اگراهل ميوه هاي نوبرانه باشيد يا نباشيد نميتوانيد از طعم و رنگ چغاله بادام، اين ميوه خوشمزه بهاري بگذريد. چغاله بادام كه يكي از پرطرفدارترين ميوه هاي بهاري است، همان بادام نارس است، هر چند همه خواص آن را ندارد اما اگر به اندازه خورده شود ميتواند به نوبه خودش مفيد هم باشد. اگر طرفدار چغاله بادام هستيد بد نيست از خواص آن هم با خبر شويد تا در روزهاي باقيمانده بهار با اشتياق بيشتري سراغ آن برويد.

چغاله میوه کالی است که قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک و داخل آن لایه‌ای سفید و نرم وجود دارد که مغز آبکی و نازکی را در خود نگهداری می‌کند. این میوه تنها در فصل بهار آن هم در مدت زمان کوتاهی خودی نشان می‌دهد و ناگهان وارد مرحله تکامل شده و پوسته سبز بیرونی‌اش سفت و سخت و دندان‌شکن می‌شود. چغاله می‌تواند متعلق به میوه هلو، زردآلو و بادام باشد.

اما بد نیست بدانید چغاله هلو و زردآلو در مقایسه با چغاله بادام بافت سفت و سخت‌تری دارد و اگر موفق شوید با دندان‌های نیشتان آن را خرد و سپس آسیاب کنید می‌فهمید که اصلا به خوشمزگی و تردی چغاله بادام نیست و از طرفی تلخ و گس است.

سلامت پوست و مو با چغاله بادام
چغاله بادام كلسيم و ويتامينC دارد، البته به مقدار اندك. در گذشته از اين ميوه براي درمان زخم‏هاي گوارشي استفاده مي‏كردند. چغاله بادام منيزيم هم دارد كه در آرامش اعصاب نقش مهمي بازي ميكند. ويتامين E موجود در چغاله بادام براي سلامت پوست و مو هم مفيد است و هر عدد آن حدودا 5 كالري انرژي دارد. اين ميوه علاوه بر همه اين موارد، تقويت كننده معده است، لثه و ريشه دندان را تقويت ميكند و براي رفع خشكي دهان هم مفيد است.مصرف این میوه از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

نگران سرطان معده نباشيد
چغاله بادام تركيبات اسيدي ويژه اي دارد كه وجود آنها در معده از آسيب رسيدن به بافت معده و بروز سرطان جلوگيري ميكند .البته اين نكته را درنظر داشته باشيد كه اين ميوه خوش طعم بهاري از نظر ويتامينC كامل نيست. اين باور هم كه كم كالري بودن آن موجب لاغري ميشود اصلا مورد تائيد نيست.

عضلاتتان نميگيرد!
اگر چغاله بادام را به اندازه بخوريد و نكات بهداشتي در مورد شيوه مصرف آن را رعايت كنيد ميتوانيد از فوايد مهم آن مثل جلوگيري از گرفتگي عضلات بهرهمند شويد. اين ميوه سبز رنگ كه در واقع بادام كال و نارس است سرشار از كلروفيل است. كلروفيل در بدن ما در مسير كانال گوارشي به توليد منيزيم كمك بسياري ميكند. منيزيم هم در كاهش گرفتگي عضلات نقش موثري دارد. بنابراين خوردن به اندازه و متعادل چغاله بادام تا اندازهاي ميتواند به بهبود گرفتگي عضلات شما كمك كند.

چغاله رسيده را بخوريد!
بهطور كلي مواد مغذي ميوه كال و نارس بادام كمتر از رسيده آن است و از نظر كلسيم، آهن و بهطور كلي املاح معدني نسبت به بادام رسيده در سطح پايينتري قرار دارد. رسيده اين ميوه افراد را در برابر بيماريهايي مثل پوكي استخوان، افزايش كلسترول، كمخوني و چسبندگي روده ها محافظت ميكند اما تا وقتي كال است اين ويژگيها را ندارد.

 

خطر چغاله‌های تلخ

نکته قابل توجه آن‌که چغاله زردآلو، هلو و بادام اگر تلخ باشد بدون شک حاوی مقادیری سیانور است که مصرف زیاد آن موجب مسمومیت می‌شود و سمیت چغاله هلو و زردآلو می‌تواند بیشتر باشد. هم‌اکنون بیشترین محصولی که در بازار عرضه می‌شود چغاله بادام شیرین است. جالب است بدانید با آن‌که مغز بادام از نظر طب سنتی گرم و ‌تر است، اما چغاله آن طبع سردی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن موجب سردرد، دل پیچه، تهوع، اسهال، ترشح بیش از حد بزاق و رخوت می‌شود.

چغاله بادامهايي كه مقداري تلخي دارند حاوي مقدار بسيار كمي اسيدسيانيدريك به علاوه تركيبي از سم خطرناك سيانور هستند. بنابراين بهتر است در خوردن اين نوبرانه هاي بهاري خوشمزه احتياط كنيد چون مصرف زياد آنها احتمال مسموميت بهدنبال دارد.

حصبه در كمين شماست
چغاله بادام با وجود همه خوشمزگياش اگر نشسته و آلوده باشد احتمال ابتلا به بيماريهاي عفوني گوارشي از جمله حصبه و مسموميتهاي غذايي را به دنبال دارد. بيماري حصبه نوعي عفونت باكتريايي است كه از طريق مصرف آب يا غذاي آلوده ميتواند به انسان منتقل شود. البته اين حالت در كودكان و افراد بالاي 60 سال رايجتر است. عوارض اين بيماري شامل كاهش شديد آب و املاح بدن، سوراخ شدن رودهها، خونريزي دستگاه گوارش، عفونت استخوان و بالاخره هپاتيت است.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در یکشنبه 20 فروردین 1396 ساعت 07:11:064775 مشاهده