در مورد مصرف شکر قهوه ای باورهای نادرستی وجود دارد، اینکه شکر قهوه ای خواصی دارد توسط بسیاری از متخصصان تایید شده است اما این ماده عوارضی نیز دارد. آسمونی در این مقاله خواص شکر قهوه ای به همراه مضرات شکر قهوه ای را برای شما عزیزان شرح می دهد.

 

 خواص شکر قهوه ای

گاهی اوقات از آن به عنوان شکر خام یاد می شود. دلیل آن هم این است که در هنگام تولید فرایند غنی سازی بر روی آن انجام نمی گیرد. بر خلاف شکر سفید، شکر قهوه ای به صورت مستقیم از طریق عصاره نیشکر به دست می آید. به این شکل این ماده را حرارت می دهند سپس می گذارند در درجه حرارت خیلی پایین تا کریستالی شود.پروسه کریستالی شدن ماهها طول می کشد. مشخصه اصلی شکر قهوه ای رنگ قهوه ای آن و همینطور مزه خاصی است که دارد.دلیل این مزه هم این است که ملاس نیشکر در تولید شکر قهوه ای گرفته نمی شود.

معمولا شکر قهوه ای دارای ۳ الی ۷ درصد از ملاس نیشکر می باشد و نسبت به شکر سفید، شکر قهوه ای کمتر گرانول شده. شکر قهوه ای دارای کالری کمتری نسبت به شکر سفید می باشد. شکر قهوه ای یا شکر خام بسته به نوع تولید آن دارای انواع مختلفی می باشد.

شکر خام یا شکر قهوه ای در شیرینی پزی رژیمی و تهیه سس استفاده می شود و امروزه در جاهای مختلف دنیا جایگزین شکر سفید شده است. دلیل اصلی آن هم این است که دارای مواد معدنی غنی و پرباری است و مانند شکر سفید از خواص و مواد معدنی خود کاسته نشده جای بحث و تفکر در مورد خواص خوراکی و زیبایی شکر قهوه ای بسیار است. شکر قهوه ای مانند شکر سفید سمی نیست و مواردی که در تصفیه شکر سفید استفاده می شود را ندارد.

 

 شکر قهوه ای و بهبود گردش خون :

شکر قهوه ای بسیار سودمند است و برای سلامتی مناسب.  شامل مقدار زیادی مواد معدنی است موادی که مورد نیاز بدن است. دیده شده که مصرف شکر باعث بهتر شدن گردش خون و همچنین افزایش تولید سلول های خونی و همینطور آسان کردن هضم و گوارش مواد غذایی شده است. مصرف شکر قهوه ای به زنانی که تازه زایمان کرده اند نیروی دوباره می بخشد.

 

شکر قهوه ای و درمان سرماخوردگی :

دهه هاست که مصرف شکر قهوه ای یک درمان خانگی برای سرماخوردگی محسوب می شود. شکر قهوه ای را در آب در حال جوشیدن با زنجبیل اضافه می کردند و به همان شکل داغ مصرف می کردند و مصرف آن باعث درمان علائم سرماخوردگی می شد. در برخی جاها از شکر خام یا شکر قهوه ای به جای عسل استفاده می کرده اند.

شکر قهوه ای و پوست :

 همچنین اثرات مثبت شکر قهوه ای برروی پوست غیر قابل انکار است، طوری که در برخی لوازم آرایشی معتبر از شکر قهوه ای استفاده می کنند. شکر قهوه ای باعث کاهش ورم پوست می شود باعث مرطوب شدن پوست و همچنین از سلول های پوست در برابر رادیکال های آزاد دفاع می کند.

 

 مضرات شکر قهوه ای

اپیدمی دیابت به بزرگترین نگرانی در حوزه سلامتی بدل شده است. سم شیرینی به نام شکر، اولین نامی است که به محض شنیدن دیابت به ذهن خطور می کند.تحقیقات جدید از هفت واقعیت در مورد شکر پرده برداری کرده است که همگان را شگفت زده می کند.

 

عملکرد شکر در مغز مشابه موادمخدر است.

پژوهش های محققان مرکز پیشگیری و درمان چاقی بیمارستان کودکان بوستون نشان می دهد که شکر در مغز عملکردی همانند مواد مخدر دارد.اسکن مغزی نشان می دهد که پس از صرف غذای پر شیرینی، همان مناطقی در مغز تحریک می شوند که پس از مصرف کوکایین و هرویین فعال می شوند.

آزمایشی در سال ۲۰۰۷ بر روی موش های معتاد به کوکایین نشان داد که آنان به آب قند تمایل بیشتری دارند و بیشتر تحریک می شوند.

نتایج این آزمایش در PLOS۱ منتشر شده است.

 

شکر مهمترین عامل کندذهنی است.

مقاله ای به عنوان ‘شکر احمقتان می کند’ در نشریه Physiology در سال ۲۰۱۲ توجه همگان را بر انگیخت. این مقاله که حاصل سال ها مطالعه دانشمندان است نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا در طول زمان باعث کاهش یادگیری و اختلال حافظه می شود.

در این مقاله آمده است که استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ اثر عکس دارند و بر خلاف شکرو غذاهای شیرین، باعث افزایش یادگیری و هوش می شوند.

 

شیرینی باعث افزایش انرژی کودکان نمی شود.

اکثر والدین بر این باورند که شیرینی و شکلات باعث افزایش انرژی و کارایی فرزندان می شود که باور اشتباهی است. 

 

شکر قهوه ای ارجحیتی به شکر سفید ندارد.

برخی از افراد معتقدند که مضرات شکر قهوه ای کمتر از شکر سفید است، این تصور پایه علمی ندارد چراکه شکر قهوه ای حاصل تصفیه شکر سفید با ملاس است و حتی می تواند مضرتر باشد.

 

 میزان شکر نانو سبوس دار بیشتر از نان حجیم سفید است.

نان سبوس دار به طور کلی بسیار مغذی تر از نان سفید است ولی متاسفانه برخی نانوایان بخاطر کاهش تلخی آرد سبوس دار، به آن شکر اضافه می کنند.

قبل از خرید نان سبوس دار از عدم وجود شکر در آن مطمئن شوید.

 

شکر باعث افزایش غنچه گل و ماندگاری آن می شود.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که وجود کمی شکر در خاک باعث افزایش رشد گیاهان تزیینی و ماندگاری آن می شود و دلیل آن فعل و انفعالات باکتری های موجود در خاک به دلیل شکر است. برخی از باغداران هلندی برای افزایش شکوه باغچه خود از این ترفند استفاده می کنند.

آمریکایی ها در سال حدود ۳۵ کیلوگرم شکر مصرف می کنند.

وزارت کشاورزی آمریکا در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که میزان مصرف شکر هر آمریکایی در سال حدود ۳۵ کیلوگرم (۷۷ پوند) است که معادل ۲۲ قاشق چایخوری در روز می شود.

در این گزارش آمده است که این آمار در بیشتر کشورهای دنیا مشابه است.مصرف شکر زیاد باعث کاهش حساسیت پرزهای چشایی می شود و به همین دلیل است که برای برخی افراد طعم های شیرین افراطی آزار دهنده نیست.

قطع مصرف شکر موثرترین گام در جهت بدنی سالم است.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در پنجشنبه 18 آبان 1396 ساعت 07:57:562274 مشاهده