غذاهای ضد سرطان را می‌شناسید؟ آنچه می‌خورید می‌تواند به شدت بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی شما تأثیر بگذارد. مثلا خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان را بالا ببرد. تحقیق‌ها نشان داده غذاهایی که می‌خوریم، تاثیر زیادی روی ابتلا یا پیشگری از سرطان دارد. بسیاری از غذاها حاوی ترکیب‌های مفیدی‌اند که می‌توانند به کاهش رشد سرطان کمک کنند.

 

 ۱۳ خوراکی ضد سرطان را بررسی می‌کنیم و با هم یاد می‌گیریم چه کنیم سرطان نگیریم؟

غذاها و خوراکی‌های  ضد سرطان

۱- کلم بروکلی بروکلی حاوی سولفورافان است، ترکیبی که در مطالعه‌های آزمایشگاهی و حیوانی، سلول‌های تومور را می‌کشد و اندازه آن‌ها را کوچک می‌کند. مصرف بیشتر سبزی‌ها به بهبود سلامتی کمک بسیاری می‌کنند. همچنین کلم بروکلی، با خطر کمتر سرطان روده بزرگ مرتبط است.

۲-هویج برخی از مطالعه‌های ارتباطی بین مصرف هویج و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، ریه و معده پیدا کرده‌اند.

۳- لوبیا لوبیا سرشار از فیبر است که برخی مطالعه‌ها نشان داده‌اند ممکن است به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که تغذیه موش‌ها با لوبیا سیاه یا لوبیا دریایی و سپس ایجاد سرطان روده بزرگ، رشد سلول‌های سرطانی را تا ۷۵ درصد مسدود می‌کند. بر اساس این نتایج، خوردن چند وعده لوبیا در هفته مصرف فیبر را افزایش می‌دهد. به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. البته فراموش نکنید مطالعه‌ها بیشتری برای بررسی این موضوع، به ویژه در انسان، نیاز است.

۴- توت‌ها برخی از مطالعه‌ها آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که ترکیب‌های موجود در توت‌ها، رشد و گسترش انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

۵- دارچین دارچین به دلیل فایده‌هایی که برای سلامتی دارد، از جمله توانایی آن در کاهش قند خون و کاهش التهاب، معروف است. علاوه بر این، برخی از مطالعه‌ها آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که دارچین، به جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی کمک می‎کند. گنجاندن ۱/۲ تا ۱ قاشق چایخوری (۲ تا ۴ گرم) دارچین، در رژیم غذایی، برای پیشگیری از سرطان مفید است.  

فواید دیگری مانند کاهش قند خون و کاهش التهاب را نیز به همراه دارد. با این حال، برای درک اینکه چگونه دارچین  بر رشد سرطان در انسان تأثیر بگذارد، به مطالعه‌ها بیشتری نیاز است.

۶- آجیل تحقیق‌ها نشان داده است که خوردن آجیل با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط باشد. برخی از مطالعه‌ها نشان داده‌اند که افزایش مصرف آجیل، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. تحقیق‌ها نشان می‌دهد که برخی از انواع خاص مانند آجیل برزیلی و گردو نیز  با خطر کمتر سرطان مرتبط‌اند.

۷- روغن زیتون روغن زیتون سرشار از فواید سلامتی است، بنابراین جای تعجب نیست که یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی مدیترانه‌ای است. چندین مطالعه حتی نشان داده‌اند که مصرف بیشتر روغن زیتون ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند. یک بررسی گسترده متشکل از ۱۹ مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین مقدار روغن زیتون را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان روغن زیتون را مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان دستگاه گوارش‌اند.

