خاکشیر گیاهی است علفی یک ساله یا دو ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر نیز می رسد ، پایین گیاه کرک دار و بالای آن بدون کرک است.  تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری به رنگ قرمز تیره است .
ترکیبات:
خاکشیر دارای تعدادی اسید چرب مانند اسید لینوئیک ،‌اسید لینولنیک ، اسید اولئیک ،‌اسید پالمتیک و اسید استئاریک است . ضمنا در خاکشیر اسانس روغن فراری وجود دارد که دارای مواد بنزیل و ایزوسیانات است.
خواص خاکشیر:
در موارد جراحات و تب‌های زیاد به صورت خیس کرده بسیار موثر است و همچنین بو داده آن اسهال‌های سخت را درمان می‌کند. خاکشیر التهاب کلیه را برطرف می‌کند و برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مفید است. همچنین خاکشیر تب‌بر و ادرارآور است و از دیگر خواص این گیاه می‌توان به درمان سرخک و مخملک اشاره کرد.
این گیاه نیز برای رفع گرفتگی صدا مفیداست و از گل‌ها و برگ‌های آن می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.  از دیگر خواص خاکشیر این است که برای برطرف کردن جوش‌های صورت که به علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرد و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته خورد تا جوش‌ها از بین بروند.  

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در یکشنبه 10 مرداد 1395 ساعت 11:06:493252 مشاهده