اگر پزشکتان بگوید مبتلا به اختلال لیپیدی هستید یعنی چربی خون بالا دارید. خونتان سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم LDL یا (کلسترول بد)، چربی‌هایی به نام تری گلیسیرید یا هر دو را دارد. اگر سطح این مواد در بدنتان بالا باشد خطر ابتلای به بیماری‌های قلبی نیز بیشتر می‌شود. 

 

چربی خون بالا چیست؟

برای درک اینکه اختلال لیپیدی به چه معنا است باید بیشتر درباره کلسترول بدانید. دو نوع کلسترول اصلی در بدن انسان وجود دارند که عبارتند از لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL ) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL). LDL همان کلسترول بد است که توسط بدنتان ساخته و توسط غذاهای سرشار از کلسترول مانند گوشت قرمز یا لبنیات جذب می‌شود.

کلسترول با دیگر چربی‌ها ترکیب و در خون باقی می‌ماند که سبب انسداد شریان‌ها می‌شود. این اتفاق جریان خون را کاهش داده و موجب مشکلات جدی از جمله بیماری‌های قلبی، حمله قلبی یا سکته مغزی برای سلامت می‌شود. به دلیل تاثیرات بالقوه‌ای که LDL دارد. پزشکان سطح کمی از آن را توصیه می‌کنند. HDL را نیز کلسترول خوب می‌نامند و از قلب محافظت می‌کند. HDL کلسترول‌های مضر را از شریان‌ها خارج می‌کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند سطح HDL را در بدن افزایش دهید.

چربی بالای خون و تری گلیسیرید تری گلیسیرید نوعی از چربی است که با مصرف غذاها جذب می‌شود. بدن نیز وقتی کالری اضافی را به ذخایر چربی تبدیل می‌کند تری گلیسیرید می‌سازد. برخی از تری گلیسیریدها برای بعضی عملکردهای سلولی ضروری هستند اما مقدار زیادشان ناسالم است. درست مانند LDL، پایین آوردن سطح تری گلیسیرید نیز توصیه می‌شود.

 

چربی‌های مضر کدامند؟

دو نوع چربی هستند که به عنوان افزایش دهنده سطح کلسترول شناخته می‌شوند.

۱- چربی‌های اشباع چربی‌های اشباع می‌توانند سطح LDL را افزایش دهند. برخی از غذاهای گیاهی مانند روغن پالم و روغن نارگیل حاوی چربی‌های اشباع هستند. با این حال بیشتر در غذاها و محصولات حیوانی مانند پنیر، شیر، کره و استیک یافت می‌شوند.

۲- چربی‌های ترانس چربی‌های ترانس یا اسید چرب‌های ترانس از چربی‌های اشباع بدتر هستند چون سطح LDL را افزایش و سطح HDL را پایین می‌آورند. برخی از چربی‌های ترانس به صورت طبیعی در محصولات حیوانی وجود دارند و در غذاهای فرآوری شده مانند مارگارین و چیپس سیب زمینی که فرآیند هیدروژناسیون را گذرانده‌اند، یافت می‌شوند.

 

علائم چربی خون بالا چیست؟

برخی از مشکلات سلامتی روی سطح کلسترول تاثیر می‌گذارند.

 

علائم چربی بالای خون ممکن است به واسطه این موارد بروز کند: دیابت کم کاری تیروئید سندروم متابولیک سندروم کوشینگ سندروم تخمدان پلی کیستیک بیماری کلیوی

 

علائم چربی خون بالا و کلسترول کدام است؟

علائم زمانی بروز می‌کنند که کلسترول بالا سبب آسیب چشمگیری در بدن شده باشد. برای مثال علائم چربی خون بالا ممکن است به صورت بیماری‌های قلبی مانند درد قفسه سینه یا حالت تهوع و خستگی ظاهر شود. حمله قلبی یا سکته مغزی ممکن است در نتیجه کلسترول کنترل نشده باشد.

 

چه مواردی باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

ورزش نکردن: به اندازه کافی موجب افزایش LDL می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده ورزش سطح HDL که برای بدن خوب است را تقویت می‌کند.

سیگار کشیدن: سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد و باعث تجمع پلاکت در شریان‌ها می‌شود.

ژنتیک: اگر کلسترول بالا در بین اعضای خانواده و فامیل شایع است شما نیز مستعد ابتلا به این مشکل خواهید بود.

