داشتن برنامه ی غذایی صحیح بعد از یک ماه روزه داری از خوردن و آشامیدن ، بسیار لازم و زمینه ساز سلامتی بدن است. بخاطر اینکه  یک ماه سیستم دستگاه گوارشی به نخوردن غذا به مدت زمان طولانی عادت کرده است نباید یکباره دستگاه گوارش را از این حالت خارج نمود.

روزه داری در این ماه مبارک در کسانی که عادت به نوشيدن آب و مايعات کافی نداشته اند، منجر به کم آبی بدن می شود که بخشی از کاهش وزن اين افراد در اثر از دست دادن آب بدن است.

يک ماه روزه گرفتن موجب می شود تا دستگاه گوارش خود را به این شرايط وفق دهد. لذا در روزهای بعد از ماه مبارک، نبايد ناگهان غذای فراوان و یا بيش از حد سرد يا گرم را مصرف نمود. غذای فراوان موجب افزايشی ناگهانی در وزن افراد در آغازين روزهای پس از روزه داری می شود.

بهتر است صبحانه در حد مناسب ميل شود و ناهار نيز بسيار پرچرب و سنگين نباشد و در حد معقول صرف گردد. صرف غذای سبک و حاضری بعنوان شام مناسب خواهد بود. مصرف ميان وعده های پيش از ظهر و همچنين عصرانه نيز بسيار به سلامت تغذيه کمک می کند.

کسانی که طی روزه داری به سحری نخوردن عادت داشته و يا در شبهای روزه داری عموما غذای کمتر از نياز خود غذا دريافت می کرده اند، در پايان ماه مبارک ممکن است بيش از حد وزنشان کاهش يافته باشد. اين کمبود وزن در برخی افراد می تواند به سوء تغذيه بعدی منجر شود.

افرادی که طی روزه داری کمتر از نياز خود غذا دريافت می کرده اند، در پايان ماه مبارک بجای آن که وزن از دست داده باشند، ممکن است وزن گرفته باشند. اين اضافه وزن الزاما بدليل افزايش مقدار چربی و پروتئين بدن نيست و اغلب بدليل تجمع مايعات در بدن آنها (ورم) می باشد.

مصرف زياد شيريني منجر به  چاقي و عوارض و اختلالات ناشي از آن می شود . ضمنا افراط در مصرف شيريني به سلامت دندان‌ها لطمه‌ وارد کرده و موجب پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود. همچنين باعث افزايش فشارخون و چربي‌هاي نامطلوب خون شده که در نهايت سلامت قلب و عروق را دچار اختلال مي‌نمايد.

يکي ديگر از مهم ترين دلايل يبوست، عدم يا کمبود استفاده مواد غذایی فيبردار است. يکي از مهم ترين خواص فيبري غذايي اینکه باعث تسريع عبور غذا از دستگاه گوارش شده و باعث پيشگيري از يبوست می شود .ضمناً مواد غذایی فیبردار خواص مهم ديگري نيز در بردارند، از جمله آن که موجب کاهش چربي‌هاي نامطلوب خون و تنظيم تعادل فشار خون مي‌شوند و در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان به‌خصوص سرطان کولون(روده بزرگ) موثرند. مصرف میوه ها به خصوص میوه های دارای رنگدانه و حاوی ویتامین A,C برای جبران نیازمندی های بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن در دو میان وعده بسیار ضروری است.

نکته قابل ملاحظه این است که کمبود مصرف آب مي‌تواند اختلالات مهمي در سلامت انسان به جا گذارد؛ از جمله آن که موجب بروز يبوست و ناراحتي‌هاي گوارشي ناشي از آن شود. کمبود مصرف آب در انجام واکنش‌هاي بيوشيميايي حياتي که در داخل بدن انجام مي‌شود، اختلال ايجاد مي‌کند. آب در حفظ سلامت، شادابي و طراوت پوست تاثير مهمي دارد و کمبود مصرف آن باعث کاهش رطوبت و طراوت پوست شده و يکي از عوامل موثر در خشکي و پژمرده شدن پوست و پيري و چروک شدن آن است. ضمنا مصرف آب کافي، باعث فعاليت بهتر و مناسب‌تر کليه‌ها در تصفيه‌خون و دفع مواد زائد از بدن مي‌شود. پس مصرف آب کافي را در برنامه غذايي روزانه خود فراموش نکنيم. اين موضوع بايد در تمام اوقات زندگي، اعم از روزهاي عادي و يا ايام خاص مانند اعیاد ، مسافرت و غيره رعايت شود. حداقل تا 1 ماه بعد از روزه داری نوشیدن 10-8  لیوان آب را  ادامه دهید تا در تمامی مواقع سال نیز عادت به خوردن آب آشامیدنی به دلیل خواص فراوانش برای شما عادت شود. حداقل تا 2 ماه بعد از روزه داری مصرف نوشابه های گازدار را محدود و یا حذف نمائید. نوشیدن آب یخ؛ توصیه نمی گردد. آب سرد درون یخچال برای سلامت بیشتر دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی بهتر است. همچنین فعاليت جسمي علاوه بر آن که موجب کاهش چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شود و در تنظيم تعادل فشار خون موثر است، از افزايش وزن و چاقي نيز پيشگيري کرده و در سلامت قلب و عروق تاثير مهمي دارد.

 

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 16 تیر 1395 ساعت 12:15:28891 مشاهده