کبد نقشی کلیدی در سلامت ما ایفا می کند، و زمانی که این اندام درست کار نمی کند، احتمال تجربه علائمی مانند خستگی، ضعف، و مشکلات گوارشی افزایش می یابد.کبد اندامی با قابلیت انجام وظایف مختلف است، کبد خون را تمیز نگه می دارد.

کبد اندامی با قابلیت انجام وظایف مختلف است. کبد خون را تمیز نگه می دارد، به تنظیم سوخت و ساز کمک می کند و قدرت دستگاه گوارش را حفظ می کند. همچنین، این اندام مسئولیت پالایش مواد مغذی موجود در غذاهای مصرفی شما و پخش آنها در سراسر بدن از طریق جریان خون، و سپس حذف مواد زائد سمی باقیمانده از این فرآیند را بر عهده دارد.

 

افزون بر این نقش های حیاتی، کبد در تنظیم ذخیره خون نقش دارد و لخته شدن خون و تجزیه سلول های آسیب دیده خون که می توانند از طریق ادرار یا مدفوع دفع شوند امکانپذیر می شود.

 

بدون تردید، کبد نقشی کلیدی در سلامت ما ایفا می کند، و زمانی که این اندام درست کار نمی کند، احتمال تجربه علائمی مانند خستگی، ضعف، و مشکلات گوارشی افزایش می یابد. باید به این نکته اشاره داشت که مشکلات کبدی تنها در افرادی که الکل مصرف می کنند، رخ نمی دهند و افرادی با رژیم غذایی ضعیف، آنهایی که زیر استرس شدید قرار دارند، افرادی که در معرض آلودگی هوا و سموم محیطی قرار دارند، و آنهایی که برخی داروهای تجویزی یا آنتی بیوتیک ها را مصرف می کنند نیز می توانند با مشکلات کبدی مواجه شوند. از این رو، پاکسازی کبد می تواند در بازگشت این اندام به مسیر درست فعالیت های خود نقشی کلیدی داشته باشد.

 

احساس خستگی بین افرادی که با آسیب کبدی مواجه هستند، شایع است.

 

علائم عملکرد نادرست کبد

زمانی که کبد مجبور است بیش از ظرفیت خود به فعالیت بپردازد، امکان بروز مشکل در این اندام افزایش می یابد. پس اگر با هر یک از علائم زیر مواجه هستید ممکن است به ارائه هشدار از سوی بدن برای پاکسازی کبد اشاره داشته باشد.

 

نفخ و یبوست: زمانی که کبد با فشار مضاعف برای رسیدگی به رژیم غذایی ضعیف، داروهای تجویزی یا سموم محیطی ورودی به بدن مواجه می شود، این شرایط می تواند بر گوارش شما تاثیرگذار باشد. به خاطر داشته باشید که کبد همانند مرکز کنترل گوارش بدن عمل می کند و زمانی که آهنگ فعالیت آن کند شده یا آسیب می بیند، با علائم گوارشی مانند نفخ و یبوست مواجه خواهید شد.

 

خستگی: احساس خستگی بین افرادی که با آسیب کبدی مواجه هستند، شایع است. پژوهش ها نشان داده اند که این شرایط به دلیل ایجاد تغییراتی در انتقال تکانه های عصبی در مغز رخ می دهد. و زمانی که مواد سمی به واسطه عملکرد ناقص کبد در خون افزایش می یابند، شما ممکن است برخی مشکلات شناختی مانند سردرگمی و تغییرات خلق و خو را تجربه کنید.

 

ادرار تیره و پوست زرد:

بیماری زردی که موجب تغییر رنگ پوست به زرد و تیره شدن ادرار می شود، زمانی رخ می دهد که سطوح بسیار بالای بیلی‌روبین در جریان خون وجود دارد، که ممکن است در نتیجه عملکرد نادرست سلول های کبدی شکل گرفته باشد. زمانی که کبد نمی تواند سلول های خون را متابولیز کند، این شرایط موجب افزایش بیلی‌روبین می شود، که در نهایت ابتلا به بیماری زردی را در پی دارد.