داروها: برخی از داروهای خاص مانند انواع دیورتیک‌ها می‌توانند سطح کلسترول را افزایش دهند.

 

چگونه اختلال لیپیدی یا چربی خون بالا تشخیص داده می‌شود؟

برای چک کردن سطح کلسترول، پزشک دستور آزمایش خونی می‌دهد که «لیپید پروفایل» یا «لیپید پنل» نام دارد. این آزمایش مقدار کلسترول خوب و بد و تری گلیسیرید را اندازه گیری می‌کند. قبل از انجام این آزمایش پزشکتان از شما می‌خواهد حداقل ۸ تا ۱۲ ساعت از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید. در آزمایش لیپید پرفایل اندازه کلی کلسترول نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد.

 

آیا چربی خون درمان دارد؟

ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی، درمانی موثر برای کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا است. همچنین ممکن است پزشک مکمل های خاصی را تجویز کند.

۱- درمان چربی خون؛ داروها داروهای مختلفی هستند که از آن‌ها برای درمان اختلال لیپیدی استفاده می‌شود که عبارتند از: استاتین‌ها: این داروها مانع تولید کلسترول در کبد می‌شود و بعد کبد کلسترول را از خون حذف می‌کند. استاتین‌ها کلسترول‌هایی که در شریان‌ها رسوب کرده‌اند را جذب می‌کنند. اتورواستاتین (لیپیتور) فلوواستاتین (لسکول) رزوواستاتین (کرستور) سیمواستاتین (زوکور) پروستاتین فیبرات‌ها

۲- درمان چربی خون؛ مهار کننده‌های جذب کلسترول این داروها سطح کلسترول را با کاهش جذب کلسترول خوراکی پایین می‌آورد. گاهی این داروها را با استاتین‌ها ترکیب می‌کنند. مهار کننده‌های اسید‌های صفراوی نیز به درمان چربی خون کمک می‌کنند. این داروها مواد دارای اسید‌های صفراوی را کنترل می‌کنند. این اسیدها مانع از جذب مجدد کلسترول در روده کوچک می‌شوند.

۳- درمان چربی خون؛ مکمل‌ها مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ را می‌توانید بدون نیاز به نسخه از داروخانه‌ها خریداری کنید. این مکمل‌ها سطح چربی و LDL خون را کاهش می‌دهند. اسید چرب‌های امگا ۳ چربی‌های غیر اشباع شده‌ای هستند که معمولا در ماهی‌هایی مانند سالمون به صورت طبیعی یافت می‌شوند. روغن‌های گیاهی مانند کانولا و روغن زیتون نیز دارای امگا ۳ هستند. نیاسین سطح تولید HDL را بالا می‌برد و بدون نیاز به نسخه قابل تهیه است.

۴- درمان چربی خون؛ کاهش مصرف چربی‌ها اگر تری‌گلیسرید خونتان بالاست مصرف روزانه چربی شما نباید بیشتر از ۳۰ تا ۳۵ درصد کل انرژی دریافتی باشد. چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس مانند کره، مارگارین و چربی‌های جامد باید محدود شوند و به جای آن‌ها از روغن کانولا و زیتون استفاده گردد.

۵- درمان چربی خون؛ کاهش مصرف کالری‌های اضافی یکی از علت‌های مهم افزایش تری‌گلیسرید افزایش وزن است. کاهش وزن تدریجی می‌تواند به بهبود چربی‌های خون از جمله تری‌گلیسرید کمک زیادی کند. چاقی منجر به افزایش چربی‌های مضر در کبد می‌شود. کاهش وزن باعث مهار آن می‌شود. راه‌حل‌های عملی کاهش کالری عبارتند از: به نصف رساندن میزان غذای سرو شده در رستوران، حذف کردن نان، چیپس و سایر مخلفات همراه وعده غذایی، حذف میان‌وعده‌های غیر ضروری.

۶- درمان چربی خون؛ افزایش مصرف فیبرهای غذایی مصرف فیبرهای غذایی مانند سبوس گندم، آب گریپ‌فروت و پسیلیوم و سبزیجات می‌تواند چربی‌های خون را کاهش دهد و مصرف آن‌ها همراه با غذا مفید است.

