تعادل و تنوع دو اصل مهم تغذیه برای سلامت و شادابی است اگر این دو اصل در برنامه غذایی روزانه فرد ، خانواده و جامعه رعایت شود میتوان با اطمینان گفت که بیماری کمتر، سلامت و توانمندی جامعه بیشتر میگردد. لازم است در برنامه های غذایی خود همیشه تنوع ایجاد كنید، یعنی همیشه یك نوع غذا نخورید. باید غذای انسان و عناصر تشكیل دهنده آن متنوع باشد. همه قسمت های بدن به ویتامین ها و پروتئین ها یا مواد معدنی نیاز دارند. پس باید برای حفظ سلامتی خود همه چیز بخورید و غذاها و مواد خوراكی متنوع میل نمایید تا نیاز همه قسمت های بدن تامین شود. رژیم‌های غذایی متنوع با احتمال افزایش دریافت مواد مغذی همراه هستند. تنوع اقلام مصرفی در گروه‌های غذایی مختلف، شاخصی مفید از کفایت مواد مغذی خاص، به شمار می‌رود.
تنوع یعنی از 4 گروه اصلی غذایی بهره ببریم. سلولهای بدن ما متفاوت هستند و نیاز های مختلفی دارند تنها با تنوع دادن به نوع مواد غذایی که انتخاب میکنیم میتوانیم این نیاز های متفاوت را پاسخگو باشیم. چهار گروه اصلی غذایی عبارتند از:
گروه نان و غلات؛
گروه میوه ها و سبزی ها؛
گروه شیر و لبنیات
و گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ.
 تعادل یعنی مصرف مقادیری از مواد غذایی که ضمن تامین نیاز های بدن موجب اضافه وزن نشود یعنی انرژی دریافتی به اندازه ای باشد.

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در پنجشنبه 21 مرداد 1395 ساعت 09:40:29583 مشاهده