حدود 2 درصد از جمعیت آمریکا از پسوریازیس رنج می برند پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی و مزمن پوست است مردم از آن رنج می برند تولید سلول های پوست 100 برابر سریع تر از طبیعی است با این حال ریختن سلول های پوست قدیمی نرمال باقی می ماند این منجر به تشکیل تکه های ضخیم، پوسته پوسته، خشک و خارش دار بر روی پوست می شود.


ایمنی، استرس، چاقی، برخی داروها، دیابت و برخی از شرایط می تواند پسوریازیس را بدتر کند این بیماری پوستی به طور کامل قابل درمان نیست و در عین حال می توان آن را تا حداکثر میزان با برخی از مواد طبیعی مانند اسانس، روغن نارگیل، سرکه سیب طبیعی و یا روغن درخت چای کنترل می شود بیایید در این مقاله، ببینید انواع روغن های ضروری که در کاهش پسوریازیس مفید است.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری پوستی طولانی مدت است.
تخمین زده شده در انگلستان و شمال اروپا 1 درصد یا 2 درصد از جمعیت دارای پسوریازیس هستند.
پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است سیستم ایمنی به سلولهای خود بدن در پوست حمله می کند.
افراد مبتلا به پسوریازیس یک تجمع سریع سلول های پوست به صورت پاپول التهابی و پلاک هایی با فلس های نقره ای رنگ بر روی سطح پوست است این ضایعات نیز می تواند:
خارش بانو شامل خارش ساعد چپ با دست راست خودش باشد.
پسوریازیس تا حد زیادی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و یک بیماری نسبتاً شایع است
خارش دار
خشک
قرمز
دردناک
پسوریازیس به شیوه های مختلف در افراد مختلف نشان داده می شود بعضی از آنها دارای علائم پسوریازیس در مکان های خاص درچین های پوست، کف دست و یا کف پا هستند برخی پسوریازیس دیگر کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و به ویژه:
زانو
آرنج
پایین کمر
جمجمه
پسوریازیس در طول زمان می آید و می رود پسوریازیس به طور کلی به خفیف، متوسط یا شدید تعریف شده است.
تعداد کمی از افراد مبتلا به پسوریازیس یک بیماری به نام ورم مفاصل پسوریاتیک دارند این التهاب بر مفاصل تاثیر می گذارد این حالت معمولاً به تنهایی می تواند  بر روی شرایط پوست رخ دهد اگر چه آن می تواند روی خودش همچنین رخ دهد.

علل پسوریازیس

آفتاب می تواند در درمان پسوریازیس موثر باشد اما مقدار بیش از حد ممکن است محرکی برای پسوریازیس باشد
عوامل بسیاری به عنوان محرک بثورات مطرح هستند با این حال در ارتباط است:
ژنتیک
صدمه به پوست
عفونت، از جمله اچ آی وی
برخی داروها، از جمله بتا بلاکرها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
مصرف الکل بیش از حد
سیگار کشیدن
استرس عاطفی

روغنهای ضروری برای درمان پسوریازیس

چند اسانس است که در کاهش پسوریازیس حداکثر اثر را دارد این روغن قوی دارای خواص مختلف است که تنها در درمان پسوریازیس مفید نیست بلکه سبب بهبود سلامت پوست است بیایید با هم نگاهی به آنها داشته باشیم.

1. روغن ضروری اسطوخودوس

این یکی از روغن های چند کاره است که در درمان بسیاری از بیماری های پوستی مانند زخم، آفتاب سوختگی، پسوریازیس، جوش، کبودی، آکنه، آبسه و بسیاری دیگر مفید است این خواص ضد التهابی و آرام بخش در التیام پسوریازیس در حداکثر میزان است آن پوست خشک و خارش دار و پوسته پوسته را آرام می کند آن سبب دوباره جوان کردن و ترویج بهبودی می شود آن به خوبی با روغن های دیگر مانند روغن میخک، مریم گلی، کاج، گل شمعدانی، خس خس و نعناع هندی ترکیب می شود.

2. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک منبع چند وجهی و قدرتمند برای درمان پسوریازیس و دیگر بیماری های پوستی است این شامل خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی دارد این التهاب و تحریک سیستم ایمنی بدن را برای بهبود سلامت پوست کاهش می دهد آن پوست خشک را آرام و تولید بیش از حد سلول های پوست را کنترل می کند قدرت نفوذ آن به کاهش و جلوگیری از ظاهر شدن زخم پسوریازیس کمک می کند.

