چاقی احتمالا می‌تواند بر روی سیستم ایمنی افراد تاثیر منفی بگذارد. در حالی که سن عامل خطر مهمی برای مرگ ناشی از کووید-19 در مقایسه با سایر عوامل همراه است، ممکن است در مورد چاقی چنین نباشد. بیماران مبتلا به چاقی که در اثر کووید-19 فوت کرده اند جوانتر از بیماران بدون چاقی هستند. از بین تمام عوامل خطر و بیماریهای مزمن شایع، چاقی بیشترین اندازه اثر را در مرگ از کووید-19 دارد. چاقی با افزایش نیاز به بخش مراقبت های ویژه ICU، حمایت تنفسی و مرگ در بیمارستان همراه است. علاوه بر این، چاقی بیش از بیماری های قلبی عروقی و دیابت با شدت کووید-19 مرتبط است.

ویروس کرونا در افراد چاق
تحقیقات نشان داده است که نرخ مرگ و میر در افراد چاق مبتلا به ویروس کورونا بیشتر دیده شده است. عملکرد ریه در افرادچاق و دارای اضافه وزن، نرمال نیست. شیوع بالای وقفه‌های تنفسی در خواب، سندروم هیپوونتیلاسیون چاقی، ریسک بالاتر آسم و فشار بیشتر به ریه‌ها به دلیل اضافه وزن بیش از حد است که باعث کاهش حجم ریه‌ها می‌شود. بیمارانی با شاخص توده بدنی ۳۰ تا ۳۵ حدود 5/2 برابر بیشتر در معرض نارسایی های تنفسی قرار دارند. در نتیجه ابتلا به ویروس کوویید-19 موجب نیاز به بستری در بیمارستان و بخش های مراقبت های ویژه است که این رقم نسبت به افرادی با وزن طبیعی پنج برابر بیشتر بوده است. 

چاقی ظرفیت ریه های شما را کاهش می دهد و آن ها را همواره پر می کند که باعث می شود عمل تهویه در ریه ها به خوبی صورت نگیرد.


از طرفی چاقی با ریسک بالاتر بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی احتقانی قلب ممکن است باعث اختلال در تبادل اکسیژن نیز شود و همچنین بسیاری از افراد مبتلا به چاقی دارای یک یا چندین ریسک فاکتور خطرناک برای بیماری کووید ۱۹ مانند دیابت یا فشار خون بالا هستند. التهاب مزمن خفیف در افراد مبتلا به چاقی این فرضیه را نشان می‌دهد که این حالت التهابی ممکن است در زمان مواجهه با عفونت باعث افزایش ریسک بروز یک واکنش التهابی شدیدتر در ریه‌ها شود. فشار خون بالا، دیابت و بیماری عروق کرونر را به عنوان شایع ترین وضعیت های دیگر مشاهده شده در بیماران مبتلا به موارد شدیدتر بیماری کووید-۱۹ عنوان کردند. 

در مطالعه دیگر که ۱۱۲ بیمار مبتلا به عوارض قلبی و عروقی بوده و به دلیل عفونت کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند شاخص توده بدنی افراد فوت‌ شده و افرادی که زنده ماندند مورد بررسی قرار گرفت و از ۱۷ نفری که فوت کرده بودند ۱۵ نفر معادل ۸۸ درصد دارای شاخص توده بدنی بالای ۲۵ بودند. ولی نمی‌توان به این نتیجه رسید که همه افراد چاق و یا دارای اضافه وزن بیش از سایرین گرفتار کرونا می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که نرخ مرگ و میر در افراد چاق مبتلا به ویروس کورونا بیشتر دیده شده است. عملکرد ریه در افرادچاق و دارای اضافه وزن، نرمال نیست. شیوع بالای وقفه‌های تنفسی در خواب، سندروم هیپوونتیلاسیون چاقی، ریسک بالاتر آسم و فشار بیشتر به ریه‌ها به دلیل اضافه وزن بیش از حد است که باعث کاهش حجم ریه‌ها می‌شود. بیمارانی با شاخص توده بدنی ۳۰ تا ۳۵ حدود 5/2 برابر بیشتر در معرض نارسایی های تنفسی قرار دارند. در نتیجه ابتلا به ویروس کوویید -19موجب نیاز به بستری در بیمارستان و بخش های مراقبت های ویژه است که این رقم نسبت به افرادی با وزن طبیعی پنج برابر بیشتر بوده است.

چاقی یک وضعیت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر ویا کاهش کیفیت زندگی شود.

از طرفی چاقی با ریسک بالاتر بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی احتقانی قلب ممکن است باعث اختلال در تبادل اکسیژن نیز شود و همچنین بسیاری از افراد مبتلا به چاقی دارای یک یا چندین ریسک فاکتور خطرناک برای بیماری کووید ۱۹ مانند دیابت یا فشار خون بالا هستند. التهاب مزمن خفیف در افراد مبتلا به چاقی این فرضیه را نشان می‌دهد که این حالت التهابی ممکن است در زمان مواجهه با عفونت باعث افزایش ریسک بروز یک واکنش التهابی شدیدتر در ریه‌ها شود.

انسان‌های دارای اضافه وزن یا چاق همیشه در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای هستند. مرض چاقی احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون، به خصوص بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم، آپنه مسدودکننده خواب، انواع مشخصی از سرطان، آرتروز استخوان و آسم را افزایش می‌ دهد.

در مطالعه دیگر که ۱۱۲ بیمار مبتلا به عوارض قلبی و عروقی بوده و به دلیل عفونت کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند شاخص توده بدنی افراد فوت‌ شده و افرادی که زنده ماندند مورد بررسی قرار گرفت و از ۱۷ نفری که فوت کرده بودند ۱۵ نفر معادل ۸۸ درصد دارای شاخص توده بدنی بالای ۲۵ بودند. ولی نمی‌توان به این نتیجه رسید که همه افراد چاق و یا دارای اضافه وزن بیش از سایرین گرفتار کرونا می‌شوند.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های 02134247 – (120خط) تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 5 آبان 1400 ساعت 11:17:13214 مشاهده