فرقی نمی کند که این دردها گرفتگی باشد، تیر کشیدن یا فقط درد باشد، اسپاسم عضلانی باعث رکود در برنامه ورزشی می شود – مخصوصا توجه داشته باشید که این دردها بدون علائم و هشدار ظاهر می شوند.

هیچ کس از گرفتگی عضلات مصون نیست. بیشترین عضلاتی که می توانند درگیر شوند، عضلات پشت پا، چهار سر ران، بازوها، و شکم هستند. دلایل بسیار زیادی هم می تواند وجود داشته باشد، از جمله کم آبی، گردش خون ضعیف، نداشتن حرکات کششی، یا فقط خستگی عضلانی. گرفتگی تا ۶ ساعت بعد از تمرینات رخ می دهند، این اسپاسم های عضلانی بدنام معمولا نیمه های شب اتفاق می افتند. خوشبختانه دانشمندان توانسته اند راههایی را برای پیشگیری و توقف این گرفتگی های کشف کنند.

 

پیشگیری از گرفتگی

آب زیادی بنوشید: کم آبی یکی از دلایل اصلی گرفتکی عضلانی است. به علاوه، نوشیدن آب زیاد فواید دیگری هم دارد.
الکترولیت ها را زیاد مصرف کنید. سطح پایین سدیم و پتاسیم می تواند دلیل بسیاری از گرفتگی های پهلو شود. بنابراین یک موز بخورید.
ویتامین ها را فراموش نکنید. منیزیم، زینک، و ویتامین های بی، دی، و ایی می تواند احتمال گرفتگی عضلات را کاهش دهد (حداقل درد).
بپرید. هنگامی که تمام عضلاتتان خسته می شوند، گرفتگی رخ می دهد. خوشبختانه، تمرینات دویدن (مانند پلایومتریک) می تواند مانع از خستگی شود. چند بار در هفته بعد از تمرین بپرید تا مانع از اسپاسم شوید.
سرد کردن و گرم کردن. گرم کردن و سرد کردن مناسب، دارای حرکات کششی زیادی است و می تواند از اسپاسم جلوگیری کند. بنابراین قبل از تمرین بدن را بکشید و بعد از آن عضلات را ریلکس کنید.


درمان گرفتگی ها

حرکات کششی برای آن ناحیه. هنگامی که اسپاسم شروع شد، توقف کنید و حرکات کششی را انجام دهید. و یا ماساژ داشته باشید.
استراحت کنید. هنگامی که دچار گرفتگی عضلات می شوید، استراحت کنید اگر بخواهید با وجود درد ادامه بدهید اغلب این گرفتگی بدتر و شدیدتر می شود.
به داروخانه بروید. داروهای ضد التهابی می تواند با سوزش این اسپاسم مقابله کند. البته همیشه بهتر است قبل از اینکه دارو مصرف کنید با پزشک خود مشورت کنید

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در پنجشنبه 25 خرداد 1396 ساعت 12:10:311073 مشاهده