افزایش وزن فصلی در افراد مختلف با هم متفاوت است، اما برای اکثر افراد بروز پدیده‌های خاص طی تغییر فصل و تعطیلات، احتمال بروز چنین چیزی را بیشتر یا کمتر خواهد کرد. تحقیقات نشان می‌دهد به طور متوسط افراد در فصل زمستان،‌ 2.5 تا ۳.۵ کیلو اضافه‌وزن پیدا می‌کنند. با آگاهی از عواملی که ممکن است شما را در معرض چنین خطری قرار دهد، می‌توانید شانس گذراندن این دوران را با احساس گناه و آزردگی کمتری نسبت به آن سپری کنید. در اینجا به برخی علل افزایش وزن در زمستان اشاره می‌کنیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.


خواب زیاد
زمانی که خورشید در تابستان می‌درخشد و هوا هم گرم است، راحت‌تر می‌توان از تخت بیرون زد و فعالیت‌های روزانه را آغاز کرد. با این همه، وقتی فصل سرما فرا می‌رسد و خورشید هم کم‌کم در ساعت ۴ بعد از ظهر پایین رفته و غروب می‌کند، تنها کاری که دوست دارید بکنید این است که در تخت‌خواب‌تان بمانید و به خوابتان ادامه دهید. سعی کنید برای زمستان لباس مناسب داشته باشید که برای بیرون راحت باشد، ‌چرا که کمک‌تان خواهد کرد با طلوع خورشید، از خواب بیدار شده و فعال و پرتحرک باشید.


هوای سردتر
جمله‌ای که زیاد در زمستان می‌شنوید این است: «عزیزم! بیرون سرده!» و اگر شما هم مثل ما هستید ترجیح می‌دهید در خانه بمانید و زیر پتو خودتان را پیچ بدهید. هوای سردتر باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند روند فعالیت‌های پرتحرک روزانه خود را ادامه دهند. خانم اسمیت، متخصص غذایی، در این باره می‌گوید: «من متوجه شدم که فروشنده‌ها تحرک و جنب و جوش بیشتری دارند؛ چرا که زیاد در محیط بیرون نیستند و البته دسترسی به محیط بیرون هم چندان ساده نیست. آنها پیاده‌روی تابستانی یا برنامه تنیس خود را کنسل می‌کنند و یا نمی‌توانند همراه با دوست خود هر از چند گاهی پیاده‌روی کنند.» زمانی که هوا خیلی سرد است، فعال بودن کار چندان ساده‌ای نخواهد بود، اما زمانی که شریک جرمی دارید که منتظر شماست، انجام آن کار چندان دشواری نیست.


اختلال عاطفی فصلی
از محل کارتان بیرون می‌آیید، می‌بینید همه جا تاریک است و احساس افسردگی می‌کنید. کم شدن میزان نور خورشید در زمستان می‌تواند اثر شاخصی بر روحیه و وضعیت سلامتتان به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد در زمستان دچار «اختلال عاطفی فصلی» یا (SAD) می‌شوند که در واقع نوعی افسردگی بالینی محسوب می‌شود. دکتر اسمیت توصیه می‌کند که سعی کنید با تمرکز برای بیدار شدن هنگام صبح تلاش کنید و از نور خورشید صبح به منظور خنثی کردن اثر کمبود تماس با نور در شب بیشتر استفاده کنید.


غذاهای راحت
زمانی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، نه تنها به دنبال شال‌گردن پشمی و دستکش می‌گردیم، بلکه سعی می‌کنیم غذاهایمان هم غلیظ‌تر و گرم‌تر باشد. در واقع غذا خوردن باعث افزایش دمای بدن می‌شود که می‌تواند علت زیاد شدن تمایل ما برای خوردن سبزیجاتِ آب‌پز یا پاستاهای آسان‌پز باشد.


قهوه
پیش از آنکه نخستین برگ پائیزی شروع به ریزش کند، لاته و اسپرسو دوباره سر و کله‌‌شان پیدا می‌شود. با هر تغییر فصل مثلا از پائیز به زمستان، میزان شکر چنین نوشیدنی‌هایی خصوصا نوشیدنی‌های حاوی قهوه بیشتر خواهد شد. نمی‌توان به راحتی طعم لذیذ آن را نادیده گرفت، اما اگر می‌توانید در مقابل لاته پرملاط مقاومت کنید، در واقع قادر خواهید بود که کالری‌های نالازم و غیرمفید را هم حذف کنید. اگر حس می‌کنید که باید هرازگاهی دلی از عزا درآورید، به دنبال کوچک‌ترین حجم فنجان یا ظرف باشید و از مسئول کافه بخواهید تا میزان شکری را که در نوشیدنی‌تان می‌ریزد، نصف کند.


سگتان کمتر به هواخوری می‌رود
هوای سرد نه تنها فعالیت‌های عادی شما در بیرون از خانه را مختل می‌کند، بلکه باعث می‌شود سگ‌تان را هم کمتر برای هواخوری و پیاده‌روی به بیرون ببرید. اما زمانی که او تحرک و جست و خیز کافی‌اش را در طول روز انجام ندهد، شما هم مانند او تحرک چندانی نخواهید داشت. تنها کاری که باید بکنید این است که به صورت سگ‌تان نگاهی بیاندازید تا یادتان بیاید که در این مسئله تنها نیستید و او هم برای هواخوری و تحرک به فضای بیرون نیاز دارد.


