برای حفظ زیبایی پوست : تمیزی، تقویت و تغذیه درست ، باعث حفظ سلامتی پوست میشوند.


زیبایی و زیبا ماندن یا به بیان دیگر جوانی و جوان ماندن تا حدود زیادی به سلامت پوست وابسته است. برای این‌که سلامت پوست حفظ شود و زیبایی و شادابی و صافی لازم را همراه داشته باشد، سه اصل باید رعایت شود که ما از آنها با عنوان سه «توصیه» مهم یاد می‌کنیم: تمیزی، تقویت و تغذیه درست و مناسب برای پوست.

 

 

_ توصیه اول برای زیبایی پوست تمیزی است:
وقتی برای رفتن به مهمانی آرایش می‌کنید، وقتی قصد دارید بخوابید، وقتی از محل کار بازمی‌گردید، وقتی چند ساعتی را در بیرون سپری کرده‌اید، وقتی فعالیتی داشته‌اید که باعث تعریق زیاد شما شده است، خلاصه وقتی احساس می‌کنید پوستتان بخوبی نفس نمی‌کشد، تمیز کردن پوست برای باز شدن منافذ آن و حفظ سلامتی پوستتان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.


شست‌وشوی پوست با آب، ساده‌ترین راه پاکسازی پوست است
مواقعی که صورتتان عرق کرده، دسترسی به مواد پاک‌کننده ندارید، از فضای بیرون و آلودگی هوا به درون خانه یا فضای پاک‌تری وارد می‌شوید، شستن دست و صورت و در مواقعی که تعریق ناشی از گرما یا فعالیت با آلودگی زیاد هوا همراه بوده، استحمام و شست‌وشوی پوست کل بدن، مفید است. شست‌وشو و استحمام سبب پاکسازی سطح پوست از سلول‌های مرده هم می‌شود.


برای زیبایی پوست تان اینگونه کرم بزنید
بسیاری از خانم‌ها و حتی برخی آقایان عادت دارند به پوست دست و صورت خود کرم بمالند. این راهی مفید برای حفظ لطافت پوست است؛ به‌ویژه برای محافظت از آن در شرایطی که در برابر آفتاب یا سرمای خشک پاییز و زمستان هستید. با این حال، مالیدن کرم به پوست، علاوه بر مزیت، اگر به‌درستی نکات آن در نظر گرفته نشود مضراتی هم دارد؛ کرمی که بیش از نیم ساعت روی پوست مانده است سبب بسته شدن منافذ پوستی شده، آلودگی‌هایی چون غبار خاک و دوده را با قدرت بیشتری جذب می‌کند. از این رو، وقتی کرم می‌زنید، آرام و ملایم و دایره‌وار پوست خود را ماساژ دهید و پس از گذشت 20 تا نهایتا 30 دقیقه با استفاده از تکه‌ای پنبه بهداشتی که کمی هم مرطوب شده باشد چربی کرم را پاک کنید. افزون بر این، هیچ گاه نباید با پوستی که روی آن کرم زده شده به رختخواب بروید و حتما پیش از آن پوست را از بقایای کرم پاک کنید.
 

 


_ توصیه دوم برای زیبایی پوست تقویت پوست تان است:
تقویت پوست نیز ازجمله راهکارهای حفظ شادابی آن است. اگر قصد دارید روند پیری پوست و در نتیجه چین خوردن و چروک افتادن آن را به تاخیر بیندازید و مدت‌های بیشتری جوان‌تر از آنچه هستید به نظر برسید، روش‌های تقویتی را فراموش نکنید. ماسک‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های ویتامینه، ماساژ دادن پوست و... از روش‌های تقویت و پیشگیری از افتادگی پوست به شمار می‌رود.


تقویت پوست با مخلوط های خانگی
هم پاکسازی و هم تقویت پوست را علاوه بر محصولات تجاری موجود در بازار لوازم آرایشی، می‌توانید از طریق ساخت مخلوطی خانگی انجام دهید. به عنوان مثال، یکی از این مخلوط‌ها که سبب تقویت پوست و پاکسازی آن به طور همزمان، برای خلاصی از شر سلول‌های مرده سطح آن می‌شود، با ترکیب مساوی مقداری گل سرشوی، گرد چوب صندل و آرد نخودچی به دست می‌آید. اگر هر سه ماده را با مقدار بسیار کمی آب مخلوط کنید، خمیری به دست می‌آید که می‌توانید به مدت یک ربع تا 20 دقیقه آن را به شکل ماسک روی پوست خود بگذارید و پس از گذشت این مدت پوست را بشویید.


