بسیاری از دلایل داشتن موهای نا سالم و کدر مشکلات مربوط به تغذیه می باشد. تغذیه در رشد خوب موهای ما موثر است. موها وضعیت سلامت عمومی فرد را نشان می دهند.

نیاسین (ویتامین B3) باعث بهبود خونرسانی به ریشه مو می شود و نتیجه باعث تسریع رویش مو است.پانتنول (ویتامین B5) نیز باعث توقف ریزش مو و کمک به رویش مو است. ویتامین B6  و B12  هم باعث رشد سالم مو می شوند. این ویتامین های گروه Bدر لوبیا، هویج، گل کلم، سویا، مخمرها، دانه های آجیلی تخم مرغ و نخود سبز به فراوانی یافت می شود.

روی نقش موثری هم در تولید سلولهای جدید مو و هم در حفظ تعادی مناسب هورمونی بدن برای حفظ رشد مو دارد. کاهش روی باعث ضعف پیاز مو می شود. گوشت قرمز، ماهیچه، میگو، آجیل ها، صدف ، سیب زمینی منابع غنی روی هستند.مس نیز در رویش مو موثر است.

برای ساخت هر بافت جدیدی مانند مو در بدن نیاز به آمینو اسیدهای موجود در پروتئین ها داریم. بهترین منابع پروتئین های لازم برای مو شامل ماهی، تخم مرغ، گوشت ماکیان به خصوص جوجه، گوشت ماهیچه بدون چربی، لبنیات، سویا، غلات، حبوبات و آجیل هاست.

امگا 6 از چربی های ضروری دیگر برای حفظ قوام مو است که منبع تغذیه ای آن روغن های غیر اشباع گیاهی مثل روغن بادام زمینی، روغن سویا و تخم آفتابگردان است.

چربی های حاوی امگا 3 برای حفظ خونرسانی به ریشه مو لازم هستند. منبع امگا3 غذاهای دریایی مثل ماهی های آبهای سرد به خصوص ماهی ساردین و سالمون و گردو است.

قندها به خودی خود اثری بر ریزش موها ندارد اما به دلیل تاثیراتی که مقادیر آنها بر بالانس و تعادل هورمونی بدن می گذارد می تواند عامل مهمی در ایجاد یا جلوگیری از ریزش مو شود.

ویتامین A  باعث نرم شدن ریشه موها می شود منبع خوراکی آن در سبزیجات زرد یا قرمز مثل هویج و کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، جگر، اسفناج، هلو و طالبی و گرمک، کدو تنبل و روغن جگر ماهی است.

ویتامین C  نیز با بهبود خونرسانی به ریشه مو در رویش مو موثر است. کیوی، میوه های ترش مثل مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل سبز و قرمز و زردآلو منبع غنی ویتامین Cهستند.

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در جمعه 27 شهریور 1394 ساعت 07:31:441494 مشاهده