نرخ جهانی چاقی در دهه های اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است. افراد جوان‌تر چاق می‌شوند، چاقی مرضی در حال افزایش است و پیامدهای کامل سلامتی تازه دیده می‌شود. این مقاله آخرین داده های اپیدمیولوژیک در مورد چاقی در بزرگسالان و کودکان را مورد بحث قرار می دهد و به طور سیستماتیک عوارض مرتبط با این بیماری را بررسی می کند.

 

معرفی
شیوع اضافه وزن و چاقی در دهه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. 1،2 از سال 1975 تا 2014، نرخ جهانی چاقی (شاخص توده بدنی ≥ 30 kg/m2) از 3.2 به 10.8 درصد در مردان و از 6.4 به 14.9 درصد افزایش یافته است. زنان.2 در انگلستان، تعداد بزرگسالان دارای اضافه وزن/چاق از 36% به 62% بین سال‌های 1980 و 2013 افزایش یافته است.
از سال 2006، افزایش چاقی در کشورهای توسعه‌یافته کاهش یافته است.1 در ایالات متحده، نرخ چاقی بزرگسالان بین سال‌های 2003 و 2004 و 2011 و 2012 در 35 درصد ثابت ماند، اگرچه نرخ چاقی بیمارگونه (BMI > 40) ادامه داشت. بالا آمدن.5
با افزایش نرخ چاقی، علاقه به عوارض مرتبط با آن افزایش می یابد و درک بیشتری از نقش آن در بسیاری از بیماری ها وجود دارد. این به این ترس منجر شده است که عوارض مرتبط با چاقی مانند دیابت، بیماری قلبی، زوال عقل و سرطان، بهبود امید به زندگی را که در چند دهه گذشته مشاهده شده است، کند یا حتی معکوس کند.
بار اقتصادی جهانی مدیریت چاقی و عوارض آن تقریباً سالانه 2 تریلیون دلار یا 2.8 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی تخمین زده شده است - تقریباً به اندازه مصرف سیگار، درگیری مسلحانه و تروریسم. تا سال 2030.8 به 1.9-2 میلیارد پوند در سال افزایش یابد.
 

چاقی در دوران کودکی
چاقی در کودکان منعکس کننده روند در بزرگسالان است. از دهه 1980 افزایش زیادی وجود داشت، اما در دهه گذشته در جهان توسعه یافته کاهش یافته است.9 در ایالات متحده، نرخ چاقی در کودکان در 17٪ از 2003-2004 تا 2011-12 ثابت مانده است. چاقی در نوجوانان 11 تا 15 ساله در 25 کشور اروپایی و آمریکای شمالی از سال 2002 تا 2010 هیچ تغییری در بیش از نیمی از کشورها مشاهده نکرد و در بقیه کشورها افزایش یافت.
در داخل کشورها، بهبودها به طور مساوی تقسیم نشده است. در انگلستان، شیوع چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی در گروه‌های اجتماعی-اقتصادی بالاتر اما نه پایین‌تر تثبیت شده است.11 در ایرلند، تعداد کودکان 7 ساله چاق از 6.3 درصد در سال 2008 به 3.9 درصد در سال 2015 کاهش یافت، اما شکاف بین مزیت‌ها و افراد چاق کاهش یافت. مناطق محروم گسترش یافت. 12
خطرات چاقی در دوران کودکی را نباید دست کم گرفت. احتمال چاق شدن در کودکان چاق حداقل دو برابر بزرگسالان است و خطر ابتلا به سرطان، مرگ زودرس و ناتوانی در بزرگسالی افزایش می یابد. بیماری های قلبی عروقی (CVD)، مقاومت به انسولین و مسائل روانی

 

اندازه گیری چاقی:


بزرگسالان
سازمان بهداشت جهانی از BMI برای تعریف چاقی در بزرگسالان استفاده می کند.15 از کلاس های زیر استفاده می کند:
مزایای BMI این است که ارزیابی آن ساده است و پرکاربردترین معیار در مطالعات مبتنی بر جمعیت است. (16) با این حال، دقت BMI در سطح فردی برای پیش بینی سلامت به درستی زیر سوال رفته است. BMI همچنان به عنوان بهترین معیار جمعیت مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما به طور فزاینده‌ای، معیارهای دیگری مانند دور کمر و نسبت دور کمر به باسن برای ارزیابی خطر چاقی افراد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.17 مطالعات متعدد نشان داده‌اند که این معیارها پیش‌بینی‌کننده بهتری برای مرگ و میر هستند. و عوارض نسبت به BMI.18-21


فرزندان
در کودکان، BMI بر اساس سن و جنسیت تنظیم می شود. WHO از انحراف استاندارد BMI از میانگین استفاده می کند، 22 در حالی که CDCC از صدک های BMI استفاده می کند.
 