۸- زردچوبه زردچوبه به دلیل خواص تقویت کننده سلامتی‌اش شناخته شده است. کورکومین، ماده فعال آن، یک ماده شیمیایی با اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و حتی ضد سرطانی است. یک مطالعه به بررسی اثرات کورکومین روی ۴۴ بیمار مبتلا به ضایعات در روده بزرگ پرداخت. که ممکن است سرطانی شوند. پس از ۳۰ روز، ۴ گرم کورکومین در روز، تعداد ضایعات موجود را تا ۴۰ درصد کاهش داد. در مطالعه‌ای لوله آزمایش، کورکومین همچنین با هدف قرار دادن یک آنزیم خاص مرتبط با رشد سرطان، گسترش سلول‌های سرطانی روده بزرگ را کاهش داد.

۹- مرکبات مطالعه‌ها نشان داده‌اند که مصرف بیشتر مرکبات می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها، از جمله سرطان لوزالمعده، معده، سرطان‌های دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد.

۱۰- بذر کتان دانه کتان سرشار از فیبر و همچنین چربی‌های مفید برای قلب است و می‌تواند افزودنی سالم به رژیم غذایی شما باشد. برخی تحقیق‌ها  نشان داده‌اند که حتی ممکن است به کاهش رشد سرطان و از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کند. در یک مطالعه، ۳۲ زن مبتلا به سرطان سینه، روزانه یک کیک فنجانی بذر کتان یا دارونما را برای بیش از یک ماه دریافت کردند. در پایان مطالعه، بذر کتان سطوح نشانگرهای خاصی را که رشد تومور را اندازه‌گیری می‌کنند کاهش داد. همچنین میزان بیشتری از سلول‌های سرطانی را کشت. سعی کنید هر روز یک قاشق غذاخوری (۱۰ گرم) دانه کتان آسیاب شده را با مخلوط کردن آن در اسموتی‌ها، پاشیدن آن روی غلات و ماست یا اضافه کردن آن به غذاهای پخته شده مورد علاقه‌تان، به رژیم غذایی اضافه کنید.

۱۱- گوجه فرنگی لیکوپن ترکیبی است که در گوجه فرنگی یافت می‌شود و مسئول رنگ قرمز پر‌جنب و جوش و همچنین خواص ضد سرطانی آن است. برخی مطالعه‌ها نشان داده‌اند که مصرف بیشتر گوجه فرنگی و لیکوپن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. با این حال، مطالعه‌ها بیشتری نیاز است.

۱۲- سیر سیر حاوی آلیسین است، ترکیبی که در مطالعه‌ها لوله آزمایش نشان داده  سلول‌های سرطانی را می‌کشد. مطالعه‌ها نشان داده‌اند که خوردن سیر بیشتر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده، پروستات و کولورکتال را کاهش دهد.

۱۳- ماهی چرب برخی تحقیق‌ها  نشان می‌دهد که گنجاندن چند وعده ماهی، در رژیم غذایی در هفته، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. همچنین، مصرف بیشتر ماهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش مرتبط است دو وعده ماهی چرب در هفته را هدف قرار دهید تا دوز مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D دریافت کنید و فواید بالقوه این مواد مغذی را برای سلامتی به حداکثر برسانید.

با این حال، تحقیق‌های بیشتری برای تعیین اینکه چگونه مصرف ماهی چرب ممکن است مستقیماً بر خطر سرطان در انسان تأثیر بگذارد، نیاز است. کاهش وزن ناشی از سرطان و درمان آن برای بسیاری از افراد، کاهش وزن را اولین علامت سرطان می‌دانند که به چشم می‌آید. هنگامی که برای اولین بار سرطان تشخیص داده می‌شود، حدود ۴۰ درصد از افراد کاهش وزن بی‌توجیه‌ای را گزارش می‌کنند.

 

۸۰ درصد افراد مبتلا به سرطان پیشرفته، دچار کاهش وزن و لاغری می‌شوند. این نوع لاغری، ترکیبی از کاهش وزن و کاهش بافت عضلانی است. افراد مبتلا به سرطان دو نوع کاهش وزن را تجربه می‌کنند.

