چگونه تغذیه می تواند به مبارزه با همه گیری COVID-19 کمک کند.

در حال حاضر همه‌گیری کووید-19 یک چالش پیشرو در سراسر جهان است. برای مبارزه با ویروس، دستیابی و حفظ وضعیت تغذیه خوب الزامی است. وضعیت تغذیه افراد تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله سن، جنس، وضعیت سلامت، سبک زندگی و داروها قرار دارد. وضعیت تغذیه افراد به عنوان تاب آوری در برابر بی ثباتی در طول این همه گیری COVID-19 استفاده شده است. تغذیه بهینه و دریافت مواد مغذی رژیمی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد، بنابراین تنها راه پایدار برای بقا در شرایط فعلی تقویت سیستم ایمنی است. 

هیچ مدرکی یافت نشده است که مکمل می تواند سیستم ایمنی را درمان کند، به جز ویتامین C، که یکی از بهترین راه ها برای بهبود سیستم ایمنی است. یک رژیم غذایی مناسب می تواند تضمین کند که بدن در وضعیت مناسبی برای شکست دادن ویروس قرار دارد. با این حال، همراه با دستورالعمل های مدیریت رژیم غذایی، مدیریت ایمنی مواد غذایی و اقدامات خوب غذایی اجباری است. این مقاله به بررسی اهمیت تغذیه برای تقویت ایمنی می‌پردازد و برخی دستورالعمل‌های غذایی حرفه‌ای و معتبر در مورد تغذیه و ایمنی مواد غذایی برای مقاومت در برابر COVID-19 ارائه می‌دهد.


بیش از 2500 سال پیش، بقراط گفت:

بگذار غذا داروی تو باشد و دارو غذای تو باشد.

هم مصرف مواد مغذی و هم بروز بیماری معمولاً بر وضعیت تغذیه به ویژه کشورهای در حال توسعه تأثیر می گذارد، جایی که همه در تلاش برای غذا هستند. رژیم غذایی ناکافی و بیماری های عفونی می تواند منجر به سوء تغذیه شدید شود. در حال حاضر، همه‌گیری کووید-19 چالش اصلی در سراسر جهان است، بنابراین دانشمندان و محققان در تلاش برای ایجاد واکسن خاصی برای این ویروس هستند اما تا کنون بی‌نتیجه بوده است.2 حتی اگر بتوانند روش واکسیناسیون را بیابند، احتمال وجود سایر عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک در جامعه وجود دارد. وضعیت تغذیه برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی در برابر ویروس بسیار مهم است.


عوامل خاصی مانند سبک زندگی، سن، وضعیت سلامت، جنس و داروها بر وضعیت تغذیه افراد تأثیر می‌گذارند.3 در طول همه‌گیری COVID-19، وضعیت تغذیه افراد به عنوان معیاری برای تاب‌آوری در برابر بی‌ثباتی مورد استفاده قرار گرفته است

 تغذیه بهینه و دریافت مواد مغذی از طریق بیان ژن، فعال سازی سلولی و اصلاح مولکول های سیگنالینگ بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. علاوه بر این، مواد غذایی مختلف عوامل تعیین کننده ترکیب میکروبی روده هستند و متعاقباً پاسخ های ایمنی را در بدن شکل می دهند. بنابراین شواهد موجود نشان می دهد که تنها راه پایدار برای بقا در شرایط فعلی، تقویت سیستم ایمنی است. مصرف کافی روی، آهن و ویتامین های A، B 12، B6، C و E برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. در سناریوی کنونی، کووید-19 مجموعه جدیدی از چالش‌ها را برای فرد به منظور حفظ یک رژیم غذایی سالم تحمیل کرده است.

وضعیت انزوا، قرنطینه و فاصله اجتماعی اقدامات مهمی برای هموار کردن منحنی بیماری هستند، اگرچه این موارد اقدامات عواقب شدیدی بر زندگی افراد دارد. محصور شدن در خانه تأثیرات قابل توجهی بر سلامت فرد دارد، از جمله تغییر در الگوهای غذایی، عادات خواب و فعالیت بدنی. این رفتارهای بی تحرکی را ترویج می کند که بر سلامت روحی و جسمی تأثیر می گذارد و منجر به افزایش خطر چاقی می شود. ترس و اضطراب همچنین ممکن است باعث تغییر در عادات غذایی شود که منجر به الگوهای غذایی ناسالم و تمایل کمتر به خوردن یا کاهش لذت در حین غذا خوردن شود.
 

یک رژیم غذایی متعادل یک سیستم ایمنی قوی را تضمین می کند که می تواند به مقاومت در برابر هرگونه حمله توسط ویروس کمک کند. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان یا پیشگیری از هرگونه عفونت ویروسی وجود ندارد. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای مردان 90 میلی گرم در روز و برای زنان 75 میلی گرم در روز است. در شرایط فعلی، آگاهی از انواع خاصی از مواد غذایی که می‌توانند سیستم ایمنی بدن ما را برای مبارزه با COVID-19 بهبود بخشند، ضروری است.