چاقی و مرگ و میر
اگرچه به خوبی ثابت شده است که افراد چاق نرخ بالاتری در مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی، سکته مغزی و بسیاری از سرطان ها دارند، 24 مطالعات نشان داده اند که چاقی بقای خود را در شرایط خاصی مانند نارسایی قلبی بهبود می بخشد. 25-27 اخیرا، بررسی های بزرگی منتشر شده است که تایید می کند رابطه مستقیم بین BMI و مرگ و میر
همکاری جهانی مرگ و میر BMI نتایجی را در سال 2016 از بزرگترین مجموعه داده ای که تا به حال رابطه بین BMI و مرگ و میر را بررسی می کرد منتشر کرد. آنها 10.6 میلیون شرکت کننده را در 239 مطالعه آینده نگر از آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که مرگ و میر ناشی از همه علل کمترین است. محدوده 20-25 BMI مرگ و میر به طور قابل توجهی در زیر این محدوده و در سراسر محدوده اضافه وزن/چاق افزایش یافت.


مکانیسم عوارض چاقی
مکانیسم های متعددی در زمینه عوارض چاقی وجود دارد. ما به دو بازیکن برجسته تر نگاه خواهیم کرد. التهاب و میکروبیوم روده
التهاب
چاقی با یک حالت التهاب مزمن در سطح پایین همراه است که توسط سلول های متابولیک در پاسخ به مواد مغذی اضافی تنظیم می شود. این حالت التهابی در اندام هایی مانند کبد، مغز، پانکراس و بافت چربی وجود دارد و در سیستم ایمنی نقش دارد. -بیماری متابولیک.31
سلول های ایمنی در بافت چربی فراوان هستند و فعال شدن پاسخ التهابی ناشی از چاقی باعث تغییر در تعداد و فعالیت آنها می شود. مکانیسم مرکزی که چاقی را به عوارض متابولیکی و عروقی مرتبط می کند.32 همچنین به توضیح افزایش خطر ابتلا به سرطان34 و بیماری های عفونی کمک می کند.
 

میکروبیوم روده
توجه روزافزونی به نقش میکروبیوم در ایجاد عوارض مرتبط با چاقی معطوف شده است. میکروب های روده بر متابولیسم میزبان از طریق مسیرهای سیگنال دهی تأثیر می گذارند و بر التهاب، رسوب چربی و مقاومت به انسولین تأثیر می گذارند. 36 نشان داده شده است که چاقی با تغییرات میکروبی عمیق مرتبط است. تنوع.38


دیابت
در حال حاضر بیش از 12 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده دیابت دارند39 و پیش بینی می شود این میزان تا سال 2050 به 21 تا 33 درصد افزایش یابد. خطر ابتلا به دیابت نوع دوم با افزایش وزن بدن افزایش می یابد. مطالعه ای روی بیش از 21000 بزرگسال در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) نشان داد که این خطر از 8 درصد در افراد با وزن طبیعی به 43 درصد در افراد مبتلا به چاقی مرضی افزایش می یابد. افزایش خطر ابتلا به دیابت در پرستاران با BMI> 35 در طی 14 سال در مقایسه با افرادی که BMI کمتر از 22.43 دارند.


بیماری قلب و عروقی
فشار خون
کودکان چاق تقریباً سه برابر بیشتر از کودکان غیرچاق در معرض ابتلا به فشار خون هستند.44 در بزرگسالان، یک رابطه تقریبا خطی بین BMI و فشار خون (BP) وجود دارد و کاهش وزن باعث کاهش فشار خون در بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.
 

دیس لیپیدمی
اثرات چاقی بر متابولیسم لیپیدها شامل کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی بالا، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم، تری گلیسیرید و سطوح پایین کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا محافظ است.