نوع اول کاهش وزنی است که بر اثر بیماری به وجود می‌آید.

نوع دوم کاهش وزنی است که به خاطر درمان بیماری سرطان درگیرش می‌شوند.

 

۱- کاهش وزن سریع و توضیح نداشتنی ۸۰  درصد افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده، سرطان مری یا سرطان معده تا زمان تشخیص، وزن خود را از دست داده‌اند. ۶۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه تا زمان تشخیص، کاهش وزن را تجربه کرده‌اند. کاهش سریع وزن و بدون توضیح موجه می‌تواند نشانه سرطان یا سایر مشکل‌هایی سلامتی باشد. اگر بیش از ۵ درصد از وزن کل بدن خود را در مدت شش ماه تا یک سال از دست دادید، به پزشک خود مراجعه کنید. مثلا اگر شما ۷۲ کیلو وزن دارید، ۵ درصد وزن شما، حدودا چهار کیلو است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، کاهش وزن بی‌دلیل  ۵ کیلو یا بیشتر، می‌تواند اولین علامت سرطان باشد. انواع سرطان که اغلب با این نوع کاهش وزن شناسایی می‌شوند عبارت‌اند از سرطان‌های زیر: پانکراس؛ مری؛ معده؛ ریه.

 

۲- کاهش وزن ناشی از درمان سرطان درمان سرطان نیز می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. پرتودرمانی و شیمی‌درمانی معمولاً باعث کاهش اشتها می‌شوند. کاهش وزن همچنین می‌تواند ناشی از عوارض جانبی پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد که افراد را از غذاخوردن منصرف می‌کند، مانند: زخم‌های دهان؛ حالت تهوع؛ استفراغ؛ خستگی. بسته به وضعیت خاص شما، پزشک ممکن است کاهش وزن را با داروهایی مانند هورمون پروژسترون (مگسترول استات) یا استروئیدهایی مانند آنزیم پانکراس (لیپاز)، متوکلوپرامید (رگلان) یا درونابینول (مارینول) درمان کند.

برخی از بیماران سرطانی که در بلع یا جویدن مشکل دارند، تحت درمان با مواد مغذی داخل وریدی (IV) قرار می‌گیرند. افراد مبتلا به سرطان مری یا سر و گردن اغلب در خوردن یا نوشیدن مشکل دارند.

 

چه کنیم سرطان نگیریم؟

می‌توانید تغییرهایی در سبک زندگی شخصی‌تان ایجاد کنید تا از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید. تنظیم برنامه‌ای سالم برای پیشگیری از سرطان نیازمند حذف چیزهای نامتعادل و ایجاد تعادل است. با این دیدگاه برای خودتان راهکارهایی ایجاد کنید تا از سرطان پیشگیری کنید.

۱- در برنامه غذایی از غذاهای کامل استفاده کنید غذاهای گیاهی کامل و سرشار از مواد مغذی میل و با کیفیت‌ترین غذاهای حیوانی را انتخاب کنید. مطمئن شوید تمام وعده‌هایی که می‌خورید حاوی غذاهای رنگارنگ گیاهی، پروتئین و چربی‌های سالم باشد. محققان متوجه شده‌اند بین مقاومت به انسولین حاصل از چاقی، دیابت نوع ۲ و سرطان ارتباط وجود دارد.

وقتی در فروشگاه محصول‌های غذایی خرید می‌کنید، حتما به برچسب آن‌ها دقت کنید. مواد خوراکی که قند بالایی دراند را نخرید و از خوردن غذاهایی که غلات فرآوری شده زیادی در خود دارند بپرهیزید. 

