سوءهاضمه یک مشکل شایع است که افراد بسیاری را درگیر خود می‌کند، مخصوصا اگر سبک زندگی و انتخاب غذایی‌تان ناسالم باشد. با این حال اگر کسی سوختگی با درد در معده و حالت تهوع را احساس کند که از بین نمی‌رود، ممکن است به ورم معده مبتلا شده باشد.

ورم معده یک مشکل گوارشی است که در نتیجه التهاب پوشش معده ایجاد می‌شود. دلیل احساس سوختگی در قسمت مرکزی شکم یا قفسه سینه از بین رفتن لایه و اسید معده است. ورم معده درمان نشده می‌تواند منجر به زخم معده، درد و التهاب پایدار و خونریزی شود که خطر مرگ را به همراه دارد. التهاب مزمن معده نیز می‌تواند منجر به سرطان معده نیز شود.

 

دلایل شایع ورم معده چیست؟

یکی از دلایل شایع ورم معده نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است که موجب عفونت معده می‌شود. علائم نشان دهنده‌ی ورم معده در کنار احساس سوزش شامل گرفتگی و درد معده، حالت تهوع و باد گلوی پیوسته است. اگر شخصی این علائم را تجربه می‌کند باید توسط پزشک معاینه شود.

 

تغییرات سبک زندگی می‌تواند گامی مهم به سمت ترمیم پوشش معده، پیشگیری از التهاب و مقابله با عفونت باشند. تحقیقات نشان داده‌اند که هلیکوباکتر پیلوری حدود ۵۰ درصد جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است. این باکتری موجب افزایش التهاب معده و بالا رفتن خطر ابتلا به زخم معده در مسیر گوارش و همچنین مرکز معده می‌شود. هلیکوباکتر پیلوری اصلی‌ترین عامل افزایش خطر سرطان معده است.

 

سرطان معده دومین سرطان کشنده دنیاست. رژیم غذایی و ورم معده با اینکه رژیم غذایی خاص و مشخصی برای درمان ورم معده وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده با مصرف بعضی از غذاها می‌توان هلیکوباکتر پیلوری را از بین برد. از طرفی خوردن برخی از غذاها نیز می‌تواند موجب بدتر شدن اوضاع شود. تحقیقات نشان داده‌اند غذاهای نمکی و چرب پوشش معده را تغییر می‌دهند. غذاهای شور می‌توانند سلول‌های درون معده را تغییر دهند و باعث ایجاد عفونت شوند.

 

تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم‌های حاوی غذاهای چرب و شور، التهاب معده را افزایش می‌دهد. سال‌های بسیاری پزشکان به افراد توصیه می‌کردند برای کمک به پوشش معده و جلوگیری از تاثیر مضر غذاهای اسیدی شیر بنوشند. از آنجا که پزشکان و دانشمندان امروزه به نقش هلیکوباکتر پیلوری در التهاب معده پی برده‌اند دیگر به خوردن شیر توصیه نمی‌کنند.

 

غذاهایی که باید بخورید همانطور که گفتیم مصرف غذاهای خاص می‌تواند با کشتن هلیکوباکتر پیلوری موجب التیام برخی از افراد شود. دو مورد از این غذاهای خاص ماست و اسفناج هستند. کلم بروکلی حاوی ماده شیمیایی به نام سولفورفان است و به دلیل خواص آنتی باکتریالش شناخته می‌شود. این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضد سرطانی نیز هست که به درمان ورم و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده تاثیر گذار است.

این موارد حاصل نتایج تحقیقاتی است که سال ۲۰۰۹ در قالب پیشگیری از سرطان منتشر شد. افرادی که طی ۸ هفته حداقل یک فنجان بروکلی مصرف می‌کردند، در مقایسه با آنهایی که بروکلی نمی‌خوردند، عفونت و التهاب معده کمتری را تجربه کردند. در تحقیق دیگری محققان روی تاثیر اضافه کردن یک فنجان ماست حاوی پروبیوتیک به رژیم غذایی در کنار دارودرمانی کار کردند تا ببینید آیا می‌توان هلیکوباکتر پیلوری را درمان کرد یا خیر.

۸۶ درصد افرادی که در این پژوهش ماست پروبیوتیک مصرف می‌کردند در مقایسه با ۷۱ درصد افرادی که تنها آنتی بیوتیک می‌خوردند، قادر بودند بهتر باکتری هلیکوباکتر پیلوری را از بین ببرند. دلیلش می‌تواند این باشد که ماست، حاوی باکتری‌های خوب است و می‌تواند قابلیت بدن برای مقابله با باکتری‌های ناخواسته را در معده افزایش دهد.

 

دیگر غذاهایی که می‌توانند مانع رشد هلیکوباکتر پیلوری شوند و احتمال ورم معده و زخم معده را کاهش دهند عبارتند از:

سیب

کرفس

انواع توت ( بلوبری، تمشک، توت فرنگی و زغال اخته)

روغن زیتون

عسل

دمنوش‌های گیاهی

 

بهترین رژیم برای مبتلایان به زخم معده

 به جای خوردن سه وعده بزرگ غذایی، سعی کنید ۵ تا ۶ وعده کوچک‌تر در طول غذا میل کنید.

