پژوهشگران عوارض زیادی را برای چاقي بدن شناسایی کرداه اند که می تواند موجب کاهش طول عمر انسانها گردد . در زیر به تعدادی از عوارض چاقی اشاره شده است :
1 – پُر فشاری خون : هرچه وزن شما بیشتر شود، بافت چربی شما نیز بیشتر می شود. این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید توسط جریان خون تأمین شود.هر چه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می شود، افزایش می یابد و هر چه حرکت خون در سیستم گردش خون بیشتر شود، فشار بیشتری بر دیواره ی سرخرگ های شما وارد می شود. علاوه بر این، چاقی باعث افزایش سطح هورمون انسولین در خون می گردد که این هورمون علاوه بر کنترل قند خون، باعث نگه داشتن آب و نمک در رگ ها می شود که این خود باعث افزایش حجم خون می گردد. همچنین چاقی باعث افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش ظرفیت عروق برای جابجایی خون می شود که تمام این عوامل باعث پرفشاری خون می گردد.
2 – دیابت : چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع 2 می باشد، زیرا افزایش چربی باعث افزایش مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین می شود. لذا این هورمون نمی تواند با مقادیر نرمال قبلی، وظیفه ی خود را که کنترل قند خون است، به درستی انجام دهد و قند خون بالا می رود که خود یکی از عوامل مهم خطر برای سلامتی فرد است.
3 – اختلال در چربی های خون : رژیم های غذایی که دارای مقدار زیادی چربی های اشباع شده مثل گوشت قرمز یا غذاهای سرخ شده هستند، می توانند علاوه بر ایجاد چاقی باعث بالا رفتن کلسترول بد خون (به نام LDL) شوند. چاقی همچنین باعث پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون (به نام HDL) و بالا رفتن سطح تری گلیسیرید خون می شود.تری گلیسیریدها بیشترین میزان چربی در غذاهای شما و همچنین بیشترین درصد چربی در بدن شما را شامل می شوند، و در طولانی مدت اختلال در سطح چربی های خون، باعث تصلب شرائین می شود، زیرا چربی های اضافه در جدار رگ ها رسوب می کنند. تصلب شرائین خود باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته ی مغزی می شود.
4 – بیماری عروق کرونر: این بیماری یکی از اشکال بیماری های قلبی – عروقی است که از رسوب چربی در جدار سرخرگ های کرونر(سرخرگ هایی که به قلب خون رسانی می کنند) ایجاد می شود. پس از مدتی، رسوب این چربی ها باعث تنگ تر شدن دیواره ی داخلی عروق شده و خون کمتری به بافت قلب می رسد. کاهش خون رسانی به قلب، باعث آنژین صدری (درد قفسه ی سینه) می شود. انسداد کامل عروق قلبی می تواند باعث سکته ی قلبی شود.
5 – سکته ی مغزی: چاقی باعث تصلب شرائین و رسوب چربی در جدار سرخرگ ها می شود که می تواند سرخرگ های مغزی را نیز درگیر کند و باعث تنگ شدن عروق مغزی شود. حالا اگر لخته ی خونی در این عروق باریک ایجاد شود، می تواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه ای از مغز شما شده و منجر به سکته ی مغزی گردد.
6 – سایش مفاصل (استئوآرتریت): در افراد چاق به علت افزایش فشار وارده بر مفاصل(خصوصاً مفاصل زانو، ران و مهره های پایین کمری)، غضروف مفصلی تخریب شده و باعث ایجاد درد مفصل و سفتی آنها می شود.
7 – توقف تنفس در خواب: توقف تنفس در خواب، خصوصاً در افراد چاقی که زیاد خور خور می کنند، دیده می شود. این افراد به هنگام خواب شبانه، به علت انسداد مسیرهای هوایی ریه ها، برای مدت کوتاهی دچار توقف تنفس شده و مکررا در طول شب بیدار می شوند. در نتیجه خواب با کیفیتی در شب ندارند و در طول روز نیز به علت اختلال در خواب شبانه ی خود، دچار گیجی بوده و مرتب چرت می زنند. تحقیقات نشان داده، بیشتر افرادی که دچار وقفه ی تنفسی در خواب می شوند، دارای اضافه وزن بوده و گردنی بزرگ و راه هوایی باریکی دارند.
8 – سرطان : انواعی از سرطان ها با اضافه وزن همراه هستند که در زنان می توان به سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان گردن رحم و سرطان کیسه ی صفرا اشاره کرد. مردان چاق نیز نسبتاً در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان های کولون، رکتوم و پروستات هستند.
9 – بیماری کبد چرب: در اثر چاقی، چربی بیشتری در ساختار کبد وارد می شود که این تجمع چربی در کبد، می تواند باعث ایجاد التهاب و حتی تخریب بافت کبد شود و نهایتاً به بیماری نارسایی کبدی (سیروز) منجر شود، حتی اگر فرد هم زمان از مشروبات الکلی استفاده نکند( زیرا کبد چرب و سیروز کبدی بیشتر در افرادی که مقادیر زیادی الکل مصرف می کنند، بروز می کند).
10 – بیماری کیسه ی صفرا: به علت تجمع چربی اضافی در بدن افراد چاق، کلسترول بیشتری نیز در بدن آنها وجود دارد که این کلسترول اضافی می تواند در کیسه ی صفرا رسوب کند و باعث سنگ کیسه ی صفرا شود.همچنین کاهش وزن سریع( یعنی بیش از 5/1 کیلو گرم در هفته) نیز باعث ایجاد سنگ کیسه ی صفرا می شود.

