آیا این حالت روحی باعث چاقی هم می شود یا خیر؟ وضعیت روحی بیشتر افراد با عادت های غذایی شان در ارتباط مستقیم است. افرادی که از افسردگی رنج می بردند چاق تر از حد معمول شدند (به خصوص از ناحیه شکم).

افسردگی و چاقی :
از اصلی ترین دلایل این است که افراد افسرده برای تسکین مشکلات روحی خود بیشتر غذا می خورند. در بین افراد چاق، تجمع چربی ها در ناحیه شکم به دلیل بالا بودن میزان کورتیزول است. کورتیزول در واکنش به استرس تولید می شود.
کورتیزول یا «هورمون استرس» به خاطر اینکه در شرایط استرس زا به میزان زیادی ترشح می شود. میزان بالای کورتیزول باعث چاقی شکمی و تجمع چربی در ناحیه دور کمر شده و در عین حال باعث کاهش حجم عضلات و تراکم استخوانی می شود. هورمون کورتیزول همچنین باعث افزایش میزان قند خون نیز می شود و به این ترتیب فشار خون را بالا برده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. میزان بالای کورتیزول باعث افزایش اشتها می شود تا بدن بعد از تحمل لحظات تنش زا بتواند انرژی از دست رفته را بازگرداند. برای همین هم افرادی که دچار استرس شده و ترشح کورتیزول آنها زیاد شده است بیشتر به سمت مصرف مواد غذایی گرایش پیدا می کنند. این افراد به خصوص غذاهای سرشار از گلوسید (قند) را بیشتر مصرف می کنند. بهترین شیوه برای کاهش سطح کورتیزول این است که روزانه بیست دقیقه در هوای آزاد پیاده روی کنید. این کار باعث می شود که میزان هورمون استرستان کمتر شده و حال و هوایتان بهتر شود. همچنین باعث می شود که کالری های اضافی بسوزند و دچار چاقی نشوید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در یکشنبه 26 مهر 1394 ساعت 10:23:342018 مشاهده