برای زیبایی پوست تان، بخور دادن را فراموش نکنید
بخور دادن به پوست هم علاوه بر پاک شدن پوست از شر ذرات آلوده، به باز شدن منافذ آن و تقویت خون‌رسانی به سلول‌ها کمک می‌کند. با جریان یافتن بهتر خون در زیر پوست طی روند تقویت آن به وسیله بخور دادن، تغذیه سلول‌ها از مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در خون آسان‌تر می‌شود و عمر بیشتر سلول‌ها و کاهش روند پیری نتیجه دیگر آن خواهد بود. یکی از طرق بخور دادن پوست این است که کمی بخور گیاهی از عطاری تهیه کنید و یک قاشق از آن را در یک لیتر آب از قبل جوشیده بریزید. پارچه یا حوله‌ای تمیز روی سرتان بیندازید و برای چند دقیقه پوستتان را زیر این محفظه تجمع بخار گیاهی، بخور دهید. سپس پوست خود را با آب ولرم نزدیک به خنک آبکشی کنید.


تقویت پوست با ماسک جوانه گندم
از ماسک جوانه گندم هم برای تقویت پوست می‌توانید بهره ببرید. مقداری جوانه گندم را آسیاب کنید، وقتی جوانه‌ها مقداری آسیاب شدند، کمی شیر به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حالت خمیری نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ پیدا کند. صورتتان را با آب گرم بشویید و بعد خمیر را روی پوست صورتتان بمالید. تا زمانی که خمیر مذکور خشک نشده، خیلی آرام و ملایم خمیر را روی پوستتان به حالت چرخشی حرکت دهید. پیش از آن که ماده نسبتا خمیری روی پوستتان خشک شود از ماساژ دادن دست بکشید و اجازه دهید ماسک به مدت یک ربع روی پوست دست و صورتتان بماند. آن‌گاه دست و صورتتان را بشویید تا تکه‌های خشک شده پاک شود. همین کار را با ترکیب مقداری مساوی از عسل، شیر و آرد همراه با ماساژ دادن پس از ماسک‌گذاری می‌توانید انجام دهید. به طور کلی ماساژ دادن به شیوه حرکت دایره‌وار و بسیار نرم و ملایم سبب تقویت پوست می‌شود.

 

 

_ توصیه سوم برای زیبایی پوست تان تغذیه است:
آنها که به قدر کافی آب می‌نوشند، علاوه بر تامین نیاز بدن و حفظ سلامتی کلی آن، پوستی شاداب‌تر و قابل انعطاف‌تر نیز خواهند داشت. همچنین کسانی که ویتامین C بدنشان را با خوردن مواد غذایی و به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات دارای این ماده شمیایی به اندازه لازم تامین می‌کنند از سلامت پوست بهتری نسبت به دیگران برخوردارند، چراکه این ویتامین به کلاژن‌سازی کمک می‌کند. انجیر، نخود، انار و به‌ویژه سبزیجاتی چون پیاز، ترب، کلم، کلم‌پیچ، تره، اسفناج و سیر هم به دلیل آن‌که به مواد غذایی خونساز معروفند یا مواد آنتی‌اکسیدانی همچون آمینواسید و ویتامین‌هایی مثل E، A و C در خود دارند، به طریق مستقیم و غیر مستقیم سبب گردش راحت‌تر خون یا غذارسانی بهتر به سلول‌های پوستی و در نتیجه حفظ سلامت و زیبایی پوست می‌شوند.

در میان مواد غذایی دیگر که برای سلامت و شادابی پوست زبانزد است، شیر به دلیل داشتن مقادیر مناسبی از ویتامین به‌خصوص ویتامین B2 و B12، همچنین کلسیم و ویتامین D، عامل تغذیه‌ای مفیدی به شمار می‌رود.

ماده‌های غذایی که حاوی اسیدهای چرب و امگا 3 هستند هم پوست را در برابر تخریب و ایجاد زودهنگام چین و چروک و لکه‌های پوستی حفظ می‌کنند.

متخصصان پوستی تاکید دارند اگر می‌خواهید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید توجه و عمل به آنچه گفته شد را مبنای تمیز کردن، تقویت و تغذیه قرار دهید تا خون‌رسانی، کلاژن‌سازی و مراقبت بهداشتی سبب کاهش اکسیدشدگی سلول‌های پوستی شما شوند و پوستتان مدت بیشتری جوان و سرزنده و سالم بماند.

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در جمعه 30 شهریور 1397 ساعت 10:02:57858 مشاهده