تی آر ایکس وسیله ای ورزشی و مدرن است که امروزه توجه بسیاری از ورزشکاران و به خود جلب کرده است. ورزشی که با استفاده از این وسیله انجام می شود نیز همان تی آر ایکس (TRX) نام دارد. اکنون به بیان تاریخچه ای از این ورزش پرطرفدار می پردازیم:

تاریخچه

تمرین های نیروی دریایی به عنوان یکی از سخت ترین کارها از نظر جسمی در دنیا شناخته شده است؛ به علاوه آنها همیشه باید از نظرآمادگی جسمانی در اوج باشند و به علت محدودیت مکان و نبود تجهیزات کافی روی کشتی یا زیردریایی، «رندی هتریک»  را به فکر انداخت تا وسیله ای کم حجم و قابل نصب طراحی کند که با هدف تقویت، استقامت، قدرت بدنی، تعادل، انعطاف پذیری، سرعت و چابکی در آمادگی جسمانی ارتش و نیروی دریایی همراه باشد.

از این رو در سال ۱۹۹۰ این وسیله ورزشی را طراحی کرد و در سال ۲۰۰۵ به اوج خود رسید. رندی هتریک می گوید: پس از سال ها تحقیق جامع و فشرده بر روی تی آر ایکس، با تغییراتی اصلاح شد اما اصول اولیه آن تغییر نکرد.

این وسیله ساده است و قدرت عجیبی دارد؛ تنوع الگوی حرکتی و مفیدی که می توانید انجام دهید و تمرین های ساده، راحت و مناسب، این دستگاه را به یکی از بهترین های جهان تبدیل می کند.

وسیله طراحی شده عبارت بود از یک بند چتر بازی و دو دسته، محکم و مقاوم که فرد با آویزان شدن از آن و با وزن بدن خود، می توانست هرگونه حرکت کامل آمادگی جسمانی را بدون خطر و با وزن بدن خود انجام دهد.

تکنیک های تی آر ایکس به خصوص برای حرکت دادن مرکز وزن بدن طراحی شده که فعالیت عضلانی روی عضلات اصلی و عضلات جانبی را در هر تمرین دارد.

همچنین به علت قرار گرفتن وضعیت بدن، مقابله با جاذبه زمین و حفظ تعادل، در هر حرکت همه عضلات نیز درگیر می شوند؛ در نتیجه مقاومت بدن شما بیشتر خواهد شد.  وقتی شما حرکت درازو نشست را انجام می دهید، به سبب قرارگرفتن وضعیت بدنتان، عضلات دستها و پاهای تان نیز درگیر می شود. این باعث می شود مقاومت بدن شما زیاد شده و با تغییر وضعیت بدن خود به (جلو یا عقب) وزنه مورد استفاده در این وسیله را جهت عضله سازی کاهش یا افزایش دهید.

میزان کالری مصرفی در ورزش تی آر ایکس

به دلیل آویزان شدن از بند و حفظ تعادل، با توجه به نوع برنامه، کالری زیادی را از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت می سوزانید.

در حرکت های ابتدایی که با سرعت بالا طراحی شده می توانید، بدن خود را گرم کرده و چابکی زیادی داشته باشید. همچنین از طرفی در حرکت های پایانی، به دلیل حرکت های کششی، بدنی انعطاف پذیرتر خواهید داشت.

این وسیله ورزشی، دارای تمام شرایط مهم در آمادگی جسمانی (استقامت، مقاومت، چابکی، انعطاف پذیری و تعادل) است. در تمرین با این وسیله ورزشی شما از نیروی جاذبه و حرکت استفاده می کنید تا بتوانید از عضلات خود برای تغییر در کل بدن کمک بگیرید.

امروزه بسیاری از کلاسهای تخصصی تی آر ایکس در دنیا انجام می شود که تخصص این رشته را گسترده تر می کند؛ از جمله تی آر ایکس  با یوگا، تی آر ایکس با پیلاتس و همان طور که اشاره شد برای تمام رده های سنی و جسمی از افراد عادی گرفته تا ورزشکاران حرفه ای و حتی معلولین جسمی، تمرین ها و برنامه های گسترده ای دارد .

یکی دیگر از کاربردهای تی آر ایکس در کلینیک های تخصصی ورزشی است که امروزه فیزیوتراپها از این وسیله برای انجام یکسری حرکت ها برای درمان گرفتگی عضلات و مفاصل از آن استفاده می کنند.

در مقایسه با سایر ورزش هایی مانند صخره نوردی، شنا و ژیمناستیک، ورزش تی آر ایکس توانسته بهترین جایگاه را داشته باشد؛ چرا که شما می توانید این تمرین ها را با هر شرایطی بدون نیاز به امکانات و بدون خطراتی مانند سقوط یا پرت شدن و یا مشکلات گرفتگی عضلانی انجام دهید.

تمرین های افزایش انعطاف پذیری و قدرت تحرک

تمرین های کششی تی آر ایکس، انعطاف پذیری و قدرت تحرک بدن را بهبود می بخشد. شما می توانید تمرین های کششی را در هر دو حالت پویا و ایستا بر روی عضلات و تاندون ها  قبل و بعد از تمرین ها انجام دهید.

تمرین های تی آر ایکس از راه آویزان شدن، حرکت بزرگی در انجام کارآمد و موثر تمرین های ورزشی است و مرزهای میان تحرک، انعطاف پذیری، قدرت بدنی، هماهنگی و افزایش توان قلب را در قالبی کاملا عملکردی از میان برمی دارد.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 15 آذر 1396 ساعت 11:24:14928 مشاهده