3. صمغ MYRHH

این صمغ شامل خواص درمانی قدرتمند است که سبب تسکین خشکی، خارش، پوست خیس خورده و ترک خورده می شود این به طور موثر علائم پسوریازیس را تا حداکثر میزان برطرف می کند این شامل خواص ضد باکتری و ضد التهاب، ضد قارچ و ضد عفونی است جدای از آن، قدرت نفوذ بالایی دارد که از فرایند درمان و سرعت بخشیدن به ترمیم حمایت می کند.

4. CEDARWOOD

Cedarwood یک درمان موثر برای کاهش پسوریازیس است این به پاک کردن ناخالصی کمک می کند خواص مدر آن درمان سلولیت، احتباس مایعات و جمع آوری سم در بدن است خواص قابض آن سبب سفت نگه داشتن پوست، کاهش تولید سلول های پوست اضافی و تسکین خارش می شود.

5. آنجلیکا

آنجلیکا یکی از روغن های سم زدایی بسیار عالی است خواص مدر آن در پاکسازی و حذف سموم و مواد زائد انباشته شده در بدن کمک می کند آن را در پاکسازی احتقان پوست بسیار مفید است این سبب افزایش سیستم ایمنی بدن، پاکسازی سلولیت و بهبود عملکرد کبد می شود.

6. روغن اسانس

Aster, [11.09.17 20:51]
هلیکروسوم

این اسانس شامل خواص ضد عفونی کننده و نرم کننده پوست است آن به طور عجیب ظرفیت ترمیم پوست را دارد و به بهبود بافت پوست آسیب دیده کمک می کند این به طور طبیعی شامل خواص ضد التهابی قوی است که سبب درمان کامل پسوریازیس است می توان آن را با دیگر روغن های حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین مخلوط کرد.

7. اسانس بابونه

اسانس بابونه باعث تحریک تولید سلول های سفید خون و شرایط پوست را بهبود می بخشد این سبب بهبود قابلیت ارتجاعی پوست و به پوسته پوسته شدن و خشکی پوست کمک می کند آنها ترمیم کننده، ضد التهابی و قدرت نفوذ عمیق دارند در کمک به بهبود شرایط پوست بسیار موثر هستند شما می توانید چند قطره از آن را به آب وان اضافه کنید یا آن را با هر روغن حامل مانند روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین یا روغن زیتون رقیق کنید و بر پوست بمالید.

8. اسانس آویشن

با وجود سمی بودن، اسانس آویشن شامل خواص ضد عفونی کننده و ضد التهاب قوی است که در درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس مفید است می توان آن را به طور مستقیم اعمال و یا با رقیق کردن آن با هر روغن حامل استفاده کرد افراد مبتلا به فشار خون بالا و زنان باردار باید از استفاده از اسانس آویشن اجتناب کنند.

9. اسانس شمعدانی

اسانس شمعدانی آثار شگفتی در احیای بافت های بدن دارد بنابراین، آن به عنوان یکی از بهترین روغن های ضروری برای درمان پسوریازیس است می توان آن را به طور مستقیم در مناطق تحت تاثیر پسوریازیس اعمال و یا در مقادیر بسیار کم مصرف کرد.

10. اسانس رز

با توجه به خواص آرام بخش و تسکین دهنده آن، روغن ضروری رز اغلب یکی از بهترین روغن ها برای درمان پسوریازیس در نظر گرفته می شود این همچنین شامل خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد باکتری است این روغن باید همیشه به جای استفاده به تنهایی رقیق شود.

11. روغن سرو کوهی JUNIPER

روغن سرو کوهی در تحریک گردش خون و تصفیه خون که در درمان پسوریازیس مفید هستند بسیار موثر است می توان آن را به صورت منتشر، استنشاق، موضعی برای درمان پسوریازیس استفاده کرد افراد مبتلا به آلرژی، زنان باردار و بچه ها باید از استفاده از روغن سرو کوهی اجتناب کنند.

12.  روغن چوب صندل

اسانس صندل در ایجاد توازن عواطف و فرآیندهای ایمنی در بدن موثر است بالا بودن درصد santalol در آن، آن را در تسکین التهاب مفید می سازد می توان آن را به صورت منتشر و یا موضعی برای رهایی از پسوریازیس استفاده کرد افراد با پوست حساس و مادران باردار باید از استفاده این روغن اجتناب کنند.

13.  اکالیپتوس

این اسانس در درمان پسوریازیس موثر است همچنان آن شامل بسیاری از خواص مفید و بسیار موثر است می توان آن را موضعی و یا در دوز مواد غذایی برای درمان بیماری های پوست مصرف کرد قبل از اعمال آن بر روی پوست باید به درستی رقیق شود.

