چطور سکته قلبی ایجاد می شود :

کلسترول بد (L.D.L) پس از اکسیده شدن ، بین سلول های لایه داخلی دیواره سرخرگ ها می چسبد ، و این موضوع باعث ایجاد احساس وجود جسم بیگانه در بدن می گردد ، برای این است که گلبول های سفید خون بنام مونوسیت ها به این قسمت می آیند و به ماكروفاژها (سلول های بیگانه خوار) تبدیل می شوند. تكرار این آسیب و عمل فیلتراسیونِ لایه های داخلی شرایین ، سرخرگ ها را مختل می كنند و منجر به ایجاد آتروما بر روی دیواره داخلی سرخرگ ها می شوند و در نهایت باعث مسدود شدن سرخرگ می گردد .

 

اگر کلسترول اکسیده نشود نمی تواند داخل رگ ها بچسبد . زیرا کلسترول بد (L.D.L.) بعد از اکسیداسیون خاصیت چسبندگی پیدا می کند و به راحتی به جدار داخلی دیواره ی رگ ها می چسبد . از اینجا می توانیم اهمیت مواد غذایی آنتی اکسیدانت را درک کنیم .

 

خوردن غذاهایی دارای آنتی اکسیدانت ها و مصرف ویتامین های آنتی اکسیدانت مثل ویتامن E و C و بتاکاروتن ها ، مانع اکسیداسیون کلسترول می شود و در نتیجه مانع سکته قلبی می گردد . کلسترول خوب (H.D.L.). عمل ماهی لجن خوار را می کند و می تواند L.D.L را که رسوب کرده در دیواره رگ ها بردارد ، و آن را به کبد منتقل کند و کبد آن را به صفرا تبدیل می کند وآن را به خارج از بدن دفع می نماید.

 

به ازاي افزايش هر يك ميلي گرم در دسي ليتر (H.D.L.)، حدود ۳ درصد ريسك بيماريهاي كرونري قلب كاهش مي يابد. اگر میزان (H.D.L.) خون کمتر از ۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dL) باشد، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی به شدت افزایش خواهد یافت. میزان متوسط و قابل قبول این نسبت باید بین ۴۰ تا ۵۹ mg/dL باشد و اگر بیش از عدد ۶۰ شود ، بسیار عالی است ، زیرا خطر ابتلا به مشکلات قلب و انسداد عروق باز هم کمتر خواهد شد .

 

دو فرآیند مهم در این روند دخالت دارند : تصلب شرایین ( سخت شدن سرخرگ ها ) ترومبوز ( ایجاد لخته خونی داخل رگ ها) افزايش (L.D.L.) ريسك ابتلا به امراض قلبي-عروقي را افزايش مي دهد . کلسترول (L.D.L.) بعد از اکسیداسیون خاصیت چسبندگی پیدا می کند و به راحتی به جدار داخلی دیواره ی رگ ها می چسبد و باعث باریک شدن و در نهایت انسداد مجرای داخلی رگ ها می گردد. از این رو به کلسترول بد معروف است.

 

پلاك از ديواره عروق جدا مي گردد و به صورت لخته خون در مسیر خون قرار می گیرد و منجر به انسداد شريان می گردد .

 

احتمال سکته قلبی در افراد زیر بیشتر است ، مخصوصا اگر با كلسترول تام بالا همراه باشد :

فشار خون بالا داشتن سابقه حمله و سكته قبلي سابقه فاميلي حملات قلبي بالا بودن سطح (L.D.L.) پايين بودن سطح(H.D.L.) بالا بودن سطح تري گليسريدها بالا بودن هموسيستئين(HEMOCYSTEINE)

مصرف زياد مواد الكلي سن بالاي ۴۵ سال در مردان و بالاي ۵۵ سال در زنان

 

تاثیر چاقی و افزایش وزن بر احتمالات سکته قلبی:

اگر شاخص توده بدن یا BMI بالای ۲۵ باشد کاهش وزن می تواند در کنترل کلسترول بسیار موثر باشد . اگر کاهش وزن تنها از طریق رژیم غذایی انجام شود ، می تواند علاوه بر کاهش کلسترول ناخواسته ، به افت میزان (H.D.L.) نیز منجر شود. اما اگر رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش ایروبیک به طور منظم اجرا شود، کاهش (H.D.L.) متوقف خواهد شد.

چطور شاخص توده بدن یا BMI را بدست می آوریم ؟ وزن به کیلوگرم تقسیم بر ( قد به متر) × ( قد به متر) انسانی که ۹۵ کیلوگرم وزن و ۱٫۸۵ سانتیمتر قد دارد، BMI = 95 / 1.85 * 1.85 BMI = 27.70 چون شاخص توده بدن بالای ۲۵ می باشد ، احتیاج به رژیم کاهش وزن دارد .

 

سعی کنید رفتارهای حرکتی خودرا بیشتر کنید :

به جای آسانسور از پله استفاده کنید. در کارهای بدنی خانه شرکت کنید به جای کارواش خودتان ماشین را بشویید . از اتوبوس یک ایستگاه زودتر پیاده شوید . مسیرهای یک کلیومتری را از ماشین استفاده نکنید . از تلفن بیسم استفاده کنید تا موقع حرف زدن راه بروید. تماشاگر بازی بچه ها نباشید ، در بازی ها شرکت کنید . در سفر کفش ورزشی ببرید . ورزشهای ایروبیک را انتخاب کنید . برای نماز به مسجد دورتر و پیاده بروید .

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 29 دی 1400 ساعت 11:37:55582 مشاهده