برخی غذاها چگونه بر سطح انرژی شما تأثیر می گذارند؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که همه غذاها به صورت کالری به شما انرژی می دهند که معیار سنجش انرژی هستند.

یک کالری مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای 1 گرم آب به میزان 1 درجه سانتیگراد را اندازه گیری می کند 

گفته می‌شود، همه غذاها بر سطح انرژی شما یکسان تأثیر نمی‌گذارند.

از بین سه درشت مغذی، کربوهیدرات ها منبع انرژی سریع تری را در مقایسه با پروتئین ها و چربی ها فراهم می کنند، زیرا آنها منبع انرژی مورد علاقه بدن شما هستند 

با این وجود، کربوهیدرات ها به عنوان ساده و پیچیده دسته بندی می شوند و همچنین دارای شاخص گلیسمی بالا یا پایین (GI) هستند. و بار دیگر، آنها بر سطوح انرژی شما تأثیر متفاوتی می گذارند.

کربوهیدرات های ساده در مقابل کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های ساده شامل یک یا دو مولکول قند هستند و به ترتیب به عنوان مونوساکارید و دی ساکارید شناخته می شوند. از آنجایی که ساختار آنها بسیار کوچک است، هضم آنها آسان تر است و بنابراین به راحتی برای انرژی استفاده می شود.

با این حال، سرعت هضم سریع آنها به این معنی است که آنها باعث افزایش سریع سطح قند خون شما - و در نتیجه سطح انرژی شما - می شوند که معمولاً با سقوطی همراه است که ممکن است احساس تنبلی در شما ایجاد کند 

برخی از نمونه‌هایی از کربوهیدرات‌های ساده که ممکن است بخواهید برای جلوگیری از چنین تأثیری محدود کنید عبارتند از نان سفید، غلات صبحانه، آب نبات، آب میوه و غلات فرآوری شده یا تصفیه شده با قندهای افزوده.

در مقابل، کربوهیدرات های پیچیده شامل سه یا چند مولکول قند هستند و به عنوان الیگوساکارید و پلی ساکارید شناخته می شوند

از آنجایی که ساختار آن‌ها پیچیده‌تر است و معمولاً غنی از فیبر هستند، هضم آنها زمان بیشتری می‌برد و بنابراین باعث افزایش تدریجی سطح قند خون شما می‌شوند

این بدان معنی است که کربوهیدرات های پیچیده منبع انرژی ثابتی را در طول روز به شما می دهند.

نمونه‌هایی از منابع غذایی با کربوهیدرات پیچیده که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید شامل غلات کامل، جو دوسر، حبوبات و نشاسته است.


در مورد غذاهای کافئین دار چطور؟
کافئین پرمصرف ترین محرک در جهان است. اگرچه فواید و کاربردهای زیادی دارد، اما در درجه اول برای کمک به مبارزه با خستگی و خواب آلودگی به دنبال آن است.
غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چای، نوشابه‌های کافئین‌دار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ماچا، شکلات، گوارانا و یربا میت نیز ممکن است به کاهش علائم خستگی و بهبود هوشیاری و هوشیاری کمک کنند.
این تأثیر در درجه اول به دلیل تأثیر کافئین بر مغز شما است که با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین عمل می کند و منجر به افزایش ترشح دوپامین و نورآدرنالین می شود.
آدنوزین ترکیبی با اثرات خواب‌آور است، در حالی که دوپامین و نورآدرنالین دو ماده شیمیایی هستند که قلب و سیستم عصبی مرکزی شما را تحریک می‌کنند و در نتیجه هوشیاری و تمرکز را افزایش می‌دهند.
با این وجود، در مورد نوع محصولات کافئین دار انتخابی خود دقت کنید. برخی از آنها، مانند نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های کافئین دار، دارای قندهای افزوده بالایی هستند که ممکن است خطر چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد .
به علاوه، در حالی که مصرف کافئین به طور کلی ایمن شناخته می شود، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی را در مصرف کافئین تجربه کنند که علائم آن از خفیف تا شدید متغیر است. علائم ممکن است شامل اضطراب، بی قراری، بی خوابی، ضربان قلب نامنظم و لرزش باشد.


خلاصه
غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین نیز ممکن است به کاهش خستگی و بهبود هوشیاری کمک کنند. با این حال، در حالی که کافئین به طور کلی بی خطر شناخته می شود، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی خفیف تا شدید را تجربه کنند.

شاخص گلیسمی
راه دیگر برای تعیین اینکه چگونه کربوهیدرات ها ممکن است بر سطح انرژی شما تأثیر بگذارند، از طریق شاخص گلیسمی آنها است، که به شما می گوید چگونه یک غذای حاوی کربوهیدرات ممکن است بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد.
غذاهایی که GI بالایی دارند، مانند کربوهیدرات‌های ساده، تمایل به افزایش و سپس کاهش سطح قند خون دارند. در مقابل، غذاهایی با GI پایین - مانند کربوهیدرات‌های پیچیده - نمی‌توانند باعث تغییرات ناگهانی در سطح قند خون شما شوند.
تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با GI بالا، که حاوی قند بالا و فیبر کم هستند، با کاهش هوشیاری و افزایش خواب‌آلودگی مرتبط هستند.
GI غذاها ممکن است به ویژه در مورد میوه های کامل و لبنیات مرتبط باشد.
از نظر ساختاری، کربوهیدرات های موجود در میوه ها و لبنیات – به ترتیب فروکتوز و لاکتوز – ساده هستند. با این حال، هر دوی آنها غذاهای غنی از مواد مغذی و با GI پایین هستند که ممکن است منبع انرژی سریعی را بدون به خطر انداختن کیفیت رژیم غذایی شما فراهم کنند.
با این وجود، به خاطر داشته باشید که آب میوه‌ها و محصولات لبنی طعم‌دار دارای قندهای افزوده‌شده و در نتیجه GI بالا هستند.


خلاصه
کربوهیدرات ها منبع انرژی سریع تری را در مقایسه با پروتئین ها و چربی ها فراهم می کنند. کربوهیدرات های ساده یا با GI بالا تمایل به افزایش و سپس کاهش سطح انرژی شما دارند. کربوهیدرات های پیچیده یا با GI پایین، تامین انرژی ثابت را در طول روز تضمین می کنند
 

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های 02134247 – 120)خط( تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در پنجشنبه 13 آبان 1400 ساعت 06:11:42445 مشاهده