آیا می توان در دوران بارداری قارچ خورد؟
قارچ ها اندام باردهی قارچ ها هستند و در طول تاریخ بشر به طور گسترده برای اهداف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با این حال، نگرانی هایی در مورد خطرات مسمومیت یا تغییرات مغزی مرتبط با قارچ در افراد باردار وجود دارد. بسیاری از مردم درک منفی از قارچ ها، به ویژه قارچ های سیلوسایبین (جادویی) دارند که توهم زا هستند.

این مقاله فواید تغذیه‌ای قارچ‌ها را توضیح می‌دهد، مصرف آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است و باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود، و نکاتی برای تهیه و پخت آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.


مشخصات کاربردی و فواید قارچ برای سلامتی
در حالی که قارچ ها از نظر چربی و کالری کم هستند، اما سرشار از ویتامین های B و مواد معدنی هستند و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.
علاوه بر این، آنها به عنوان پری بیوتیک برای حمایت از سلامت روده عمل می کنند.


به طور متوسط، نصف فنجان (84 گرم) قارچ آشپزی:
• کربوهیدرات: 19 گرم
• پروتئین: 2.9 گرم
• چربی ها: 0.4 گرم
• نیاسین: 21 درصد مقدار توصیه شده روزانه (DV)
• ریبوفلاوین: 22% DV
• سلنیوم: 27% DV


قارچ صدفی نسبت به انواع دیگر از نظر کالری، پروتئین و فیبر غذایی کمی بالاتر است، اما منبع ضعیفی از سلنیوم است.
قارچ هایی که در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) هستند، مانند اشعه خورشید یا لامپ UV، منبع گیاهی فراوان و مهم ویتامین D هستند.
ویتامین D برای باروری و بارداری ضروری است و در طی آن از سلامت استخوان ها حمایت می کند. این ویتامین با کاهش خطر پیامدهای نامطلوب سلامتی در دوران بارداری همراه است.


خلاصه
قارچ‌های آشپزی منبع عالی ویتامین‌های B، سلنیوم و احتمالاً ویتامین D هستند (اگر قارچ‌هایی را خریداری می‌کنید که در معرض نور UV قرار دارند). این قارچ ها همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.


انواع قارچ برای مصرف در دوران بارداری
به طور خلاصه، قارچ ها فواید تغذیه ای زیادی دارند و می توانند با خیال راحت در دوران بارداری مصرف شوند.
اگرچه قارچ ها به طور کلی برای خوردن در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند، مهم است که ایمن ترین نوع آن را انتخاب کنید.


قارچ آشپزی
قارچ های آشپزی مانند شیتاکه، پورتوبلو، صدف، میتاکه، شاه بلوط، کریمینی، و قارچ های دکمه ای سفید، عموماً برای مصرف بی خطر هستند 
مطالعه‌ای روی موش‌های باردار نشان داد که مصرف شیتاک سطوح تری گلیسیرید را در مادر کاهش می‌دهد، بدون اینکه تغییری در رشد جنین ایجاد کند
مطالعه دیگری بین 1162 زن باردار نشان داد که مصرف روزانه 100 گرم قارچ دکمه ای سفید از قبل از بارداری تا هفته 20 بارداری فشار خون بالا و خطر ابتلا به دیابت بارداری و پره اکلامپسی را کاهش می دهد 


قارچ های دارویی
قارچ های دارویی چاگا، دم بوقلمون، یال شیر، ریشی و کوردیپس نیز عموماً برای مصرف بی خطر هستند. آنها ممکن است کلسترول خون را کاهش دهند، خواص ضد زخم داشته باشند و ایمنی را در جمعیت عمومی بهبود بخشند 
با این حال، مطالعات در میان افراد باردار کم است. تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی آنها در دوران بارداری مورد نیاز است.


خلاصه
هم قارچ های آشپزی و هم دارویی به طور کلی برای مصرف بی خطر هستند، اگرچه قارچ های آشپزی به طور گسترده تری مورد مطالعه قرار گرفته اند. قارچ های آشپزی ممکن است فوایدی داشته باشند و به نظر نمی رسد که به جنین آسیبی وارد کنند.

