آیا همانقدر که دیگران شما را باهوش و با استعداد و موفق تصور می کنند خود را باهوش می دانید؟ اگر پاسختان منفی است احتمالا به سندرم ایمپاستر مبتلا هستید.

 

چگونه سندرم ایمپاستر موجب کاهش پتانسیل و توانایی شما می شود

سندرم ایمپاستر ویژه افراد موفق است. بسیاری از افراد توانمند و تیزهوش علی‌رغم قابلیت‌ها و موفقیت‌های روز افزون هیچ احساس مثبت درونی به توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود ندارند بلکه معتقدند دیگران را به گونه‌ای فریب داده‌اند. به عبارت دیگر این سندرم را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از احساسات عدم کفایت تعریف کرد که از این باور نشات می‌گیرد که فرد ناشایست بوده و قابلیت انجام کار را ندارد.

 

آیا همانقدر که همکارانتان شما را باهوش و با استعداد تصور می کنند خود را باهوش می دانید؟ اگر پاسختان منفی است احتمالا به سندرم ایمپاستر مبتلا هستید. مطالعات نشان داده است حدود 70 درصد از افراد فکر می کنند در حال فریب دادن دیگران هستند و بالاخره روزی دستشان رو می شود. به همکارانتان در محل کار نگاهی بیندازید، آیا زنانی را می بینید که آرزو دارید مانند آن ها باشید؟ اگر چنین است پس احتمالا آن ها آن دسته از افرادی هستند که به این سندرم مبتلا هستند.

 

درحالیکه در مردان هم همانقدر احتمال ابتلا به این سندرم وجود دارد، با این حال احتمالا کمتر در دام آن گرفتار می شوند . بسیاری از زنان مبتلا به این سندرم، تا زمانی که مطمئن نباشند از عهده انجام کارشان بر می آیند دست از فعالیت بر می دارند، درحالیکه سایر مبتلایان سعی می کنند به قله های موفقیت دست بیابند اگرچه در این راه دو برابر بیشتر از دیگران تلاش می کنند تا به همه ثابت کنند لایق چنین جایگاهی هستند اما مرتبا مراقب تهدید هایی هستند که فکر می کنند ممکن است متوجه کارشان شود.

 

سوزان مرسیر که عضو هیئت مدیره شرکت تبلیغاتی جرج پاترسون بود از آنجا که تصور می کرد شاید به خوبی از عهده وظایفش بر نمی آید از این سمت کناره گیری کرد. وی می گوید:" هرگز مطمئن نبودم آنچه را که از من انتظار می رود به خوبی انجام می دهم یا نه، به همین خاطر تصور می کردم نقش خود را به خوبی ایفا نمی کنم." وی پیش از آنکه اخراج شود خودش از سمتش کناره گیری کرد.

 

مرسیر در حال حاضر مشاور "تغییر رفتار" است و در این حرفه تلاش می کند به افراد و سازمان ها کمک کند تا درگیر محدودیت هایی که سندرم ایمپاستر برایشان ایجاد می کند نشوند. وی می گوید وقتی در محیط کاری با سندرم ایمپاستر مواجه می شویم دو سوال مطرح می شود:

 

1. وقتی مبتلا به سندرم ایمپاستر می شویم چه اتفاقی برایمان می افتد؟

وقتی فکر می کنید در حال فریب دادن دیگران هستید بزرگترین ترسی که در وجودتان پدید می آید این است که دیگران پی به فریبکاری شما ببرند. درنتیجه آن، از خودمان جدا می شویم، هوش و استعداد خودمان را انکار می کنیم و وقتی خودمان باور به خود را از دست می دهیم دیگران هم به مرور ظاهر حرفه ای مان را زیرسوال می برند. و این طرز تفکرمان ممکن است ما را وادار کند تا بر مبنای قضاوت نادرستمان تصمیماتی را در مورد شغل و زندگیمان بگیریم و به دنبال آن راهی را انتخاب می کنیم که راحت و بی دردسر باشد که مبادا دوباره نسبت به خودمان چنین حسی پیدا کنیم و در این راه سعی نمی کنیم خودمان را به خود و سایرین ثابت کنیم و بر این ترس فائق بیاییم.

 

2. چه اتفاقی برای سازمان ها رخ می دهد وقتی کارمندانشان احساس می کنند در حال فریب دیگران هستند و موفقیتشان را به خود نسبت نمی دهند؟

کارفرمایان خواهان آن هستند که کارکنانشان تا حد زیادی تلاش کنند و ایده هایشان را به دور از این تصور که شاید مورد قبول قرار نگیرد، مطرح کنند چرا که در این صورت است که نوآوری شکل می گیرد و در پی آن موفقیت به دست می آید. کارکنانی که به ارزشمند بودن حضورشان چندان اعتقادی ندارند هرگز نمی توانند خواسته کارفرمایان را عملی کنند. چنین افرادی همان کسانی هستند که سرشان را پایین می اندازند و دعا می کنند در محیط کاری کسی به آنها پیله نکند. سندرم ایمپاستر تاثیر بدی بر روی کار و حرفه می گذارد.

 

پس با این شرایط چطور می توان از شر سندرم ایمپاستر خلاص شد و به پتانسیل و توان خود در محیط کاری ایمان آورد؟ و چگونه کارفرمایان می توانند به کارکنان خود در راه موفقیت کمک کنند؟ در ادامه توصیه های مرسیر آمده است:

 

• به عالی بودن فکر نکنید.

حتی اگر عالی هم نباشید چیزی را از دست نداده اید. تنها به فکر گام بعدی در کار خود باشید و ببینید در نتیجه آن چه چیزی رخ می دهد.

 

• به خاطر موفقیت هایی که به دست آورده اید خود را تشویق و تحسین کنید.

از پیروزی هایی که به دست آورده اید لذت ببرید و زمانی را که در حال به دست آوردن آن پیروزی ها بودید در ذهن خود مرور کنید.

 

• مثل تفلون باشید.

مثل تفلون اجازه دهید انتقادات و عدم پذیرش دیگران درونتان سر بخورند و از شما عبور کنند بی آنکه جذبتان شوند و بی آنکه ارزش ها و توانایی های ذاتیتان را زیر سوال ببرند.

 

• هر زمان که لازم بود سوال بپرسید و درخواست کمک کنید.

تصور نکنید با این کار احمق تصور می شوید بلکه برعکس میزان تعهدتان به کار به اثبات می رسد.

 

• مراقب برداشت هایی که از اتفاقات دور و برتان می کنید باشید.

از خودتان بپرسید: آیا آن گفته یا رفتار واقعا به همین معنی است که من برداشت کرده ام یا می توان تعابیر بهتری هم داشت؟

 

• اینکه گاهی فکر کنیم در حال فریب دیگران هستیم چندان هم بد نیست.

ولی وقتی این فکر مانع فعالیت هایمان شود و ما را از رسیدن به موفقیت باز دارد اصلا خوب نیست.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397 ساعت 09:32:28866 مشاهده