 

اختلالات هورمونی:

کبد مسئولیت تجزیه و حذف هورمون های اضافی را بر عهده دارد، که به تعادل هورمون های موجود در بدن شما کمک می کند. اما زمانی که کبد عملکرد درست خود را ارائه نمی دهد، احتمال مواجهه با اختلالات هورمونی افزایش می یابد، که به مشکلات سلامت مانند نوسانات خلقی، کلسترول بالا، و قاعدگی های نامنظم منجر می شود.

 

جگر گاو یا مرغ ارگانیک سرشار از مواد مغذی است که سلامت کبد انسان را تقویت می کنند.

 

6 اقدام برای پاکسازی کبد

اگر با هر یک از علائم مذکور آسیب کبدی مواجه هستید یا در معرض برخی دلایل عملکرد نادرست کبد، مانند مصرف دارو، آلودگی، و سموم محیطی قرار داشته اید، شما می توانید روند زیر را برای پاکسازی کبد مد نظر قرار دهید:

 

حذف مواد غذایی سمی از رژیم غذایی

غذاهای فرآوری شده، غذاها و نوشیدنی های شیرین، فست فودها، روغن های هیدروژنه، مصرف الکل، غلات پالایش شده، و میوه ها و سبزیجاتی که مواد شیمیایی روی آنها اسپری شده است، کبد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. به عنوان بخشی از روند پاکسازی کبد، مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزیجات برگدار ارگانیک، گیاهان دارویی تازه، سبزیجات چلیپایی، روغن نارگیل، و سرکه سیب را مد نظر قرار دهید.

 

نوشیدن آب سبزیجات خام

نوشیدن آب سبزیجات مختلف کمک می کند تا از مصرف سبزیجات مورد نیاز برای تقویت سلامت کبد اطمینان حاصل شود. گرفتن آب سبزیجات گوارش آنها را نیز تسهیل می کند، تنش کمتری به کبد وارد شده و مواد مغذی راحت‌تر جذب می شوند.

 

مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم

پتاسیم به پاکسازی کبد کمک می کند. بر همین اساس، افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم اقدامی کلیدی است. از جمله منابع غذایی خوب برای پتاسیم می توان به سیب زمینی شیرین، اسفناج، آووکادو، ماهی سالمون، موز، و لوبیا سفید اشاره کرد.

 

انجام تنقیه قهوه

تنقیه قهوه به سمزدایی و تسکین علائم عملکرد نادرست کبد، مانند خستگی و یبوست، کمک می کند. برای انجام تنقیه قهوه، دو قاشق غذاخوری پودر قهوه ارگانیک را با سه فنجان آب تصفیه شده ترکیب کنید و آب را به جوش آورید. اجازه دهید 15 دقیقه به جوشیدن ادامه دهد، سپس آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. این ترکیب را از صافی عبور دهید و در کیت تنقیه استفاده کنید.

 

مصرف مکمل های پاکسازی کبد

برخی از بهترین مکمل ها برای پاکسازی کبد شامل خار مریم، زردچوبه، و ریشه قاصدک می شوند. این مکمل ها به حفظ سلامت بافت کبد کمک می کنند، دیواره های سلولی در کبد را تقویت می کنند، و سمزدایی را بهبود می بخشند.

 

مصرف جگر یا قرص های جگر گاو

جگر گاو یا مرغ ارگانیک سرشار از مواد مغذی مهمی است که سلامت کبد انسان را تقویت می کنند. اگر به مصرف مواد غذایی سرشار از این مواد مغذی تمایلی ندارید می توانید استفاده از قرص های جگر گاو را مد نظر قرار دهید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در دوشنبه 23 بهمن 1396 ساعت 10:50:051011 مشاهده