بیماری عروق کرونر قلب
یک مطالعه نشان داد که به ازای هر 4 کیلوگرم بر متر مربع افزایش در BMI، 26 درصد شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (CHD) افزایش می‌یابد. داده‌های مطالعه NHANES شامل اطلاعات مرگ و میر 2.3 میلیون بزرگسال آمریکایی نشان داد که چاقی به طور قابل‌توجهی با آن مرتبط است. افزایش مرگ و میر ناشی از CHD و سایر اشکال CVD.48 اگرچه BMI ممکن است از طریق عوامل میانی مانند فشار خون بالا، دیس لیپیدمی و دیابت بر خطر CHD نیز تأثیر بگذارد، مطالعات اخیر نشان داده است که چاقی یک عامل خطر مستقل است.47،49


نارسایی قلبی
نشان داده شده است که چاقی در اوایل دوران کودکی بر قلب تأثیر می گذارد، به طوری که کودکان چاق به طور قابل توجهی توده بطن چپ بیشتری دارند. خطر نارسایی قلبی در چاقی دو برابر شد. 51 پس از تعدیل عوامل خطر ثابت شده، خطر نارسایی قلبی به ازای هر 1 کیلوگرم در متر مربع BMI اضافی، 5 درصد در مردان و 7 درصد در زنان افزایش یافت. بررسی 28 مطالعه نشان داد که اضافه وزن و چاقی هر دو با افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط هستند.
با این حال، در افراد مبتلا به نارسایی قلبی تثبیت شده، چندین مطالعه نتایج بهتری را در افراد چاق در مقایسه با افراد لاغر مشاهده کرده‌اند.53 این پارادوکس چاقی نامیده می‌شود و توضیحات پیشنهادی شامل این است که چاقی با کاشکسی قلبی کمتر همراه است. اختلال در کیفیت زندگی، ذخایر متابولیک بیشتر و آدیپوکین های محافظ
 

سکته
نشان داده شده است که افراد چاق دو برابر بیشتر از افراد با BMI کمتر از 23.55 در معرض سکته مغزی، چه ایسکمیک یا هموراژیک، قرار دارند، حتی پس از تنظیم سایر عوامل خطر، اضافه وزن همچنان با افزایش خطر مرتبط بود.


بیماری عصبی
عوامل خطر عروقی مانند فشار خون بالا، دیس لیپیدمی و دیابت همگی با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط هستند. اگرچه BMI افزایش یافته به هر یک از این عوامل کمک می کند، رابطه مستقل بین چاقی و زوال عقل کمی پیچیده تر است. یک مقاله مروری نشان داد که از 9 مطالعه، 5 مطالعه ارتباط مستقلی بین BMI بالا و خطر زوال عقل گزارش کردند. مطالعات اندازه گیری BMI در میانسالی ارتباط ثابت تری داشتند، در حالی که چهار مطالعه که ارتباطی پیدا نکردند، همه BMI را بعد از سن 75 سالگی اندازه گرفتند.


سرطان
تخمین زده می شود که چاقی حدود 20 درصد از کل موارد سرطان را تشکیل می دهد.57 یک بررسی در مقیاس بزرگ توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به این نتیجه رسید که چاقی علت یک چهارم تا یک سوم سرطان های روده بزرگ، سینه، آندومتر، کلیه و مری.58 همچنین با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده، لوزالمعده و کیسه صفرا و همچنین لوسمی مرتبط است.
علاوه بر این، پیش آگهی در افراد چاق که به برخی از انواع سرطان مبتلا می شوند ضعیف تر است. یک مطالعه نشان داد زنان چاق مبتلا به سرطان سینه 46 درصد بیشتر در معرض متاستازهای دوردست و 38 درصد بیشتر از همتایان لاغر احتمال مرگ دارند. دوزهایی که بر اساس وزن بدن آنها نیست. نشان داده شده است که خطر ابتلا به سرطان سینه، به ویژه در میان زنان یائسه را کاهش می دهد.

