چگونگی پیشگیری از سکته مغزی؟

آشنایی با عوامل خطرزا در سکته مغزی، پیروی از راهنمایی‌های پزشکتان و اتخاذ یک سبک زندگی سالم بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سکته مغزی هستند.  اگر شما سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA یا سکته مغزی کوچک)  داشته‌اید، رعیات موارد ذکر شده به شما در پیشگیری از سکته بعدی جلوگیری می‌نماید.خیلی از شیوه‌های پیشگیری از سکته مغزی با شیوه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی یکسان است. بصورت عمومی، توصیه‌های سبک زندگی سالم شامل:

    کنترل فشارخون بالا.
    سیگار نکشیدن و یا ترک سیگار.
    کاهش دریافت و مصرف کلسترول، سدیم و چربی.
    درمان و کنترل مناسب دیابت.
    مدیریت استرس.
    افزایش فعالیت جسمانی و ورزش.
    رعایت رژیم غذایی سالم.

مصرف گوجه فرنگی و رژیم غذای مدیترانه‌ای و رژیم غذایی برای مدیریت دیابت می‌تواند به پیشگیری از سکته مغزی کمک نماید.

 

سکته مغزی یکی از علل عمده ناتوانی طولانی مدت و شدید جسمی است که معمولا افراد 55 ساله و بزرگ‌تر در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند البته افزایش سن نباید ما را نگران کند، چراکه در حال حاضر افراد بسیاری با سابقه قبلی سکته مغزی زنده هستند و با سلامتی زندگی می‌کنند.

نکته مهم این است که در قدم اول از علائم سکته مغزی آگاهی داشته باشیم و به محض مواجه با آنها سریع دست به‌کار شده و فورا به پزشک مراجعه کنیم، به این ترتیب می‌توانیم از بروز یک سکته وسیع مغزی پیشگیری و جانمان را نجات دهیم.

بد نیست بدانید سکته مغزی در واقع زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی تغذیه‌کننده مغز، دچار پارگی یا انسداد شود بنابراین آن قسمت از مغز که توسط رگ مسدود شده تغذیه می‌شود و همچنین بخش​هایی از بدن که توسط آن قسمت از مغز کنترل می‌شود، دیگر کار نمی‌کند.

اما به گفته متخصصان، TIAها یا حملات گذرای ایسکمیک (کاهش خون​رسانی)، می‌تواند قبل از آن که دیر شود به کمک ما بیاید. TIAها سکته‌های هشداردهنده‌ای است که پیش از سکته اصلی رخ می‌دهد.

این حملات زمانی رخ می‌دهد که لخته خون، یک سرخرگ را برای مدت کوتاهی دچار انسداد کند. علائم TIA مشابه سکته مغزی است، اما اغلب تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد.

به همین دلیل هم توصیه می‌شود اگر دچار این علائم شدید، فورا به بیمارستان مراجعه کنید. این علایم هشدار‌دهنده شامل احساس بی‌حسی یا ضعف ناگهانی، مشکل ناگهانی در دید، احساس سرگیجه یا سردرد می‌شود. در این شرایط زمان حکم طلا را دارد و لازم است با 115 یا خدمات پزشکی اورژانس منطقه خود فورا تماس بگیرید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 ساعت 01:16:31701 مشاهده