۲- سیستم سم‌زدایی طبیعی بدنتان را حمایت کنید استراتژی‌های کارآمد عبارت‌اند از خوردن غذاهای سرشار از فیبر که به بیرون راندن مواد اضافی از بدن کمک می‌کنند. عرق ریختن با کمک ورزش. سلول‌های بدن دائما در حال سم زدایی‌اند و یکی از بهترین روش‌ها برای کمک به این فرآیند، افزایش مصرف سبزی‌ها چلیپایی است. می‌توانید چنین سبزی‌هایی را خیلی ساده به سالاد و وعده‌های غذایی خود اضافه کنید و از خواصشان بهره‌مند شوید. سبزی‌هایی مانند، کلم، گل کلم و بروکلی از این دسته‌اند.

۳- سموم زیست محیطی را به حداقل برسانید بسیاری از تحقیق‌ها نشان داده‌اند قرار گرفتن در معرض بیسفنول A ( BPA ) باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و تخمدان می‌شود. BPA هنوز هم در برخی از ظروف پلاستیکی و کنسروها به کار می‌رود. بیسفنول یکی از مواد سمی است که روزانه در معرض آن قرار داریم و باعث از بین رفتن تعادل هورمونی، سوخت و ساز و سلامت کلی بدن می‌شود. دیگر موارد عبارت‌اند از آفتکش‌ها، پارابن‌ها و فلزات سنگینی چون جیوه و سرب. متاسفانه نمی‌توان از تمام این سموم در امان ماند؛ اما می‌توانید تا جای ممکن در معرض آن‌ها قرار گرفتن را کاهش دهید.

۴- به روده خود اهمیت دهید روده سالم نقشی اساسی در سلامت کلی بدن ایفا می‌کند و شما می‌توانید راهکارهای فراوانی را به کار بگیرید تا روده را بهینه کنید. تنها در مواقعی که واقعا ضروری بود از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنید. با مشورت پزشک خود اگر لازم بود مکمل پروبیوتیک استفاده کنید. غذاهای تخمیر شده‌ای مانند کلم ترش بخورید تا باکتری‌های خوب معده را حمایت کنید. همچنین روزانه ۳۵ گرم فیبر دریافت کنید. غذاهای سرشار از فیبر عبارت‌اند از حبوبات، سبزی‌های برگ‌دار و چلیپایی، آجیل‌ها و دانه‌ها. فیبر علاوه بر ثابت نگه داشتن قند خون به تغذیه مناسب باکتری‌های خوب معده کمک می‌کند.

۵- استرس خود را کنترل کنید تحقیق‌ها نشان داده استرس مزمن می‌تواند بیماری‌های زیادی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، اختلال‌های ایمنی و روانی و سرطان را تحت تاثیر قرار دهد. زندگی مدرن یعنی شما مرتب زیر فشار و استرس قرار دارید. اما راهکارهایی نیز وجود دارد که بتوانید به کمک آن‌ها تاثیر استرس را کاهش دهید. برای مثال مدیتیشن و یوگا از راه‌های مناسب برای دور کردن استرس است.

۶- مرتب ورزش کنید متاسفانه بر اساس آمار افراد زیادی در روز کمتر از ۳۰ دقیقه ورزش می‌کنند. این خیلی بد است؛ چون تنها پنج بار در هفته به مدت ۴۵ دقیقه ورزش کردن می‌تواند مقاومت به انسولین را بهبود دهد، کمک کند لاغرتر شوید و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. حتی پیاده‌روی با سرعت بالا نیز می‌تواند کمک کند. اگر وقت کم دارید، می‌توانید از ورزش‌ ترکیبی استفاده کنید. حالا غذاها و خوراکی‌های ضد سرطان را می‌شناسید. سعی کنید با استفاده از این مواد غذایی، غذاهای ضد سرطان بپزید و سلامتتان را با نوش جان کردن آن‌ها تضمین کنید.

تغییر سبک زندگی، سالم‌خوری و ورزش کردن جواب این سوال است که چه کنیم سرطان نگیریم؟ پس برای پیشگیری از سرطان، همین الان کار را شروع کنید.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در یکشنبه 21 آذر 1400 ساعت 11:32:47288 مشاهده