11-آرتروز: هر كه وزنش بيش، دردش بيشتر (اين نوشته را اولين بار روی يك تابلو در مطب همكاری ارجمند و اورتوپد و جراحی معروف در تهران مشاهده كردم. هر بيمار چاقی كه برای درمان آرتروز به او مراجعه ميكرد، او قبل از هر اقدام دستور ميداد كه اول وزن خود را كاهش دهد و بعد مراجعه كند. چون وزن زياد سبب وارد آمدن فشار زياد روی مفاصل ميشود و آرتروز زودرس ايجاد می كند).

12 – نقرس: بالا رفتن مقدار اسيد اوره خون، باعث رسوب اين ماده در مفاصل، مخصوصاً مفصل شست پا می شود و اين رسوبات منجر به درد شديد در مفاصل درگير با اين ماده می گردد. درصد مبتلايان به اين بيماری در چاقها بيشتر است.

13 -ديسك كمر: وقتی وزن انسان بالا باشد،روی ديسكهائی كه بين مهره ها قرار گرفته، فشار می آورد كه اين فشار، باعث دردهای سياتيكی يا ديسك كمر می شود.

14 – نارسائی تنفسی: مسلماً حركت انسانهای چاق و فعاليت بدنی آنها باعث نارسائی تنفسی و نفس نفس زدن آنها می شود، زيرا در فعاليت اين افراد به دليل زيادی وزن، قلب مجبور است با سرعت بيشتری كار كند (درست مثل زمانی كه فرد ورزش می كند يا می دود). ولی افراد لاغر اين مشكل را ندارند. چون بر خلاف افراد چاق، ريه آنها توانائی رساندن اكسيژن به مقدرا وزن آنها را دارد.

15 – عفونتهای ريوی: برونشيتهای مزمن، ذالت الريه، ذات الجنب و عفونتهای ريوی ديگر بيشتر چاقها را مبتلا می كند تا لاغرها.

16 – حمله های آسمی: لاغرهائی كه مبتلا به آسم می شوند، كمتر از افراد چاق گرفتار حمله های آسمی می گردند.

17 – مرض قند: همه می دانند مرض قند، بايد زمينه ارثی داشته باشد. اگر عمه، دائی يا عمومی يك خانواده هفت نفری (پدر و مادر و پنج فرزند) مبتلا به ديابت باشد و قرار باشد كه طبق قوانين وراثت ژنتيكی به يكی از آنها مرض قند برسد، از اين افراد فردی به مرض قند مبتلا می شود كه چاقترين آنهاست.

18 – مشكلات بعد از عمل جراحی: عمل جراحی گاه منجر به عفونت می شود. يكی از مهمترين علل عفونت، وجود بافتهای چربی زياد در مسير زخم جراحی است.

19 – واريس: واريس در اشخاص لاغر و چاق ديده می شود، ولی درصد آن در چاقها بيشتر است.

20 – سرطان سينه: شايعترين سرطان در خانمها، سرطان سينه است وبيشترين درصد مبتلايان به آن هم خانمهای چاق هستند.

21 – نازائی: يكی از علتهای نازائی، چاقی است. خوب است بدانيد چند تن از خانمهای چاق كه به عنوان نازا ثبت نام كرده بودند، با كاهش وزن به آرزوی باورنكردنی خود رسيدند.

22 – سرطان پروستات: يكی از سرطانهای شايع در ميان آقايان، سرطان پروستات است كه درصد آن در چاقها بيشتر است.

23 – بالا رفتن چربی خون: همه می دانند چربی خون مختص چاقها نيست، ولی درصد آن در افراد چاق بيشتر است. چربی خون از دو نوع چربی تشكيل می شود: كلسترول و تری گليسريد. معمولا هر دو نوع چربی دست به دست هم می دهند و به انسان ضرر می رسانند، ولی نقش مخرب كلسترول بيشتر است.

