چگونه درد و گرفتگی عضلات بعد از ورزش را به حداقل برسانیم؟

آیا تا به حال ناگهان احساس گرفتگی، سفتی یا برجسته شدن عضله داشته اید؟ به این حالت اسپاسم عضله گفته می شود. این نوع گرفتگی به دلایل مختلف می تواند در نقاط مختلف بدن برای هر کسی به وجود بیاید.

اسپاسم در ناحیه شکم، بازوها، دست ها و پاها شایع است. حتی ممکن است اسپاسم را در ساق پا، همسترینگ، عضلات چهار سر و در طول قفسه سینه نیز تجربه کنید. در بسیاری از موارد اسپاسم در نتیجه ورزش سنگین رخ می دهد. صبر، استراحت، کشیدن عضلات به آرامی و ماساژ دادن عضله ای که دچار مشکل شده می تواند درد را کاهش دهد.

افرادی که دچار درد حاد گردن و کمر هستند معمولا از اسپاسم عضلانی رنج می برند. خانم های باردار نیز در معرض اسپاسم قرار دارند چون وزنشان به صورت ناگهانی بالا می رود. خانم ها در دوره قاعدگی نیز به دلیل انقباضات رحمی گرفتگی عضلات را تجربه می کنند با این حال شدت درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اسپاسم های عضلانی یکی از عوارض جانبی مشکلات مزمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس، دیستروفی عضلانی و بیماری مک آردل( بیماری ذخیره ای گلیکوژنی) هستند.

اسپاسم های عضلانی درد زیادی به همراه خود دارند اما روش های طبیعی نیز وجود دارد که می توانید به کمک آنها بهبود پیدا کنید:

1- بابونه

 

بابونه گیاهی باستانی است که از آن برای درمان مشکلات مختلف از جمله اسپاسم عضلانی استفاده می کنند. این گیاه حاوی 36 نوع فلاونوئید است. این ترکیبات خاصیت ضد التهابی دارند. می توانید روغن بابونه را روی عضلاتی که تحت تاثیر قرار گرفته اند بمالید تا التیام بیابند. چای بابونه نیز می تواند درد عضلانی را التیام بدهد.

2- آب گیلاس

 

افرادی که می خواهند در ماراتن شرکت کنند تمرینات شدیدی انجام می دهند که معمولا فشار زیادی روی بدنشان می آورد. آب گیلاس می تواند به مقابله با التهاب و درد عضلانی که در میان دوندگان بسیار شایع است کمک کند. تحقیقات ثابت کرده نوشیدن آب گیلاس طبیعی می تواند درد بعد از دویدن را بسیار کاهش دهد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در این میوه کمک می کند عضلات به صورت طبیعی آرام شوند.

3- اسموتی بلوبری

 

یکی دیگر از راه های شیرین و طبیعی برای آرام کردن عضلات خوردن بلوبری است. یک تحقیق نشان داد خوردن اسموتی بلوبری قبل و بعد از ورزش می تواند به ریکاوری عضلات آسیب دیده سرعت ببخشد. بلوبری دارای توان آنتی اکسیدانی است و نشان داده می تواند استرس اکسیداتو و التهاب را کاهش دهد.

4- فلفل قرمز

 

کپسایسین، ماده ای که در فلفل قرمز وجود دارد یک آرامش دهنده طبیعی عضله است که معمولا به افرادی توصیه می شود که از بیماری های فیبرومیالژیا و آرتریت روماتوئید رنج می برند. فلفل قرمز را می توان به غذا اضافه کرد و یا حتی می توانید آن را به صورت کپسول یا کرم مورد استفاده قرار دهید. اگر فلفل قرمز را به صورت کرم استفاده می کنید می توانید آن را روی عضلات بمالید.

5- ویتامین D

 

افرادی که معمولا دچار درد عضلانی یا اسپاسم هستند ممکن است دچار کمبود ویتامین D باشند. این ویتامین در شکل های مختلف خود را نشان می دهد از جمله مایعات، قرص و کپسول. همچنین می توانید آن را از غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی و شیرهای غنی شده دریافت کنید. یکی دیگر از راه های دریافت ویتامین D قرار گرفتن زیر نور آفتاب است.

6- منیزیم

 

منیزیم یکی از مواد مغذی ضروری برای انسان است، چون باعث تثبیت عملکرد طبیعی عضلات و عصب ها می شود. با اینکه کمبود این ماده معدنی به ندرت دیده می شود اما از نشانه های اولیه کسانی که دچار کمبود منیزیم هستند درد عضلانی است. این ماده معدنی در غذاهایی مانند موز، بادام، حبوبات و برنج قهوه ای به خوبی پیدا می شود.

7- استراحت

 

شاید بهترین و طبیعی ترین روش برای آرام ساختن عضلات استراحت باشد. مطمئن شوید به خوبی می خوابید، مقدار زیادی مایعات می نوشید و سعی نمی کنید از عضله ای که تحت تاثیر قرار گرفته بیش از حد کار بکشید. استفاده از پد های گرمایشی و یا سرمایشی روی عضله می تواند بلافاصله باعث احساس التیام شود. گاهی اسپاسم به دلیل تحریک بیش از حد عضلات اتفاق می افتد. در چنین شرایطی یخ می تواند کمک کند تا جلوی انتقال پیام از مغز به عضله ای که بیش از حد کار کرده گرفته شود.
 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در شنبه 25 شهریور 1396 ساعت 01:06:28802 مشاهده