۷- درمان چربی خون؛ قطع استعمال دخانیات مصرف سیگار علاوه بر افزایش چربی‌های مضر (LDL) به کاهش چربی‌های مفید (HDL) منجر شده و خطر سکته قلبی و کبد چرب را افزایش می‌دهد.

۸- درمان چربی خون؛ وجود برنامه منظم ورزشی یک برنامه ورزشی منظم موجب افزایش جذب چربی‌ها توسط عضلات فعال شده و منجر به کاهش آن‌ها در خون می‌شود. حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید. پیاده روی، دویدن آهسته، شنا و ورزش‌های هوازی برای شما مناسب هستند. در کل بهترین توصیه برای شما کاهش دریافت انرژی و کاهش وزن است. تعداد وعده‌های غذایی خود را زیاد کنید و حجم هر وعده را کاهش دهید.

۹- درمان چربی خون؛ کاهش مصرف قندهای ساده از شیرینی‌ها و قندهای ساده کمتر استفاده کنید. قندهای ساده به ویژه فروکتوز به سرعت تبدیل به تری‌گلیسرید می‌شوند. باید مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند مانند نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی را محدود شود. از دانه‌های سبوس‌دار، میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنید. کربوهیدرات‌هایی انتخاب کنید که حداقل در هر واحد ۳ گرم فیبر داشته باشند، مانند گندم سبوس‌دار، آرد کامل، جو و چاودار. حبوباتی مانند عدس نیز از منابع خوب پروتئین و فیبر هستند. حداقل دو بار در هفته از حبوبات استفاده کنید.

۱۰- درمان چربی خون؛ دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد مغذی ویتامین‌ها و مواد مغذی خاصی می‌توانند به کاهش تری‌گلیسرید کمک کنند. ویتامین C و اسیدهای چرب امگا-۳ از این دسته هستند. برای تأمین ویتامین C از سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده کنید. نیاسین نیز می‌تواند سنتز کبدی تری‌گلیسرید را کاهش دهد. سعی کنید غذاهای حاوی امگا-۳ مانند سالمون، سویا و گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهید. روغن ماهی می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش تشکیل لخته‌های خونی در عروق نیز کمک کند.

البته توجه به این نکته نیز لازم است که روغن ماهی ممکن است با داروهای دیگری که شما استفاده می‌کنید تداخل داشته باشد و حتماً باید با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید. پیشگیری از ابتلا به چربی خون بالا انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند بیش از ۶ درصد کالری از چربی‌های اشباع دریافت نشود. همچنین در هر زمان ممکن از مصرف چربی‌های ترانس پرهیز کنید. مصرف مقدار زیادی غلات کامل، میوه و سبزیجات کلسترول بالا را کاهش می‌دهند.

 

روش‌های دیگری که کلسترول خون را در سطح سالمی نگه می‌دارد شامل موارد زیر است: خوردن گوشت مرغ بدون پوست و چربی خوردن گوشت بدون چربی در اندازه‌های کنترل شده خوردن لبنیات کم چرب یا بدون چربی افزایش مصرف چربی‌های غیراشباع و چربی‌های غیراشباع چهار روز ورزش در هفته به مدت ۳۰ دقیقه پرهیز از خوردن فست فودها، تنقلات و گوشت‌های فرآوری شده مصرف غذاهای گریل شده یا کبابی به جای غذاهای سرخ شده برنامه غذايی مناسب برای کاهش چربی خون رژيم غذايی و ورزش، بهترين راه برای کاهش چربی خون هستند.

 

اگر نمي‌توانيد با ورزش و رژيم غذايي، تري گليسريد خود را کاهش دهيد، بايستی تحت نظر پزشک از دارو نیز استفاده کنيد. در اينجا يک سری توصيه‌های غذايی را براي شما بيان مي‌کنيم:

۱- کمتر غذا بخوريد و بيشتر فعاليت کنيد. اگر می‌خواهيد تری گليسريد خود را کاهش دهيد بايد مقدار انرژی که می‌سوزانيد بيشتر از مقداری باشد که دريافت مي‌کنيد.

۲- قند و شکر، شيرينی، شکلات، قند و شکر را از برنامه غذايی خود حذف کنيد.کربوهيدرات‌های پيچيده مثل نان، غلات سبوس‌دار، سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات بهتر از کربوهيدرات‌های ساده مثل قند و شکر هستند.

