حالتی از حساسیت موقت را در دهان و دندان‌های مصرف کننده ایجاد می‌نماید و نباید بلافاصله مسواک زد، چرا که موجب تخریب و تحلیل مینای دندان می‌شود.

گوجه از چغاله بسیار ترش‌تر است و طبع سردتری دارد و بسیاری از شمالی‌های خوش خلق کشورمان با این میوه همراه انواعی از سبزی‌های کوهی که طبع گرمی دارد خورشت و آش بی مثالی می‌پزند که هرچه ترش‌تر باشد برای مبتلایان به نقرس و اسیداوریک بالا و کسانی که از حرارت کبد و گرمی هوا کلافه‌اند مناسب‌تر است.

بد نیست بدانید خوردن گوجه‌سبز با نمک یا دلال شمالی‌ها که مخلوط خوشمزه‌ای از سبزی‌های محلی و نمک است، از اثرات مخرب اسید آن می‌کاهد. البته فکر نکنید چون گفتیم با گوجه‌سبز نمک بخورید، با این پودر سفید آشتی کرده‌ایم، بلکه هنوز منع‌ها و محدودیت‌های آن برای بیماران مستعد و خاص وجود دارد.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در دوشنبه 21 فروردین 1396 ساعت 01:24:381977 مشاهده