هندوانه میوه ای است که برای سلامتی انسان بسیار مفید است و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. هندوانه یکی از آن میوه‌های آبدار است که به راحتی رفع عطش می‌کند. این میوه‌ی سرخ آبدار کم کالری بوده و حاوی ویتامین‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی زیادی است.گوشت این میوه قرمز، صورتی، سفید یا زردرنگ است.
ارزش غذایی هندوانه:
هر 100 گرم هندوانه حاوی ترکیبات زیادی است که در زیر به برخی از این عناصر مغذی اشاره می‌شود:
کالری                          30 کیلوکالری انرژی
پروتئین                        0.61 گرم
لیپید یا چربی               0.15 گرم
گلوسیدها                   7.55 گرم
فیبر                            0.40 گرم
آب                              91.45 گرم
ویتامین ث                   8.1 میلی‌گرم
پتاسیم                       112 میلی‌گرم
کلسیم                        11 میلی‌گرم
منیزیم                        10 میلی‌گرم
آهن                            0.24 میلی‌گرم
استرول‌های گیاهی     2 میلی‌گرم
هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شده و کالری کمی به بدن تحمیل می‌کند. این میوه‌ی آبدار در بین میوه‌هایی قرار دارد که گلوسید (قند) زیادی ندارند و میزان پروتئین و لیپیدهای موجود در گوشتش کم است. طعم شیرین هندوانه مدیون گلوسیدهای آن است که از ساکاروز و فروکتوز تشکیل شده و قدرت شیرین‌کنندگی بالایی دارند.
هندوانه سرشار از ویتامین C می‌باشد. در واقع 200 گرم هندوانه بیش از 25 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تامین می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین‌های گروه ب (200 گرم از آن تامین کننده 5 درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین B1 و B6) و پیش ساز ویتامین A نیز محسوب می‌شود.میزان مواد معدنی این میوه‌ی آبدار خیلی زیاد نیست اما با این حال حاوی پتاسیم، منیزیم، میزان کمی کلسیم، فسفر و همچنین آهن، روی، مس و منگنز می‌باشد. هندوانه برای کلیه‌ها مفید است و باعث تمیزی و سم‌زدایی آن‌ها می‌شود و میزان ادرار را بالا می‌برد. میزان بالای فیبر موجود در این میوه برای افرادی که روده‌های حساسی دارند و همچنین برای بچه‌ها بسیار مفید است. هندوانه همچنین حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان مانند لیکوپن و بتاکاروتن می‌باشد.  

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت 11:13:582021 مشاهده