•    روزانه میوه ها (گواوا، سیب، موز، توت فرنگی، خربزه طالبی، گریپ فروت، آناناس، پاپایا، پرتقال، میوه لانگمن، انگور فرنگی سیاه، پوملو) را با حجم دو فنجان (4 وعده) بخورید.
•    سبزیجات تازه (فلفل دلمه ای سبز، سیر، زنجبیل، کلم پیچ، لیموترش، گشنیز (خشک)، کلم بروکلی، فلفل چیلی سبز) 2.5 فنجان سبزیجات (5 وعده) حبوبات (لوبیا و عدس) بخورید.
•    خوردن غلات کامل و آجیل، 180 گرم غلات (ذرت فرآوری نشده، جو، گندم، ارزن، برنج قهوه ای یا ریشه هایی مانند سیب زمینی، تارو یا کاساوا)
•    از مغزها مانند بادام، نارگیل و پسته استفاده کنید.
•    گوشت قرمز را می توان یک یا دو بار در هفته و مرغ را 2 تا 3 بار در هفته مصرف کرد. از غذاهای حیوانی (مانند ماهی، ماهی، تخم مرغ و شیر) و 160 گرم گوشت و لوبیا استفاده کنید.
•    برای میان وعده ها، میوه های تازه و سبزیجات خام را به جای غذاهای سرشار از قند، نمک یا چربی انتخاب کنید. از خوردن میان وعده های نامنظم خودداری کنید.
•    سبزیجات را زیاد نپزید زیرا منجر به از دست رفتن مواد مغذی مهم مانند ویتامین ها و مواد معدنی می شود.
•    هنگام استفاده از میوه ها و سبزیجات خشک یا کنسرو شده، انواع بدون شکر یا نمک اضافه را انتخاب کنید.
•    مطمئن شوید که غذا در دمای قابل قبول (≥72 درجه سانتیگراد به مدت 2 دقیقه) آماده و سرو می شود.
•    مصرف نمک را به پنج گرم در روز محدود کنید.
•    مصرف چربی های اشباع نشده (موجود در آووکادو، ماهی، آجیل، سویا، روغن زیتون، کانولا، روغن ذرت و آفتابگردان) به جای چربی های اشباع شده (موجود در کره، گوشت چرب، روغن نارگیل و نخل، پنیر، قیمه و خامه) .
•    هر روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. به انتقال مواد مغذی در خون کمک می کند، مواد زائد را دفع می کند و دمای بدن را تنظیم می کند.
•    از مصرف آب میوه های گازدار، گازدار، غلیظ و تمام نوشیدنی های حاوی شکر خودداری کنید.
•    یک سبک زندگی سالم از ورزش، مدیتیشن و خواب منظم را حفظ کنید. خواب کافی به حمایت از عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.
•    برای جلوگیری از تماس با افراد دیگر در خانه غذا بخورید و سعی کنید احتمال قرار گرفتن در معرض COVID-19 را کاهش دهید.

 

یک رژیم غذایی مناسب می تواند به اطمینان حاصل شود که بدن در قوی ترین حالت ممکن برای مبارزه با ویروس است. سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی باید به مسئولان ایمنی مواد غذایی و کارگران تجهیزات حفاظت فردی مناسب برای جلوگیری از آلودگی ارائه دهد.10،7 محققان دریافته اند که هیچ منبع آلودگی ویروسی از طریق بسته بندی مواد غذایی یا مواد غذایی وجود ندارد. با رعایت آنها برای به حداقل رساندن خطر آلودگی که به شرح زیر است:


• سبزیجات و میوه ها را قبل از خوردن بشویید.
• هر بار قبل و بعد از استفاده، اشیا و سطوح را بشویید، بشویید و ضدعفونی کنید.
• غذاهای پخته شده و خام را جدا نگه دارید، زیرا از انتشار میکروب های مضر در غذاهای خام به غذاهای پخته شده جلوگیری می کند.
• برای جلوگیری از آلودگی متقاطع از تخته ها و ظروف مختلف برای غذاهای پخته و خام استفاده کنید.
• کارکنان خدمات غذا باید هنگام تهیه غذا از دستکش استفاده کنند.
• سعی کنید مواد غذایی بسته بندی نشده را از پیشخوان سلف سرویس به نمایش نگذارید یا نفروشید.
• سطوحی را که با مشتریان یا کارگران تماس دارند مانند دستگیره های در، پیشخوان، چرخ دستی های مواد غذایی، اغلب ضدعفونی کنید.
یک رژیم غذایی مناسب و سالم می تواند سیستم ایمنی قوی ای را تضمین کند که می تواند در برابر هر گونه حمله ویروس مقاومت کند. مقدار معینی از مواد مغذی خاص در سلول ها اشباع شده و از هر نوع کمبود تغذیه ای جلوگیری می کند. به نظر می رسد افرادی که از رژیم های غذایی متعادل استفاده می کنند با سیستم ایمنی بهتر و بروز کمتر بیماری ها و عفونت های مزمن ایمن تر هستند.

 

هدف اصلی این مقاله القای عادات غذایی سالم است که به حفظ سلامت جسمی و روانی افراد کمک می کند.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های 02134247 – (120خط) تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 5 آبان 1400 ساعت 11:54:31218 مشاهده