بارها و بارها درباره خواص و ویژگی‌های سبزیجات شنیده‌اید و همه آنچه که می‌گویند نیز درست است. سبزیجات برای یک رژیم غذایی سالم ضروری است.

کسانی که در هر وعده غذایی خود از مقداری سبزی و میوه استفاده می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرند. راهنمای تغذیه سالم یواس دی آ می‌گوید هر فرد باید بین ۵ تا ۱۳ تکه میوه و سبزی در طول روز مصرف کند. هر فرد، در هر سنی، با هر جنسیت، نژاد و میزان فعالیت جسمی باید میوه و سبزی را در وعده غذایی خود بگنجاند. یک فنجان حاوی میوه و سبزی راهنمای کلی برای میزان مصرف این مواد است. کودکان ۲تا۳ سال باید یک فنجان، کودکان ۴تا۸ سال یک و نیم فنجان، کودکان ۹ تا ۱۸ سال ۲ تا ۳ فنجان و زنان و مردان بزرگسال باید ۳ فنجان میوه و سبزی در طول روز مصرف کنند.

 

 

میوه و سبزی را چگونه مصرف کنیم؟

با وجود اهمیت مصرف میوه و سبزی و توصیه‌های فراوانی که برای مصرف آن وجود دارد بسیاری از افراد توجه چندانی به این مساله ندارند. از هر ۱۰ نفر در جهان ۸ نفر از آنها میوه و سبزی کافی در طول روز مصرف نمی‌کند.

بسیاری ازکودکان تمایلی به مصرف سبزیجات ندارند و تنها بخشی از میوه‌ها را مصرف می‌کنند. این وظیفه والدین است که کودک را با میوه‌ها و سبزی‌ها آشنا کند. یک فنجان میوه و سبزی حاوی مقدار زیادی نیست و والدین با توجه به ذائقه کودک خود می‌توانند آن را در صبحانه، نهار، شام و میان وعده‌ها قرار بدهند. به همین ترتیب هر فرد بزرگسالی نیز باید در طول روز میوه و سبزی تازه دریافت کند. راه‌های تامین این نیاز بسیار ساده هستند:

ـ صبح‌ها از آب میوه‌های تازه برای نوشیدن استفاده کنید و یا سالاد میوه را در وعده صبحانه قرار دهید.

ـ سالادهای تازه و متنوع را در وعده نهار قرار بدهید. انواع دستور سالاد سبزیجات وجود دارد و بدون شک شما می‌توانید در طی یک ماه برای هر روز یک نوع سالاد را استفاده کنید که حاوی انواع سبزی و میوه است.

ـ در وعده شام به جای مصرف نان و برنج و غذاهای چرب انواع سبزیجات تنوری یا بخارپز را در کنار مقداری کافی از پروتئین مصرف کنید.

ـ حداقل برای یک یا دو وعده از میان وعده یک عدد میوه مصرف کنید.

نکته‌ای که در مصرف سبزیجات و میوه‌ها باید همواره به آن توجه کنید این است که فریز کردن یا سرخ کردن و حرارت زیاد سبزیجات تمامی خواص آن را از بین می‌برد.

انتظار نداشته باشید خورشت سبزیجات، قرمه سبزی و آش و یا میوه یخ زده و انواع مربا و ترشی همان ارزش غذایی میوه و سبزی تازه را داشته باشد.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در جمعه 30 شهریور 1397 ساعت 09:44:11617 مشاهده