4. اسانس نعناع هندی

نعناع هندی و یا روغن Agastach pogostemi برای درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس بسیار موثر است می توان آن را به طور مستقیم بر روی پوست اعمال کرد و یا با روغن های دیگر مخلوط و یا در مقادیر بسیار کمتر مصرف کرد.

15. اسانس ترنج

اسانس ترنج دارای اثرات آرام بخش است و در کاهش خارش و پوسته پوسته شدن پوست موثر است آن را می توان به طور مستقیم بر روی پوست اعمال و یا منتشر در هوا استفاده کرد آن حتی برای بچه ها ایمن است.

16. روغن اندی روبا ANDIROBA

اندی روبا شامل اسید میریستیک است که به رشد بیش از حد سلول های پوست کمک می کند در حال حاضر اسید لینولنیک سبب بازیابی چرخه زندگی منظم و کنترل تولید و گسترش سلول های پوست می شود.

17. اسانس گل گاوزبان

اسانس گل گاوزبان حاوی مقادیر کافی از اسید گاما لینولئیک است که در درمان بیماری های پوستی مثل پسوریازیس بسیار مفید است می توان آن را با هر اسانس دیگر برای افزایش اثربخشی آن مخلوط کرد.

18. روغن کاجی پوت CAJEPUT

اسانس کاجی پوت به سلول های پوست انرژی می دهد همچنین به کاهش التهاب ناشی از پسوریازیس کمک می کند.

19. روغن روغن  CAPAIBA

این شامل خواص ضد التهابی است که در جلوگیری از عفونت های پوستی که توسط پسوریازیس رخ داده مفید است.

20. روغن گل پامچال

این اسانس حاوی اسید گاما لینولنیک است که در درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس بسیار موثر است می توان آن را با هر روغن حامل یا روغن های ضروری مخلوط کرد و در یک مخلوط مناسب برای درمان پسوریازیس استفاده کرد.

21. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یکی از روغن های سنتی مورد استفاده برای درمان یا مدیریت پسوریازیس است مشابه بودن با سبوم طبیعی، آن را به عنوان یک مرطوب کننده شگفت انگیز درآورده است که به درمان پوست خشک و پوسته پوسته کمک می کند.

22. روغن تامانو  TAMANU

این روغن های استوایی شفا دهنده برای درمان پسوریازیس و دیگر بیماری های پوستی کمک می کند آن را به عنوان یک مرطوب کننده، تسکین دهنده و آرام بخش عمل می کند.

23. روغن  MELROSE

این روغن دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده قوی است که در درمان پسوریازیس مفید است آن در بازسازی بافت پوست آسیب دیده مفید است می توانید آن را به طور مستقیم در مناطق آسیب دیده اعمال یا با هر روغن حامل رقیق کرد.

24. عرق نعناع

خواص اساسی عرق نعناع می تواند با خارش، قرمزی و خشکی ناشی از پسوریازیس مقابله کند این روغن باید در مقادیر بسیار کوچک استفاده شود شما می توانید 1 قطره از روغن نعناع را در مناطق آسیب دیده اعمال و آن را ترک تا کاملاً خشک شود متناوباً، شما می توانید 5 قطره از اسانس را به یک فنجان آب مقطر اضافه کنید و آن را در مناطق آسیب دیده اسپری کنید.

25. روغن دانه زیره سیاه

این اسانس شامل خواص انتی پرسیتیک، ضد التهابی و ضد میکروبی است این به درمان مشکلات پوستی مثل پسوریازیس کمک می کند همچنین تورم را تسکین، پوست را مرطوب و ضخامت را کاهش می دهد.

درمان پسوریازیس با استفاده از روغن های ضروری که خودتان می توانید انجام دهید

در اینجا راه های مختلف که شما می توانید سعی کنید چند روغن های ضروری را برای درمان پسوریازیس ترکیب کنید. این مخلوط در کنترل علائم و جلوگیری از عفونت مرتبط با پسوریازیس موثر است شما می توانید هر یک از مخلوط را انتخاب کنید و سعی کنید آن را به طور منظم برای رهایی از علائم پسوریازیس استفاده کنید.

1. ترکیب روغن های ماساژ در منزل

به یک بطری شیشه ای، 1/2 فنجان روغن هسته انگور یا روغن بادام اضافه کنید.
سپس، 15 قطره از روغن درخت چای، 30 قطره از هر یک از روغن گل گاوزبان و روغن گیاه گل مغربی شب و  10 قطره از هر یک از روغن آویشن، روغن ترنج و روغن niaouli اضافه کنید.
درب آن را به خوبی ببندید و تکان دهید تا مواد تشکیل دهنده ترکیب شود.
مقدار کافی روغن به آب حمام اضافه کنید و در آن به مدت 15 - 20 دقیقه خیس بخورید و یا در مناطق تحت تاثیر پسوریازیس برای چندین بار در یک روز استفاده کنید.