سیر تکاملی
تحقیقات نشان می‌دهد پرخوری در فصل‌های سرد در بیولوژی بدن شما ریشه دوانده است. محققان معتقدند که ما گرایشی طبیعی برای پرخوری در فصل‌های سرد داریم؛ چرا که به لحاظ تاریخی غذا در این ماه‌ها یا فصل سرد، کمیاب بود. در شرایطی که محکوم نیستیم با نخستین برف زمستانی،‌ بخواهیم در خوردن و نوشیدن زیاده‌روی کنیم، اما بهتر است از عواملی مانند این که به ضمیر ناخودآگاه ما بیشتر ارتباط پیدا می‌کند، آگاه باشیم. بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که نسبت به رژیم غذایی خود مبتکرانه‌تر برخورد کرده و رفتار آگاهانه‌تر و معقول‌تری نسبت به حجم غذایمان داشته باشیم.


شکر همه‌جا هست
در همه جشن‌هایی که می‌توان تصور کرد، شکر جزء لاینفک آن است، خصوصا در جشن‌ها و مراسمی که در آن انواع دسرها سرو می‌شود. نکته مهم که باید در خاطر داشته باشید این است که گزینه‌هایتان را بررسی و چیزی را انتخاب کنید که واقعا دوستش دارید و می‌خواهید یک دل سیر از آن بخورید. سعی کنید به خودتان زحمت بدهید و به این مسئله زودتر از موعد فکر کنید و برای این موضوع هم برنامه‌ریزی داشته باشید که با چه گزینه‌ای می‌خواهید کالری‌تان را مصرف کنید.


همین حالا هم اضافه‌وزن دارید
شاید هضم این مسئله واقعا کمی سخت باشد، اما اگر اضافه‌وزن دارید یا با وزن‌تان درگیر هستید، در این ماه‌ها و فصل سرد نسبت به افراد لاغرتر، بیشتر در معرض افزایش وزن قرار دارید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که اضافه‌وزن دارند در فصل‌های سرد و خصوصا در تعطیلات بیشتر اضافه‌وزن پیدا می‌کنند، در شرایطی که این میزان برای افراد عادی چیزی حدود نیم کیلو است. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که نسبت به اندازه غذایتان کوشا باشید و با عادت غذا خوردن و ورزش منظم، در این مسیر باقی بمانید.


زیاد از حد خواب‌آلوده‌اید
کم شدن نور خورشید در زمستان می‌تواند تأثیر بارز و شاخصی بر هورمون‌هایتان داشته باشد -خصوصا هورمون‌هایی که مسئول تنظیم خواب‌تان هستند. طی ماه‌های زمستان، میزان تولید هورمون خواب بیشتر شده و احساس خواب‌آلودگی هم می‌تواند رفتن به باشگاه یا تحرک را دشوارتر کند. سعی کنید زمانی که خورشید طلوع می‌کند برای خودتان برنامه ورزشی داشته باشید؛ چرا که در این حالت اثرات بارز روزهای کوتاه تأثیر شاخصی رویتان نخواهد گذاشت.


افزایش متابولیسم
اگرچه شاید این مسئله مثبت به نظر برسد اما اگر چندان مراقب نباشید، افزایش متابولیسم می‌تواند به‌جای سوزاندن چربی منجر به افزایش وزن شود. تحقیقات نشان می‌دهد متابولیسم ما در تلاش برای سوزاندن انرژی بیشتر به منظور گرم نگه داشتن ما، افزایش می‌یابد. این به معنای آن است که برای برآوردن و ارضای نیاز انرژی بدن، به غذای بیشتری نیاز داریم. بنابراین در شرایطی که ممکن است بیشتر احساس گرسنگی داشته باشید، این مسئله را فراموش نکنید که متابولیسم‌تان به قدر کافی افزایش نخواهد یافت تا به طور کامل بتواند اثر دومین پرس از پوره سیب‌زمینی را خنثی کند.


یک عالم لباس می‌پوشید
واقعا چه کسی است که هوای پوشیدن کاپشن و پالتو را دوست نداشته باشد؟ چنین هوایی واقعا فوق‌العاده است. اما زمانی که بدن‌تان را پنهان می کنید، در واقع از نشانه‌های بصری حفظ وزن و کنترل آن خود را محروم ساخته‌اید. سعی کنید همواره این مسئله را با خود چک کنید که لباس‌هایتان تا چه حد برایتان مناسب و اندازه‌اند و همیشه سعی داشته باشید به طور مرتب برنامه ورزشی خود را حفظ کنید.


بالا رفتن میزان مصرف نمک
آن دسته از غذاهای راحتی که در زمستان درست می‌کنند ممکن است بعد از خوردن احساس خوبی به شما بدهند، اما غذاهای سنگین‌تر یا پرملاط‌تر، محتوای سدیم بیشتری دارند. این به معنای آن است که میزان تورم و حجم شکم‌تان بیشتر شده و بلافاصله احساس نامساعد و نامطلوب و افزایش وزن خواهید داشت. حواستان به نوشیدن آب زیاد باشد تا بتوانید اثرات تورم شکم‌تان را کاهش دهید و هوای حجم غذایی را که می‌خورید داشته باشید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در پنجشنبه 12 بهمن 1396 ساعت 09:43:44747 مشاهده