راهکارهای کاهش اشتها

۱– حواس ‌خودتان را پرت كنيد اگر ناگهان و شديدا هوس بستني كرديد، بدانيد كه اين فقط نشانه يك زياده‌طلبي است. اشتهاي كاذب يا همان هوس تنها ۱۰ دقيقه طول مي‌كشد. اگر شما بتوانيد در اين ۱۰ دقيقه خودتان را كنترل كنيد و به سمت خوراكي‌هاي پركالري نرويد، گام بزرگي به سمت سلامت‌تان برداشته‌ايد.

شما مي‌توانيد براي كنترل اشتها‌ي‌تان، با انجام دادن كارهايي معمولي حواس‌تان را از خوردن خوراكي‌اي كه هوس كرده‌ايد، منحرف كنيد. مثلا به يك دوست قديمي زنگ بزنيد، موسيقي گوش كنيد، ورزش انجام دهيد يا خودتان را با ديدن فيلم مشغول نگه داريد.  

 

۲- سر ساعات معين غذا بخوريد تا متابوليسم بدنتان تنظيم شود.  

 

۳- سعي كنيد وعده هاي غذايي و ميان وعده هاي غذايي خود را منظم كنيد عادت كنيد بين ميان وعده هاي غذايي چيزي نخوريد. اما ميان وعده هاي سالم مثل شير و ميوه بخوريد تا به سراغ ميان وعده هاي ناسالم شيريني و چيپس و … نرويد.

 

۴-مواد غذايي را از دسترستان خارج كنيد. مثلا در بين وعده هاي غذايي، روي ميزتان مواد خوراكي نگذاريد.  

 

۵- به غذا خوردن خود توجه داشته باشيد. در هنگام غذا خوردن، حواستان را متمركز كنيد. بهتر است هنگام خوردن پشت يك ميز بنشينيد و از غذايتان لذت ببريد. تا اينكه آن را داخل يك سيني قرار داده و روي زانوهايتان بگذاريد و مقابل تلويزيون مشغول غذا خوردن شويد. اگر روي غذا خوردن خود تمركز نداشته باشيد. پيام سير شدن را براي مغز خود نمي فرستيد و بيش از حد مي خوريد و چاق مي شويد. بايد هنگام غذا خوردن، براي خودتان يادآوري كنيد كه سير شده ايد.

 

۶- آهسته غذا بخوريد. بعد از ۲۰ دقيقه، مغز پيام سير شدن را به معده شما مي رساند و شما دست از غذا خوردن مي كشيد. بنابراين اگر سريع غذا بخوريد، معده شما قبل از اينكه مغز از سير شدن اطلاعي پيدا كند، پُر مي شود. در آخر متوجه مي شويد كه زياد خورده ايد. پس چاق مي شويد. بنابراين غذا را آهسته بخوريد و هر لقمه را با دقت و به طور كامل در دهانتان بجويد.

 

۷- از وسوسه ها دوري نماييد. خودتان به سوپرماركت نرويد و خريد را به فرد ديگري محوّل كنيد. مواد غذايي را از دسترستان خارج كنيد. مثلا روي ميزتان مواد خوراكي نگذاريد. اگر مي دانيد كه خوراكي ها را مي خوريد آنها را در يخچال، فريزر و يا جاهاي ديگري قرار دهيد  

 

۸-استفاده از برخي مواد غذايي به كاهش اشتها كمك كرده و با وجود حجم كم، معده را پر مي‌كند. اولين نوع اين غذا‌ها سوپ است كه علاوه بر ايجاد احساس سيري، ويتامين هم دارد. تخم‌مرغ كه به منبع غني پروتئين معروف است هم، در صورتي كه به عنوان صبحانه خورده شود. تا ۲۴ ساعت آينده به طور قابل ملاحظه‌اي اشتها را تحت كنترل در مي‌آورد.

 

۹-مصرف ماست و شير كم چرب نه تنها معده را پر مي‌كند بلكه كلسيم موجود در آن به سوختن چربي‌هاي بدن كمك مي‌كند.  

 

۱۰- مصرف سالاد به دليل فيبربالا حجم قابل توجهي از معده را پر مي‌كند و به اين ترتيب اشتها را كاهش ميدهد.

 

۱۱-حبوبات پخته هم از آن دسته مواد غذايي است كه با آزاد كردن تدريجي انرژي در عين كم كالري بودن، گرسنگي فرد را از بين مي‌برد.

 

۱۲-با غذاهايي كه بيشتر هوس مي‌كنيد، كمتر روبه‌رو شويد! يكي ديگر از كارهاي مفيد براي كنترل اشتها و جلوگيري از پرخوري، اجتناب، حذف و روبه‌رو نشدن با خوراكي‌هايي است كه خيلي دوست‌شان داريد.

مثلا اگر عاشق بستني هستيد، فريزرتان را پر از بستني نكنيد. يا هنگام بيرون رفتن يك غذاي سالم خانگي براي ناهار يا شام‌تان تهيه كنيد. تا فكر خوردن پيتزا يا غذاهاي چرب به ذهن‌تان خطور نكند. اگر هم مي‌بينيد كه پرهيز از خوردن كيك تولد دوست‌تان براي‌تان مقدور نيست.

با يك برنامه‌ريزي ساده مقدار كالري مصرفي روزانه‌تان از ساير غذاها را كاهش دهيد. تا بتوانيد با خيال راحت يك برش خوش‌مزه از كيك تولد را هم بخوريد.

 

۱۳-نوشيدني‌ها را جايگزين كنيد و در آخر، اگر نتوانستيد ميل به خوردن‌تان را به هيچ طريقي سركوب كنيد. به جاي خوردن كيك، بيسكوييت يا بستني نوشيدن يك ليوان چاي، شير يا قهوه را به شما پيشنهاد مي‌كنيم.

 

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در شنبه 27 آذر 1400 ساعت 10:52:22213 مشاهده