24 – افزايش فشار خون: درصد مبتلايان به فشار خون معمولا در افراد چاق خيلی بيشتر از لاغرهاست (دکتر کرمانی، خود يكی از مبتلايان به فشار خون بود و هر روز قرص كنترل فشار خون استفاده می كرد. ولی پس از كاهش وزن، فشار خون ایشان پائين آمد.)

25 – بزرگ شدن قلب: قلب انسان به فرمان خداوند، روزی صد هزار بار می زند. در هر نوبت نيز 80 سی سی خون به بدن می رسد. حجم كل خون رسيده به بدن در هر روز حدود 8 ميليون سی سی است (يعنی هر روز چهارصد بشكه بيست ليتری خون به بدن می رسد) اين مقدار خون برای افرادی با وزن هفتاد كيلوگرم، طبيعی است. حال اگر اين شخص وزن خود را به 120 كيلو برساند، اين مقدار خون برای بدن او كافی نيست، از اين رو قلب محكمتر و بيشتر می زند و در نتيجه، ديواره قلب ضخميتر و خود قلب بزرگتر می شود. بنابر اين، يكی از مشكلات انسانهای چاق، بزرگ شدن قلب است اگر جلوی آن گرفته نشود، قلب تبديل به عضله ای بزرگ، شل و ضعيف می شود.

26 – نارسائی قلبی: توان كار قلب در افراد چاق كمتر است. بعضی از خانمها و آقايان چاق وقتی اصطلاحا پا به سن می گذارند، حتی كار آسانی مثل نماز خواندن ( به دليل نارسائی قلبی) برايشان مشكل می شود. با فشار دادن به ساق پای اين افراد متوجه می شويم كه بدن متورم می گردد و خونی كه توسط قلب بزرگ فرستاده می شود، توانائی برگشت ندارد. اين حالت باعث تجمع مايعات در بافتهای بدن، مخصوصاً در پا و ريه و شكم می شود.

27 – سكته قلبی: همه می دانند سكته قلبی يكی از عوارض بالا بودن وزن است. گفته می شود كه سكته قلبی در لاغرها به ندرت ديده می شود و هر چه وزن كمتر باشد، احتمال سكته قلبی نيز كمتر می شود.

28 – مشكلات روانی: اين مشكل در خانمها بيشتر نمايان است. دختری كه دم بخت است، به خاطر وزن بالائی كه دارد، اندام نامتناسبی دارد واز همين رو با خواستگاران كمتری مواجه می شود. خانمهائی كه دلشان می خواهد در هر مناسبتی لباس جديدی بپوشند، اگر چاق باشند برايشان ممكن نيست و مجبورند همان دامن و پيراهن قبلی را بپوشند همچنين گاه اختلافات زياد بين زن و شوهر به سبب چاقی يا لاغری يكی از زوجين، متاسفانه باعث تهديد به طلاق در تعداد زيادی از آنها می شود. اين امر در خانمها افسردگی را هم به دنبال می آورد.

5687886

29 -فتق شكم: همان گونه كه می دانيد ديواره شكم از چند لايه ساخته شده است. اين لايه ها مانع بيرون امدن روده ها می شود، ولی وقتی وزن بالا برود، يكی از اين لايه ها شكاف پيدا می كند و روده ها به زير پوست شكم می آيد. اين پديده را «فتق» می نامند.

30 – كاهش متوسط سن: آمار پزشكی نشان می دهد كه متوسط سن افراد چاق خيلی كمتر از افراد لاغر است. هر چهار كيلو اضافه وزن يك سال از عمر انسان كم می كند. اين هشدار مهمی برای افراد چاق است.

31 – خروپف در خواب: از مشكلاتی است كه معمولا افراد چاق به آن مبتلا می شوند.

32 – ضعف جنسی: ناتوانائی جنسی مخصوصاً در آقايان چاق بيشتر است

33- افزایش خطر سرطان کولون

چاقي بويژه چاقي شکمي خطر سرطان کولون را افزايش مي دهد. محققان مي گويند هر چه اندازه دور کمر بيشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان کولون بيشتر است.
اين يافته وجود ارتباط ميان چاقي و سرطان کولون را در مردان و به ميزان کمتري در زنان تاييد مي کند.

نکته ديگر اين که چاقي موجب افزايش سرطان رکتوم در مردان مي شود؛ اما در زنان چنين ارتباطي مشاهده نشده است. مهم اين است که رابطه چاقي دور شکم با سرطان کولون تاييد شده است ؛ به طوري که افزايش هر 4 اينچ سايز دور کمر احتمال سرطان را به ميزان 33 درصد در مردان و 16 درصد در زنان افزايش مي دهد.

شما کدام عوارض را میخواهید؟

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در سه شنبه 7 مهر 1394 ساعت 10:41:504803 مشاهده