 

تنفسی
آپنه انسدادی خواب
آپنه انسدادی خواب (OSA) بر سیستم‌های متعدد تأثیر می‌گذارد و با فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، اختلال عملکرد کبد، التهاب سیستمیک و اختلالات چربی خون همراه است. در کودکان، می‌تواند منجر به ناتوانی در رشد، مشکلات رفتاری، کاهش عملکرد ذهنی و افزایش عملکرد شود. خطر عوارض قلبی عروقی.64
مدتهاست که چاقی به عنوان یک عامل بیماریزای اصلی در OSA در بزرگسالان شناخته شده است. مطالعه ای روی 4000 بزرگسال آمریکایی نشان داد که شیوع این بیماری در افراد چاق 12 درصد در مقابل 3 درصد در افراد لاغر است. تغییر کرد. در حالی که کمتر از 15٪ از همه کودکانی که از روی عادت خروپف می کردند در اوایل دهه 1990 چاق بودند، تا سال 2006، این رقم به بیش از 50٪ افزایش یافت.


آسم
نرخ آسم و چاقی در دوران کودکی به طور موازی در 40 سال گذشته افزایش یافته است، با دو برابر شدن شیوع آسم بین سال های 1980 و 1994.67 به خوبی ثابت شده است که چاقی خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهد. علل التهابی، مکانیکی، ایمنی، هورمونی و ژنتیکی همه فرض شده اند. 67،68 افراد چاق نیز احتمال بیشتری دارد که آسم شدید داشته باشند و احتمال اینکه آسم آنها به اشتباه تشخیص داده شود بیشتر است. 70 نشان داده شده است که کاهش وزن یک درمان موثر برای آسم در بیماران چاق.71

 

سیستم ایمنی
چاقی باعث ایجاد یک سیستم ایمنی نامنظم می شود که از دوران کودکی قابل مشاهده است.33 با افزایش حساسیت به عفونت های انواع مختلفی از جمله محل جراحی، 72 دستگاه ادراری، 73 بیمارستانی و پوست همراه است. به علاوه، افراد چاق به به خوبی واکسن ها 76،77 و مشخص شد که در طول همه گیری آنفلوانزای H1N1 در سال 2009 در معرض خطر بیشتری برای مرگ قرار دارند.
پیشنهاد شده است که افزایش موازی بیماری های خودایمنی و چاقی که در چند دهه گذشته مشاهده شده است، به طور علّی با هم مرتبط هستند. 79 شواهد قوی وجود دارد که از چاقی حمایت می کند که باعث افزایش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) (OR = 1.2-3.4)، مولتیپل اسکلروزیس می شود. (OR = 2)، پسوریازیس و آرتریت پسوریاتریک (OR = 1.48-6.46).79


دستگاه گوارش
بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در حال حاضر شایع ترین علت بیماری مزمن کبد در سراسر جهان است که تخمین زده می شود در 20 تا 35 درصد از بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته وجود داشته باشد. 80 یک سوم از این موارد به استئاتوهپاتیت غیر الکلی تبدیل می شوند NASH) که با التهاب و آسیب کبدی مشخص می‌شود، که می‌تواند منجر به سیروز و کارسینوم سلول‌های کبدی شود. 81،82 NAFLD تظاهرات کبدی سندرم متابولیک در نظر گرفته می‌شود و خطر آن به شدت با BMI مرتبط است.83 یک مطالعه نشان داد که میزان استئاتوز 15 است. درصد در افراد غیر چاق، 65 درصد در افراد با چاقی کلاس I یا II و 85 درصد در چاقی کلاس III. 83 کاهش وزن بهترین درمان برای NAFLD با مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن ناشی از جراحی چاقی منجر به رفع NASH در 80 سال می شود. % موارد.84
چاقی همچنین یک عامل خطر برای بیماری کیسه صفرا است. متاآنالیز 17 مطالعه آینده‌نگر که نزدیک به 2 میلیون شرکت‌کننده را پوشش می‌داد، نشان داد که خطر نسبی 1.63 برای افزایش 5 واحدی در BMI وجود دارد. خطر را افزایش می دهد. کاهش وزن سریع همچنین خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد، زیرا اسید اورسودوکسی کولیک و/یا محتوای چربی رژیم غذایی بالاتر در این مورد محافظت می کند.
چاقی با خطر بیشتر پانکراتیت همراه است 87 و یک عامل پیش آگهی ضعیف در این بیماری است. 88 همچنین دلیل اصلی افزایش 2 برابری ابتلا به بیماری رفلاکس معده و شرایط مرتبط با آن است. مری بارت و آدنوکارسینوم مری89 کاهش وزن موثرترین راه برای درمان رفلاکس است.90