۳- قند و شکر همانند يک سم براي شماست. شکر هيچ ماده مغذي ندارد و فقط کالري دارد. خيلي سريع هم تبديل به تری‌گليسريد می‌شود. نوشابه‌ها، دسرهاي شيرين، شيريني‌ها، شکلات، کيک، کلوچه، آب نبات، آدامس، آب ميوه‌های مصنوعی، ژله، کرم کارامل همگي داراي قند هستند. اگر هنگام خريد مواد غذايی برچسب غذايی داشت آن را بخوانيد

۴- غذاهايی را که دارای مقدار زيادی انرژی و کربوهيدرات هستند، نخوريد. گوشت لخم، ميوه‌ها و سبزي‌ها، لبنيات کم چرب بايد قسمت عمده غذای دريافتی شما را تشکيل دهند.

۵- مقدار و نوع چربي مصرفي خود را در نظر داشته باشيد. چربي‌هاي اشباع و جامد مثل روغن نباتي جامد، کره، مارگارين، چربي گوشت، پوست مرغ، لبنيات پرچرب، خامه و سس مايونز را مصرف نکنيد. روغن‌های گياهی مايع مصرف کنيد. مصرف اسيدهاي چرب اُمگا ۳ موجود در ماهي و روغن تخم کتان برای شما مفيد است.

۶- به هيچ عنوان الکل ننوشيد زيرا الکل خيلي سريع مقدار تري گليسريد خون را افزايش مي‌دهد.

 

راحت‌ترین راه درمان چربی خون بالا پیش ماست بهترین راه برای اینکه از چربی خون در امان بمونی یا اون رو درمان کنی کاهش وزنه. برای کاهش وزن به چی نیاز داری؟ یه رژیم غذایی سالم و راحت. رژیم غذایی راحت بگیر تا از هر دردی دور بمونی. همین الان ثبت نام کن رابطه سکته قلبی و چربی خون کلسترول بد (L.D.L) پس از اکسیده شدن بین لایه دیواره سرخرگ‌ها می‌چسبد. در این حالت بدن احساس می‌کند جسم خارجی وارد رگ‌ها شده است؛ بنابراین گلبول‌های سفید خون به این قسمت می‌آیند .در این مرحله آتروما روی دیواره داخلی سرخرگ‌ها ایجاد می‌شوند. تجمع مواد رسوبی در لایه داخلی (اینتیما) سرخرگ‌های متوسط و بزرگ آتروما است. در سرخرگ‌ها مسدود می‌شوند. اگر کلسترول اکسیده نشود نمی‌تواند داخل رگ‌ها بچسبد . کلسترول‌ها بعد از اکسیداسیون خاصیت چسبندگی پیدا می‌کنند. خوردن غذاهایی دارای آنتی اکسیدان‌ها مصرف ویتامین‌های E و C و بتاکاروتن‌ها مانع اکسیداسیون کلسترول می‌شود.

 

غذاهای حاوی ویتامین‌های گفته شده نمی‌گذارد کلسترول بد یا همان L.DL اوکسیده شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا ببرد . کلسترول خوب (H.D.L.) می‌تواند L.D.L را از کبد منتقل و به صفرا تبدیل کند. بعد بدن آن را از طریق دفع از بین می‌برد. به ازاي افزايش هر يك ميلي گرم در دسي کلسترول خوب حدود ۳ درصد ريسك بيماري‌هاي كرونري قلب كاهش مي‌يابد. میزان متوسط کلسترول خوب باید بین ۴۰ تا ۵۹ میلی گرم باشد. اگر میزان کلسترول خوب خون کمتر از ۴۰ میلی گرم شود، خطر سکته قلبی بالا می‌رود.