2. لوسیون مخلوط خانگی برای پسوریازیس

یک ترکیب ضخیم به راحتی بر روی پوست گسترش یابد و سبب بهبود پوست خشک و پوسته پوسته می شود.
در یک کاسه شیشه ای، 15 قطره از اسانس درخت چای، 5 قطره از روغن مر و 5 قاشق چای خوری روغن آوکادو و روغن گل گاوزبان یا روغن گیاه گل مغربی شب را ترکیب کنید.
مخلوط را به میزان کافی بر روی مناطق پسوریازیس تحت تاثیر قرار دهید و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود.
این برنامه را 2 بار در یک روز برای تسکین تکرار کنید.

3. فرمول تسکین پسوریازیس

این فرمول فقط در درمان پسوریازیس موثر نیست بلکه برای درمان اگزما به حداکثر میزان کمک می کند.
 4اونس از کرم ویتامین ای، 20 قطره از روغن اسطوخودوس، 4 قطره از اسانس روغن ضروری bay و 5 قطره از هر یک از روغن دانه هویج و روغن گل شمعدانی ترکیب کنید.
به میزان کافی مخلوط را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید.
آن را ترک تا کاملاً خشک شود.
به طور منظم این برنامه را تکرار کنید.
توجه : اضافه کردن 1 قاشق چای خوری روغن کرچک اگر شما فکر می کنید که مخلوط اسانس برای پوست های حساس بیش از حد قوی است.

4.  سرکه سیب برای درمان پسوریازیس پوست سر

اگر شما می خواهید از پسوریازیس پوست سر رهایی یابید سپس این روش بهترین کار در درمان آن است.
5 قاشق چای خوری سرکه سیب، 3 اونس از اسانس اسطوخودوس و هر 10 قطره از روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای را ترکیب کنید.
محلول را در یک بطری شیشه ای بریزید و درب آن را ببندید و به خوبی تکان دهید.
با استفاده از یک تکه پنبه یا نوک انگشتان، مخلوط را بر روی پوست سر بمالید.
آن را برای مدت یک شب ترک کنید و در صبح شستشو کنید.
درمان را برای نتایج موثر 2 بار در هفته تکرار کنید.

5. درمان تسکین دهنده حمام

این فرایند را در درمان مناطق پسوریازیس تحت تاثیر قرار دهید خواص نمک اپسوم بهبودی را در تسکین خارش، قرمزی و خشکی پوست فراهم می کند.
یک وان حمام را پر از آب کنید چند مشت از نمک اپسوم به آن اضافه کنید.
چند قطره از اسانس را به آب اضافه کرده و خوب هم بزنید.
در آن به مدت 15 - 20 دقیقه خیس بخورید و با آب شستشو کنید.
روزانه روند را برای رهایی تکرار کنید.

6. آب درمانی در حمام آب قلیایی

اگر شما از خارش و سوزاندن شعله ور شدن پسوریازیس رنج می برید پس از آن شما می توانید این فرایند را امتحان کنید این فرایند می تواند وضعیت را قبل از شروع به بهبودی کمی بدتر می کند.
1 فنجان جو، 1 فنجان از هر یک از جوش شیرین و آرد ذرت ترکیب کنید
1 فنجان سرکه سیب را به اب حمام اضافه کنید.
خوب مخلوط کنید و در آن به مدت 15 – 20 دقیقه خیس بخورید.
به طور معمول آبکشی کرده و خشک کنید.
این روند را 5 بار در یک روز تکرار کنید.

7. مرطوب کننده حمام

به آب حمام 4 قطره از روغن اسطوخودوس، 2 قطره بابونه آلمانی، 1 قاشق چای خوری روغن زیتون، 1 قاشق چای خوری از روغن جوجوبا، 1 فنجان جو و 1/2 فنجان نمک مرده دریای اضافه کنید.
خوب مخلوط کنید تا زمانی که نمک حل شود.
در آن به مدت 15 - 20 دقیقه خیس بخورید.
با آب شستشو و خشک کنید.
2 بار در هفته تکرار کنید.