خوردن مقادیر کم‌تر می‌تواند موجب تقویت التیام معده به واسطه کاهش تاثیر اسید‌های آن شود.

آب یک گزینه عالی برای هیدراته کردن بدن است.

همچنین افرادی که الکل مصرف می‌کنند باید برای بهبودی، آن را کنار بگذارند؛ چون نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند به شکل چشمگیری موجب افزایش التهاب معده شوند.

ترک سیگار نیز می‌تواند کمک کند. کشیدن سیگار منجر به التهاب معده و افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان، مری و معده می‌شود.

برخی مکمل‌های خوراکی در التیام ورم معده نقش دارند؛ مانند اسید چرب‌های امگا ۳ و پروبیوتیک‌ها. افرادی که قصد استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها را دارند، باید قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنند؛ چون ممکن است این مکمل‌ها با شیوه درمان یا دیگر مشکلات‌شان تداخل داشته باشد.

کاهش استرس می‌تواند موجب بهبود سیستم ایمنی و در نتیجه تقویت روند درمان شود. استرس، معده را برای تولید اسید تحریک می‌کند که نتیجه آن افزایش علائم و التهاب است.

به نظر می‌آید خوردن غذاهای سالم در افراد مبتلا به ورم معده می‌تواند نقش به‌سزایی در کاهش و از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری داشته باشد. رهایی از این نوع باکتری احتمال بازگشت ورم، زخم معده و سرطان را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

با اینکه تحقیقات به رژیم غذایی خاصی اشاره نکرده‌اند، اما پیروی از یک برنامه غذایی سالم نقش مهمی در بهبود مبتلایان به زخم معده ایفا می‌کند. ورم معده زود گذر یا مزمن است. اگر زودگذر باشد، به طور ناگهانی شروع می‌شود و در صورتی که علت آن حذف شود، مدت زمان کمی طول می‌کشد تا بهبود یابد.

علت این امر معمولا خوردن غذاهایی است که خیلی سریع معده را تحریک می‌کنند؛ مانند مصرف مقدار زیادی نوشیدنی الکلی در مدت زمان کوتاه. اگر ورم معده مزمن باشد و درمان نشود و یا علت آن از بین نرود، علائم بدتر می‌شود و ممکن است چندین سال طول بکشد. حتی ممکن است این مشکل در کل عمر فرد همراه او باشد. ورم معده مزمن می‌تواند موجب از بین رفتن پوشش معده و در نتیجه بروز ورم معده یا زخمی عمیق در پوشش معده شود.

 

علائم ورم معده در بسیاری از افرادی که دچار زخم معده هستند یکسان است. زخم معده می‌تواند در معده، روده‌ها و مری نیز اتفاق بیافتد. ورم معده معمولا موجب ایجاد درد در مرکز بدن می‌شود؛ یعنی از شکم تا قفسه سینه. برخی افراد مبتلا به ورم معده علائمی ندارند. علائم شامل احساس درد و ناراحتی در قسمت بالای شکم، حالت تهوع، سوءهاضمه و در موارد شدید استفراغ است.

زخم معده مشکل حاد ورم معده است و می‌تواند موجب خونریزی پوشش معده، روده‌ها یا مری شود و این موارد زندگی فرد مبتلا را به خطر می‌اندازد.

 

خونریزی در این قسمت‌ها می‌تواند موجب بروز چنین علائمی شود:

سرگیجه

از هوش رفتن

ضعف

ضربان قلب سریع

تنگی نفس

استفراغ با رنگ قرمز براق یا قهوه‌ای

مدفوع سیاه و قیری یا مدفوعی به رنگ خون

 

در صورت بروز این علائم باید بلافاصله برای درمان تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

 

موارد زیر علائم خطر ورم معده را چند برابر می‌کنند:

استفاده از دارو

کشیدن سیگار

اضافه وزن

مصرف زیاد الکل

مصرف مرتب داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن.

کاهش یا قطع مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می‌تواند موجب کاهش ورم و زخم معده شود.

 

استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در حضور هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند احتمال بروز ورم معده را دو چندان کند.

یک تحقیق نشان داد سالانه حداقل ۲ درصد از افرادی که داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی استفاده می‌کنند، دچار مشکلات ورم معده می‌شوند. این نرخ بیش از ۵ برابر افرادی است که از این داروها استفاده نمی‌کنند. هرچند مواردی همچون استرس از جمله مشکلاتی است که منجر به اختلالات گوارشی می‌شود؛ اما به خاطر داشته باشید که تغذیه‌ی صحیح نقش مهمی در پیشگیری و بهبود این دسته از مشکلات دارد.

 

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

 

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در سه شنبه 23 آذر 1400 ساعت 10:09:03354 مشاهده