قارچ ها اغلب در گروه سبزیجات طبقه‌بندی می‌شود و بعنوان ماده غذایی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قارچ‌ها منبع غنی از ماده معدنی پتاسیم هستند که به کاهش فشار خون بالا و نیز کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند. قارچ‌ها برای تقویت استخوان‌ها مفید هستند، خستگی را رفع و کمبود ویتامین D را جبران می‌کند. همچنین قارچ‌ها منبع سرشاری از ریبوفلاوین، نیاسین و سلنیوم هستند. قارچ‌ها همچنین منبع مهمی از اسید فولیک هستند که ویتامین مهمی برای زنان بویژه در دوران بارداری محسوب می‌شود.
مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم قارچ خام:
انرژی ۱۳ کالری
 پروتئین ۲ گرم
پتاسیم ۳۲۰ میلی گرم
 مس ۱ میلی گرم
 اسیدپنتوتنیک(B5) ۲ میلی گرم
 بیوتین(B7) ۱۲ میکروگرم
 اسیدفولیک(B9) ۴۴ میکروگرم
 آهن ۱ میلی گرم
نیاسین(B3) ۳ میلی گرم
 فیبر ۱ گرم

قارچ دارای فیتات نیست. فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی را در بدن کاهش می دهد. بنابراین آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شود. قارچ منبع خوب پتاسیم و مس قارچ یک منبع عالی پتاسیم می باشد که این ماده به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر سکته قلبی را پایین می آورد. یک واحد قارچ که شامل ۵ عدد متوسط می باشد، حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد نیاز بدن به مس را تأمین می کند و اگر به طور مرتب خورده شود، به کاهش فشار خون کمک کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. قارچ یكی از سبزیهایی است كه به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می كند. قارچ با تحریك گلبولهای سفید موجب فعالیت هر چه بیشتر دستگاه ایمنی می شود. در قارچ دو نوع قند به نام های «ترهولوز» و «كیتین» وجود دارد كه دریافت بالای آنها در بدن موجب تحریك سیستم ایمنی بدن می شود، به این ترتیب آنها مانع فعالیت ویروسها و باكتریها شده و از فعالیتهای زیانبار این میكروبها جلوگیری می كند. قارچ دارای تركیبی از گروه «فیتونوترینتهاست» كه به نام «لنتینان» شهرت دارد. این تركیب در قارچهای دكمه ای و صدفی یافت می شود و مانع رشد تومورهای بدخیم می گردد. به علاوه قارچ دارای مقادیر بالایی ویتامین C است و نیز سرشار از سلنیوم می باشد كه فعالیت آنتی اكسیدانی دارد و از بروز سرطان كولون در افراد مستعد پیشگیری می كند.  مصرف مرتب قارچ موجب تنظیم میزان هورمون استروژن در خانمها شده و از بروز سرطان پستان جلوگیری می كند.
این سبزی باعث رقیق شدن خون نیز شده و مانند روغن ماهی به سلامت قلب و عروق كمك فراوانی می كند و با همین مكانیسم احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را كاهش می دهد. دارای ویتامین‌های B2 - B1-B12 - B6 - C  و H است كه برای محافظت از پوست و ایجاد آلرژی در بـدن ، سلامت سیستم عصبــی، سلامت پوست و چشـم و بافتـهای بدن ، تشكیل اسیــدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ، درمان كم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارند كه البته در صورت استفاده از روش‌های صحیح پخت‌، فریز و خشك كردن خواص تمام این ویتامین‌ها حفظ می‌گردد
 قارچ منبع غنی از سلنیوم سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با ویتامین E کار می کند و از سلول ها در برابر صدمات رادیکال های آزاد محافظت می نماید. قارچ های دکمه ای سفید می توانند احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش دهند. عصاره ی قارچ دکمه ای سفید می تواند باعث کاهش تکثیر سلولی در سلول های سرطانی و اندازه تومورها نیز شود. این اثرات محافظتی می تواند با مصرف ۱۰۰ گرم قارچ در روز دیده شود. مصرف قارچ در بارداری قارچ حاوی ویتامین D و ویتامین B است. مصرف قارچ باعث جذب بسیاری ریزمغذی ها در بدن زن باردار می شود. مصرف قارچ در دوران بارداری برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت مؤثر است قارچ از انواع ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می دهد. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی دوران بارداری از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می کند. همچنین مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری کم خطر احتمال ابتلا به فشار خون بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.  
 

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 16 تیر 1395 ساعت 12:09:281535 مشاهده