انواع قارچ هایی که در دوران بارداری باید اجتناب کرد:


قارچ جادویی (روانگردان).
قارچ‌های جادویی که حاوی ترکیب فعال روان‌گردان سیلوسایبین هستند، برای اثرات توهم‌زایی و تغییر ذهن استفاده می‌شوند.
گزارش شده است که آنها باعث حملات پانیک در برخی افراد و همچنین توهم می شوند - دیدن، احساس یا شنیدن چیزی که وجود ندارد. توجه به این نکته مهم است که استفاده از قارچ جادویی تنها زمانی کشنده بوده که با سایر داروها ترکیب شود .
در دو دهه گذشته، قارچ های سیلوسایبین به دلیل اثرات درمانی بالقوه خود مورد توجه مطالعات بالینی و پزشکی روانپزشکی قرار گرفته اند. آنها ممکن است به درمان اضطراب، افسردگی و اختلالات مصرف مواد در شرایط بالینی کمک کنند.
قارچ جادویی در دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. با این حال، با توجه به توانایی آنها در القای توهم و حملات پانیک، به زنان باردار توصیه می شود از قارچ های جادویی اجتناب کنند .


قارچ های وحشی (علوفه ای).
به طور کلی باید از مصرف قارچ های وحشی یا علوفه ای در دوران بارداری اجتناب شود.
مسمومیت با قارچ اغلب با جستجوی غذا همراه است. علوفه‌جویان، به‌ویژه علوفه‌جویان بی‌تجربه، ممکن است قارچ‌های خاصی را به اشتباه شناسایی کنند و به‌طور تصادفی گونه‌های سمی یا روان‌گردان را مصرف کنند.
اغلب موارد مسمومیت منجر به علائم گوارشی می شود که اغلب در عرض 24 ساعت برطرف می شود، اما در برخی موارد مصرف قارچ های سمی نیاز به بستری شدن دارد. انجام این کار حتی می تواند به دلیل محتوای آماتوکسین قارچ های سمی منجر به مرگ شود.
بنابراین، بهتر است فقط قارچ های آشپزی برچسب دار را که از منابع معتبر تهیه می کنید، مصرف کنید.


خلاصه
قارچ های جادویی و قارچ های علوفه ای به دلیل داشتن خواص توهم زا و سمی در دوران بارداری باید از مصرف آنها پرهیز کرد. شما باید به قارچ های آشپزی برچسب دار که از منابع معتبر تهیه شده اند، پایبند باشید.

نکاتی در مورد پخت قارچ خوراکی
افراد باردار با رعایت چند نکته می توانند با خیال راحت از قارچ های آشپزی به روش های مختلف لذت ببرند.


• برای از بین بردن کثیفی بشویید. اگر قارچ‌ها را در خانه تهیه می‌کنید، آن‌ها را در یک کاسه آب قرار دهید و آن‌ها را بشویید تا کثیفی‌ها پاک شوند، زیرا میکروب‌های موجود در خاک ممکن است باعث بیماری‌های ناشی از غذا شوند. سپس، آنها را خشک کنید.
• کاملا بپزید. قارچ‌های نپخته ممکن است باعث درماتیت یا سایر عفونت‌ها شوند. دستورالعمل های ایمنی مواد غذایی را دنبال کنید و غذاهای داغ قارچ را در حداقل دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) بپزید و نگهداری کنید. آنها را به طور مناسب نگهداری کنید تا رشد باکتری ها و خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را کاهش دهید.


خلاصه
قارچ های آشپزی برای مصرف ایمن در دوران بارداری باید کاملا شسته و پخته شوند. از مصرف قارچ های نپخته یا شسته نشده خودداری کنید، زیرا احتمال ایجاد بیماری های ناشی از غذا وجود دارد.


قارچ های آشپزی پس از شسته شدن و پختن کامل برای مصرف در دوران بارداری بی خطر هستند.
این قارچ ها فواید تغذیه ای زیادی دارند و منبعی غنی از ویتامین های گروه B، مواد معدنی و به طور بالقوه ویتامین D هستند.
اگر باردار هستید به دلیل خواص توهم زا و سمی آنها باید از قارچ های جادویی و قارچ های علوفه ای اجتناب کنید. به عنوان یک اقدام احتیاطی، فقط قارچ های آشپزی برچسب دار را از منابع غذایی مطمئن خریداری کنید.

قارچ ها معمولا کالری، کربوهیدرات و چربی کمی دارند اما مواد مغذی ضروری زیادی دارند.

یک وعده 3.5 اونسی (100 گرمی) قارچ سفید (دکمه ای) فقط 22 کالری، 3 گرم کربوهیدرات و کمتر از 1 گرم چربی دارد. همان وعده 3 گرم پروتئین ارائه می دهد که بیشتر از بیشتر سبزیجات است.

قارچ ها به دلیل محتوای پروتئین بالایی که دارند به عنوان یک جایگزین گوشت سالم و پایدار در نظر گرفته می شوند.

آنها همچنین بهترین منبع غیر حیوانی ویتامین D را ارائه می دهند.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های 02134247 – (120خط) تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در پنجشنبه 13 آبان 1400 ساعت 05:55:50845 مشاهده