 

اگر بیش از عدد ۶۰ میلی گرم شود، بسیار عالی است. احتمال سکته قلبی در افراد زیر مخصوصا اگر با كلسترول بد بالا همراه باشد، بیشتر است: فشار خون بالا؛ داشتن سابقه حمله و سكته قبلي؛ سابقه فاميلي حملات قلبي؛ بالا بودن سطح (L.D.L.)، بالا بودن سطح تري گليسريدها؛ پايين بودن سطح(H.D.L.)؛ بالا بودن هموسيستئين(HEMOCYSTEINE).؛ مصرف زياد مواد الكلي؛ سن بالاي ۴۵ سال در مردان و بالاي ۵۵ سال در زنان. ورزش و چربی خون رژیم بدون ورزش کلسترول خوب و کلسترول بد را کم می‌کند. رژیم با ورزش کلسترول بد را پایین می‌آورد و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. روزانه نیم ساعت پیاده روی سریع مقدار کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از خطر بروز سکته قلبی جلوگیری می‌کند . ورزش مناسب مثل پیاده روی سریع، ورزش‌های سؤدی، دویدن آهسته، دوچرخه سواری و شنا. انجام ورزش منظم قبل از خوردن وعده‌های غذایی پرچرب به طور قابل ملاحظه‌ای کلسترول خوب را افزایش می دهد.

 

ورزش کردن تولید آنزیم “لیپو پروتئین لیپاز “را که آنزیم آزاد کننده چربی است تحریک می‌کند. این موضوع باعث آزاد شدن تری گلیسیرید و تولید بیشتر کلسترول خوب می‌شود. مطالعات علمی نشان داده که روزانه نیم ساعت پیاده روی سریع مقدار کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از خطر بروز سکته قلبی جلوگیری می‌کند. در کل بهتر است از انجام ورزش‌های سنگین پرهیز کنید.

 

ورزش مناسب برای کاهش چربی خون: پیاده روی سری، دویدن آهسته، دوچرخه سواری، شنا، اسکی، فوتبال و غیره؛ ورزش نامناسب برای کاهش خون: کشتی، وزنه برداری، پرش ارتفاع، پرش طول، پرتاب وزنه، پرتاب نیزه، دو سرعت.

 

۲۰ توصیه برای کاهش چربی مصرفی

۱- جایگزین کردن لبنیات (شیر، ماست، پنیر و…) كم‌چرب به جای لبنیات پرچرب؛

۲- جدا کردن پوست مرغ و چربی‌های گوشت قرمز هنگام پاک کردن آن‌ها؛

۳- استفاده از روش كبابی، آب پز و بخار پز برای پختن مواد غذایی به جای سرخ کردن آن‌ها؛

۴- استفاده از روغن كم در پخت غذاها؛

۵- استفاده از گوشت‌ سفید (ماهی، مرغ و بوقلمون) به جای گوشت قرمز؛

۶- كاهش مصرف مارگارین‌(کره گیاهی) و روغن‌ نباتی جامد؛

۷- استفاده از روغن‌ مایع به جای روغن‌ جامد؛

۸- استفاده از روغن زیتون در برنامه غذایی روزانه؛

۹- مصرف کم غذاهای آماده به ویژه غذاهای سرخ كرده (سیب‌زمینی سرخ كرده ، چیپس)

۱۰- افزایش مصرف میوه‌، سبزی‌، حبوبات، دانه‌ها و غلات در برنامه غذایی روزانه؛

۱۱- افزایش استفاده از نان‌های سبوس‌دار؛

۱۲- كاهش استفاده از نان‌های روغنی کبد و مواد غذایی؛

۱۳- كاهش مصرف زبان، دل، مغز، قلوه و جگر؛

۱۴- كنترل برچسب مواد غذایی برای تعیین میزان و نوع چربی در آن‌ها؛

۱۵- مصرف نکردن، سوسیس و کالباس و سس های چرب مثل سس مایونز؛

۱۶- تفت دادن سبزی‌ها روی حرارت كم، به جای سرخ كردن آن‌ها؛

۱۷- استفاده از بستنی میوه‌ای به جای بستنی سنتی؛

۱۸- جدا كردن چربی از روی سوپ‌ها و آب خورش‌ها پس از سرد كردن آن‌ها؛

۱۹- خودداری از خرید گوشت چرخ كرده آماده؛

۲۰- استفاده از آب لیمو یا آب‌غوره همراه با روغن زیتون و ماست به جای سس مایونز در سالاد؛

 

۹ توصیه برای غذا خوردن در رستوران جهت کاهش چربی خون

۱- خودداری از مصرف كره با پلو

۲- استفاده از دوغ یا ماست كم چرب به جای ماست پرچرب

۳- خودداری از مصرف زرده تخم مرغ همراه با برنج (در چلوكباب)