8. کرم آلورا مرطوب کننده

این کرم را می توان در زمینه های مختلف پس از گرفتن یک حمام برای کاهش علایم پسوریازیس استفاده کرد.
100ml از هر یک از جلبک دریایی و ژل آلوئه ورا، 3 قطره از بابونه آلمانی، دوز 10ml از هر یک از روغن ویتامین E، روغن آوکادو، روغن جوجوبا و روغن اسطوخودوس، 4ml قطره از هر یک روغن درخت چای و نعناع هندی را ترکیب کنید.
خوب هم بزنید و در یک ظرف مهر و موم شده ذخیره کنید.
به میزان کافی مخلوط را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید.
آن را ترک کنید تا کاملاً خشک شود.
به طور منظم این برنامه را تکرار کنید.

9. دستور العمل روغن ضروری

به یک بطری شیشه ای،6  قاشق غذاخوری روغن حامل  (روغن آووکادو، روغن دانه کدو تنبل، روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین ) اضافه کنید.
حالا 9 قطره از روغن ترنج، 1 قطره از روغن یلانگ یلانگ، 3 قطره از روغن mandrain 1 قطره از روغن مریم گلی، 10 قطره از روغن گل شمعدانی، 4 قطره از روغن نعناع هندی و 10 قطره از روغن کندر اضافه کنید.
درب آن را ببندید و بطری برای دریافت روغن های گنجانیده شده تکان دهید.
به میزان کافی مخلوط را بر روی مناطق پسوریازیس تحت تاثیر قرار دهید.
آن را ترک تا کاملاً خشک شود.
این برنامه را 2 بار در یک روز تکرار کنید.

 

مدیریت درمان پزشکی پسوریازیس

پزشکان درگیر در درمان پسوریازیس شامل متخصصین پوست هستند بیمارانی که همچنین بیماری های مشترک با پسوریازیس دارند بوسیله متخصصان روماتولوژی درمان می شود.
سه شکل گسترده ای از درمان های پزشکی برای پسوریازیس وجود دارد:
درمانهای موضعی اعمال شده به پوست
نور درمانی با اشعه ماورای بنفش، که فتوتراپی نامیده می شود
داروهای تجویز شده برای موارد شدید
داروهای تجویز شده عبارتند از:
متوتروکسات، سرکوب سیستم ایمنی بدن
رتینوئیدها مانند ترتین و ایزوترتینوئین
سیکلوسپورین، که سرکوب سیستم ایمنی بدن
بیولوژیک، از جمله etanercept ،adalimumab به Infliximab 
درمانهای موضعی به طور کلی برای پسوریازیس خفیف است نوردرمانی برای مشکلات های اضافه شده و درمان های دارویی برای پسوریازیس شدید داده شده است.
درمانهای موضعی شامل کورتیکواستروئیدها و محصولات مبتنی بر ویتامین D هستند برای درمان به طور مستقیم بر روی پوست استفاده می شود کورتیکواستروییدهای اغلب موثر هستند.
درمان مبتنی بر ویتامین D نیز در برابر پسوریازیس کار می کند اما کورتیکواستروئیدها بهتر و عوارض جانبی کمتر دارند.
دیگر درمانهای موضعی شامل آماده سازی مبتنی بر تار، دیترانول، اسید سالیسیلیک، ویتامین A و کورتیکواستروئیدها و محصولات مبتنی بر ویتامین D معمولاً بیشتر استفاده می شود دو دلیل برای این که ممکن است آنها در نگاه بهتر و بدون عوارض جانبی باشند.
همه این روش های درمانی موضعی می تواند توسط پزشکان تجویز شود.
نرم کننده ها برای هر فرد با پسوریازیس توصیه می شود و در داروخانه بدون نسخه در دسترس هستند نرم کننده ها شامل کرم، پماد، وازلین، پارافین هستند وآنها پوسته پوسته شدن در پسوریازیس را کاهش می دهند و باید دو بار در  یک روز بر روی پوست اعمال شود.
فتوتراپی برای پسوریازیس می تواند ساده و با قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر انجام می شود و یا قرار گرفتن در معرض کنترل نور UV مصنوعی نیز از طریق پزشکان در دسترس است.
نوردرمانی می تواند موثر باشد اما نیاز به تکرار قرار گرفتن در معرض دارد که می تواند خطرات دیگر پوست مانند آفتاب سوختگی و سرطان پوست را افزایش دهد.

هشدار در استفاده از روغن های ضروری:

روغن های ضروری در طبیعت بسیار قوی هستند بنابراین ما باید در استفاده از آنها بسیار مراقب باشیم برخی از افراد ممکن است به روغن های خاص آلرژیک داشته باشند بنابراین بهتر است یک تست پچ را قبل استفاده از هر گونه اسانس انجام دهیم.
اگر باعث سوزش، قرمزی و یا هر ناراحتی دیگر شود پس بهتر است از آنها اجتناب کنید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در شنبه 25 شهریور 1396 ساعت 01:25:314874 مشاهده