ماهی قرمز سفره هفت سین با این که با س شروع نمی شود اما جزء لاینفک سفره هفت سین به شمار می آید. کودکان علاقه بسیار زیادی به ماهی قرمز دارند و دوست دارند تا با آنها بازی کنند. هر روز خبر های ضد و نقیضی در رابطه با بیماری زا بودن این ماهی ها به گوش می رسد؛ اما واقعا این ماهی ها بیماری زا هستند و یا خطری برای سلامت انسان ندارند؟

ماهی قرمز و لاك‌پشت ناقل بیماری‌های سالمونلا و سل پوستی به انسان هستند.

تاكنون در كشور گزارشی مبنی بر سرایت بیماری از طریق ماهی قرمز به انسان مشاهده و گزارش نشده است.

باكتری سالمونلا در آب‌های آلوده فاضلاب‌ها و حاوی ضایعات گوشتی وجود دارد. در صورت استفاده از ضایعات گوشتی آلوده در غذای ماهی امكان انتقال آن وجود دارد.

اگر ماهی قرمز ناقل سل پوستی باشد علائمی چون لاغری، بی‌اشتهایی، ریزش فلس‌ها، زخم روی بدن، پوسیدگی باله‌ها، بیرون‌زدگی چشم‌ها و بر آمدگی شكم در این آبزی مشاهده می‌شود.
با وجود این علائم نیز باید بررسی‌های آزمایشگاهی صورت گرفته تا بروز بیماری سل ثابت شود.
این بیماری فقط هنگام تماس ماهی آلوده با پوست زخم شده دست به هنگام جابه‌جایی ماهی، به انسان منتقل می‌شود. برای پیشگیری از آن باید از دستكش استفاده كرد و پس از هر بار تماس با ماهی یا آب ماهی، دست‌ها را با آب و صابون شست.
همشهریان درتماس با ماهی حتماً از دستكش استفاده كنند و بعداز دستكاری آن دست‌ها را با آب وصابون شسته و برای ضد عفونی، ظرف نگهداری ماهی را با نمك طعام 3‌درصد به‌صورت دوره‌ای شست‌وشو دهند.
مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره كل دامپزشكی استان گفت: شهروندان ماهی قرمز را از فروشگاه‌های آكواریومی دارای مجوز و پروانه معتبر از شبكه بهداشت خریداری كنند.
اسكندرپور اظهاركرد: برای جلوگیری از آلودگی ماهیان آزاد از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها پرهیز و فقط درمكان‌هایی كه شهرداری‌ها اعلام می‌كنند، اقدام به رهاسازی شود.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در شنبه 19 اسفند 1396 ساعت 09:32:40916 مشاهده