پروتئین دقیقا چه کاری را در بدن ما انجام می دهد و چقدر پروتئین کافی است؟
پروتئین یک جزء اساسی در یک رژیم غذایی سالم است. همه‌ی پروتئین‌ها از واحدهای کوچکی بنام اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند. غالبا اسیدهای آمینه را به عنوان «بخش‌های اساسی سازنده‌ی پروتئین» توصیف می‌کنند، چرا که با گرد هم آمدن این واحدهای کوچک به شکل‌های مختلف، پروتئین بوجود می‌آید. ۲۰ نوع اسید امینه وجود دارد که با قرار گرفتن در کنار هم، پروتئین‌ها را می‌سازند. پروتئین ها گیاهی یا حیوانی هستند.
به طور کلی بزرگسالان معمولا بین ۱۰ تا ۳۵ درصد از کالری روزانه شان را از طریق غذاهای پروتئینی به دست می آورند که این مقدار برای زنان چیزی حدود ۴۶ گرم و برای مردان حدود ۵۶ گرم پروتئین است. با خوردن روزی ۲ یا ۳ وعده غذای پروتئینی، دست یافتن به این مقدار خیلی هم کار سختی نیست. میزان پروتئین در مواد غذایی را می توانید اینطور تنظیم کنید.
یک قطعه کوچک گوشت ۷۵ گرمی تقریبا ۲۱ گرم و یک قطعه گوشت با اندازه معمولی یعنی ۲۰۰ گرمی، بیش از ۵۰ گرم پروتئین در خود دارد.
یک ظرف ۲۰۰ گرمی ماست حدود ۱۱ گرم پروتئین دارد.
یک فنجان شیر ۸ گرم پروتئین دارد.
از یک فنجان حبوبات خشک حدود ۱۶ گرم پروتئین می توان گرفت.
بهترین روش برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن، تکیه کردن بر انواع منابع پروتئینی است به گونه ای که به تناوب از همه آن ها استفاده شود.

اگر زیاد پروتئین بخوریم چه اتفاقی می افتد؟
پروتئین نقش کلیدی در بدن ما بازی می کند و متخصصان تغذیه و سلامت همواره روی وجود آن در غذاهای روزانه تاکید می کنند اما گاهی هم توصیه می شود که بشقاب تان را از این ماده خالی کنید. با توجه به تاکید هایی که روی نقش پروتئین در سلامت بدن وجود دارد و توصیه مشاوران تغذیه مبنی بر اینکه برنامه غذایی را باید طوری تنظیم کرد که شامل پروتئین باشد، بسیاری از مردم فکر می کنند هرچه بیشتر باید غذاهای پروتئینی خورد و بیشتر از حد مورد نیاز آن را در برنامه غذایی شان قرار می دهند و در اغلب موارد هم از طریق منابع حیوانی از جمله گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ آن را تامین می کنند. اما نکته قابل توجه این جاست که این میزان بیش از نیاز پروتئین، به ساختن ماهیچه های بیشتر یا قوی تر ساختن بدن کمک نمی کند بلکه گاهی نتیجه ای که دارد این است که کالری و چربی بیشتری به بدن اضافه خواهد کرد و چاقی را به دنبال خواهد داشت. واقعیت این است که بعضی از مردم به آن اندازه که پروتئین دریافت می کنند، به آن نیاز ندارند. به جای استفاده بیش از حد نیاز از مواد غذایی، توصیه می شود، با شناخت بدن مان، ضعف ها و کمبودهایش، درصدد رفع آن ها برآییم و از عواقب دریافت بیشتر از حد آنها در امان بمانیم.

 

بهترین منابع غذایی کدامند؟
بهترین روش برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن، تکیه کردن بر انواع منابع پروتئینی است و این که به گونه ای تنظیم شود که به تناوب از همه آن ها استفاده شود.
منابع حیوانی که می توان از آن ها در این رابطه استفاده کرد، گوشت قرمز با چربی کم، گوشت مرغ بدون پوست، ماهی و لبنیات کم چرب یا بدون چربی هستند.
از منابع گیاهی نیز می توان به توفو، دانه های خوراکی، انواع سویا و همچنین جایگزین های گوشت مانند برگرهای گیاهی که با سویا درست می شوند اشاره کرد. حبوبات تا حدود ۲۵ درصد، سویا تا حدود ۴۰ درصد و انواع مغزها بیش از ۱۲ درصد پروتئین دارند.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در یکشنبه 15 دی 1398 ساعت 06:02:59389 مشاهده