۴- استفاده از غذاهای بخارپز، آب پز و كبابی به جای غذاهای سرخ كرده

۵- استفاده از سس گوجه فرنگی به جای سس مایونز هنگام خوردن ساندویچ

۶- انتخاب غذاهای پُر سبزی و کم چرب

۷- استفاده از یك سالاد سبزیجات همراه با آب‌لیمو، یا سوپ سبزی کم چرب

۸- عدم مصرف غذاهای فوری مانند انواع ساندویچ و پیتزا

۹- سئوال کردن از مسئولین رستوران درباره شیوه تهیه و پخت غذا (سرخ كردن، كباب كردن، بخارپز كردن)

 

بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش چربی خون بالا بیشتر گیاهان، سبزی‌ها و میوه‌ها به علت فیبر و الیافی که دارند باعث کاهش کلسترول و تری گلسیرید خون می‌شوند.

تأثیر گیاهان در کاهش چربی خون یکسان نیست. بین گیاهان سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری گلسیرید خون دارد. بیش از ۱۰۰ صنعت داروسازی در دنیا از سیر فرآورده‌های دارویی تهیه کرده‌اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری گلسیرید خاصیت ضد میکروبی و ویروسی دارد. فشار خون و قند را کاهش می‌دهد و خون را هم رقیق می‌کند. آب گوجه فرنگی، آب انار و آبغوره هم کاهش دهنده فشارخون، کلسترول و تری گلسیریدها هستند.

نوشیدن آن به همراه غذا خیلی موثر است.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای کاهش چربی خون تمام میوه‌ها، سبزی‌ها و گیاهان دارویی در صورتی که زیرنظر پزشک مصرف شوند، نقش موثری در کاهش تری‌گلیسرید، کلسترول و به‌خصوص کلسترول بد دارند. زیرا فیبر موجود در آن‌ها به کلسترول پیوند خورده و در روده‌ باعث دفع آن‌ها می‌شود. در ضمن فیبر موجود، عامل ترشح مقداری صفرا در روده‌‌هاست که در دفع چربی نقش دارد.

۱- کنگر در طب سنتی، گیاهانی نظیر کنگرفرنگی، شوید، نعناع،‌ زردچوبه و خاکشیر به‌عنوان کاهنده‌های گیاهی چربی‌خون شناخته شده‌اند. از جمله محصول‌‌های گیاهی کاهنده چربی‌خون که در بازار موجودند می‌توان به قرص آرتیشو یا کنگرفرنگی، قرص شوید یا آنتوم و قطره شوید اشاره کرد.

۲- آب کرفس و آب نارنج آب کرفس و خود کرفس نیز همان‌طور که عامه مردم به آن اعتقاد دارند، می‌تواند چربی‌خون را کاهش دهد. در میان چاشنی‌ها، آب نارنج بهترین است. آب نارنج هم برای اعصاب مضر نیست، هم در کاهش چربی‌خون نقش دارد. گرچه بیشتر داروهای گیاهی عارضه کمی دارند اما اگر بیماری به چربی‌خون مبتلاست ابتدا باید داروهای رایج را مصرف کند.

۳- لیمو آب لیمو به دلیل مقادیر بالای فلاونوئیدها و ویتامین C موجود در لیمو به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. مصرف آبلیمو همراه با عسل و سیر تاثیر آن را دو چندان خواهد کرد. بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی با مصرف روزانه عسل و سیر می‌توانند میزان کلسترول LDL و فشار خون خود را کاهش دهند. لیمو همچنین حاوی لیمونن، پتاسیم و آنتی اکسیدان است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

۴- کلم بروکلی افزودن کلم بروکلی به رژیم غذایی میزان کلسترول بد در خون را حدود ۶ درصد کاهش می‌دهد. فیبر موجود در کلم بروکلی با اتصال به اسیدهای صفراوی در دستگاه گوارش و دفع آن از بدن کلسترول را کاهش می‌دهد .

 بهترین راه برای پیشگیری و درمان چربی خون بالا پیروی از یک برنامه غذایی سالم است. اگر علائمی از چربی خون بالا را در خود یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید، قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید و از اون مشورت بخواهید.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های 02134247 – (120خط) تماس حاصل فرمایید.

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 5 آبان 1400 ساعت 12:53:031845 مشاهده