 

بیماری کلیوی
اضافه وزن و چاقی از عوامل خطر برای فشار خون بالا، دیابت و سایر شرایط مرتبط با اختلال عملکرد کلیه هستند. مطالعه ای که بیش از 8 میلیون نفر-سال را دنبال کرد، نشان داد که در مقایسه با افراد لاغر، خطر نسبی نارسایی کلیه در مرحله پایانی (ESRF) برای افراد دارای اضافه وزن 1.87، برای افراد دارای چاقی کلاس I 3.57، برای افراد با کلاس II 6.12 بود. چاقی، و 7.07 برای افراد دارای چاقی کلاس III. 91 پس از تنظیم برای سایر عوامل خطر، BMI بالاتر یک پیش بینی مستقل ESRF باقی ماند.
چاقی همچنین با خطر بیشتر سنگ کلیه و بی اختیاری ادرار در زنان مرتبط است.


باروری
در مردان، چاقی با کاهش تعداد اسپرم و افزایش میزان اختلال نعوظ مرتبط است. در زنان نیز منجر به کاهش باروری، نتایج ضعیف‌تر پس از درمان باروری و کاهش بیشتر بارداری می‌شود. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) علت اصلی ابتلا ناباروری زنان و افزایش میزان عوارض بارداری. 98 خطر PCOS با چاقی اندکی افزایش می یابد.
 

عضلانی اسکلتی
چاقی با کاهش قابل توجهی در سطح فعالیت بدنی همراه است و یکی از عوامل خطر اصلی برای استئوآرتریت است. بیشترین تأثیر بر روی زانو است، اما خطر افزایش در مفاصل دست نیز وجود دارد که نشان دهنده یک علت التهابی و همچنین مکانیکی است. 100101 دردهای تابشی تحتانی در چاقی و همچنین در افرادی که سطح فعالیت بدنی پایینی دارند افزایش می یابد. 10 سال چاق بودن، 37 درصد افزایش خطر ابتلا به RA را به همراه داشت.103
چاقی قوی‌ترین عامل خطر قابل اصلاح برای نقرس است که در مردان چاق در مقایسه با افراد لاغر خطر نسبی 2 تا 3 وجود دارد.


روانی اجتماعی
افراد چاق اغلب به دلیل وزنشان در معرض مخالفت و انگ عمومی قرار می گیرند.106 زنان تبعیض بیشتری را تجربه می کنند.107 این امر در اشتغال، 107 مراقبت های بهداشتی، 108 آموزش و پرورش و سایر زمینه ها اتفاق می افتد. افسردگی در چاقی، به ویژه در زنان و افراد جوان‌تر، شایع‌تر است، در حالی که کاهش وزن با بهبود خلق و خوی همراه است.110 نوجوانانی که چاق یا دارای اضافه وزن هستند، یا خود را چنین تصور می‌کنند، بیشتر از نوجوانان دارای وزن طبیعی، رفتارهای پرخطری انجام می‌دهند. .111 این می تواند شامل سوء مصرف مواد، رفتار جنسی پرخطر یا خشونت باشد.


نتیجه
نرخ جهانی چاقی در دهه های اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است. این نشان دهنده یک بار سلامتی و مالی عظیم و رو به رشد است. افراد جوان‌تر چاق می‌شوند، چاقی مرضی در حال افزایش است و پیامدهای سلامتی کامل این موضوع تازه در حال مشاهده است.
تحقیقات نشان می دهد که چاقی با افزایش مرگ و میر و عوارض متعددی از جمله دیابت، بیماری قلبی، زوال عقل و سرطان مرتبط است. حتی سطوح پایین اضافه وزن با افزایش خطر مرتبط است و کاهش وزن بهترین راه برای مقابله با این عوارض است. بدون اقدام فوری تر، بحران چاقی که در حال حاضر خدمات بهداشتی ما را تحت تأثیر قرار داده است، اقتصاد ما را نیز فلج خواهد کرد.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در شنبه 29 آبان 1400 ساعت 07:44:18271 مشاهده