خواص ماست موسير:
موسير يا سيركوهي گياهي شبيه سير و پياز است. موسير گونه‌هاي زيادي دارد كه بهترين نوع آن رنگ قرمز مسي دارد . به دليل آن كه بوي تند و تيز سير را كه ناشي از فرآورده‌هاي گوگردي سير مثل آليسين است. در 100 گرم موسير 70 كالري انرژي نهفته است. موسیر را معمولا خشک کرده و پس از ساییدن به عنوان ادویه غذا مورد استفاده قرار می دهند. البته رایج ترین کاربرد موسیر به صورت خرد یا رنده شده در ماست است که البته پیش از این کار، باید مدتی در آب خیسانده شود.
ترکیبات:
موسیر سرشار از ویتامین C و A و همچنین از منابع فسفر و منیزیم است. دارای ترکیبات گوگردی است. موسیر حاوی ویتامین‌های B موسیر و از نوع ویتامین B6 است. موسیر حاوی ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک نیز می‌باشد که ضداسترس است.
خاص موسير:
موسير چاشني‌اي اشتهاآور و داراي طبيعت گرم است.افرادي كه عادت به خوردن موسير دارند موهايشان ديرتر سفيد شده و كمتر به عارضه ريزش مو مبتلا مي‌شوند. براي درمان بي‌خوابي مفيد است و مي‌تواند دستگاه گوارش را تقويت و ضدعفوني كند و از انقباضات دردناك معده و روده بكاهد. موسير عمل هضم غذا را آسان و با افزايش ادرار، سموم بيشتري را از بدن خارج مي‌كند. همچنین در تسكين درد مفاصل و نقرس بسيار موثر و به دليل غني بودن از پتاسيم، پايين آورنده خوب فشار خون است. موسير به دليل داشتن ويتامين‌هاي گروه بی به عملكرد دستگاه اعصاب مركزي كمك كرده و به شكل مطلوبي از سردردهاي ميگرني مي‌كاهد. سيستم قلبي ـ عروقي را تقويت و براي كاهش چربي و قند خون نافع است.  از دیگر خواص موسیر این است که مصرف موسير اثرات قابل توجهي در پيشگيري از انواع سرطان دارد و التيام‌دهنده، ترميم‌كننده موثر زخم‌ها و تسكين‌دهنده التهاب كبد است.
توجه:
زياده‌روي در خوردن موسير خام براي افراد گرم‌مزاج مضر بوده و بشدت حرارت بدن را افزايش مي‌دهد.

 

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در یکشنبه 10 مرداد 1395 ساعت 11:09:052549 مشاهده