افرادی که دچار اضافه وزن هستند، اغلب آرزوی دیدن وزن ایده آل خود را بر روی ترازو دارند. اما می دانید که که کاهش وزن و تثبیت آن کار بسیار سختی است، به ویژه اگر برای این کار انگیزه ی کافی نداشته باشید.


۱- برای کاهش وزن خود یک دلیل بیابید.

گاهی اوقات افراد نسبت به کاهش وزن بی انگیزه می شوند، چرا که در مرحله ی اول نمی دانند چگونه باید وزن خود را کاهش دهند. دلیل کاهش وزن شما باید حتی الامکان مشخص و منحصر به فرد باشد. یافتن یک دلیل مشخص برای کاهش وزن نه تنها عزم شما را برای این کار جزم می کند، بلکه پس از هر گونه شکست در این مسئله، شما را به مسیر اصلی باز می گرداند.


۲- موانع خود را تعریف کنید.

نداشتن انگیزه، می تواند نشانه ای برای فاکتورهای دیگر از جمله خستگی و استرس زیاد باشد. دلیل بی انگیزگی خود را کشف کنید و استراتژی هایی ایجاد کنید تا به شما کمک کند با آن مقابله کنید. برای مثال، شما برای تعریف پارامترهای اهداف خود، مواردی را در نظر بگیرید که از این هدف دورتان می کند. برای مثال اگر از شکست می ترسید، از تغییراتی شروع کنید که تنها پنج دقیقه یا کمتر طول می کشد: مثل درست کردن اسموتی یا مدیتیشن.

گاهی شکم شما نیاز به استراحت دارد. این اسموتی خوشمزه ی مغذی می تواند به سلامت روده های شما نیز کمک کند.


۳- یک لیست غذایی تهیه کنید.

یک ژورنال غذایی برای خود تهیه کنید. ثبت غذاهایی که می خورید، شما را نسبت به عادت های غذاییتان آگاه و برای ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی با انگیزه تر می کند. از آنجا که این روش موجب ایجاد تغییرات کوچک در رژیم فعلی و می شود، پایدارتر و علمی تر است. به علاوه این پیشرفت عاقلانه، شما را در طولانی مدت با انگیزه تر می کند. تنها، اطمینان حاصل کنید که به این موضوع با یک رویکرد فرصت طلبانه نگاه کنید، نه با رویکرد به یاد آوردن رفتارهای خوب و بد.


۴- اهداف غیرمرتبط با کاهش وزن تعیین کنید.

اگر تنها بر روی عدد روی ترازو تمرکز کنید، ممکن است ناامید تر شوید، چرا که هر فردی در یک دوره ی خاص دچار فلات وزن (توقف) می شود و یا ممکن است وزن دلخواه خود را به راحتی روی ترازو نبیند. این مشکل در طولانی مدت منجر به کارشکنی می شود. به جای این کار، اهداف کوچکی وضع کنید که با کاهش وزن در ارتباط نباشد، مثل جایگزین کردن آب گازدار با نوشابه، پیاده روی پس از شام و اضافه کردن سبزیجات به وعده های غذایی. برای پیشگیری از احساس خستگی، در هر زمان تنها بر روی یک هدف متمرکز شوید. بررسی تمام و کمال سبک زندگی بسیار مشکل است و به ناامیدی می انجامد. انجام یک به یک اهداف، موجب افزایش اعتماد به نفس و خود کارآمدی می شود.


۵- دسترسی به اهداف را برای خود آسان تر کنید.

همین که اولین هدف خود را تعیین کردید، باید همه ی تکه ها را در کنار هم قرار دهید تا آن هدف به حقیقت بپیوندد. برای مثال، اگر هدف اول شما مصرف یک غذای سالم برای سه بار در هفته است، باید یک دستورالعمل غذایی آماده کنید، مواد غذایی مورد نیاز را تهیه کنید و زمانی را برای تهیه ی این غذا در نظر بگیرید.


۶- پیشرفت خود را ثبت کنید.

برای جا به جایی یک عادت بد با یک عادت خوب نیاز به زمان زیادی است. این کار را تا جایی تمرین کنید که برایتان عادی و طبیعی شود. هر گاه به یک عادت خوب دست یافتید، آن را ثبت کنید. مهم نیست که این عادت ها، زیاد چشمگیر باشند، اما زمانی که آن را ثبت می کنید، پیشرفت شما دوچندان خواهد شد.


۷- اجازه ندهید پسرفت ها، شما را از مسیرتان دور سازد.

شکست در هر کاری، غیر قابل اجتناب است، بنابراین به جای اینکه اجازه دهید ناامیدتان کنند، از آنها درس عبرت بگیرید. ببینید چه چیزی شما را به سمت شکست سوق می دهد، پس از آن دیگر اجازه ندهید چنین اتفاقی برایتان رخ دهد. اگر یک روز در یک میهمانی تولد بیش از حد کیک خوردید، روز بعد آن را با مصرف یک بشقاب سبزیجات جبران کنید.


۸- به تدریج، خود را با شرایط جدید وفق دهید.

تنها، تعیین یک هدف به معنای موفقیت نیست. ایجاد تغییرات در هدفی که برای خود تعیین کرده اید و چگونگی رسیدن به آن، شما را به سمت پیشرفت هدایت می کند. اگر احساس می کنید هدفی که انتخاب کرده اید، بسیار خسته کننده تر از آن است که در ابتدا تصور می کردید، آن را به اهداف کوچک تری تقسیم کنید. این کار به معنای شکست نیست، بلکه تنها به معنای وفق دادن خود با شرایط جدید است. به کاهش وزن به عنوان یک مسیر نگاه کنید نه مقصد. تنها توجه به وزن روی ترازو و نادیده گرفتن عادت های سالم و درست، شما را به سمت شکست سوق می دهد.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در پنجشنبه 12 بهمن 1396 ساعت 10:45:401019 مشاهده