تغذیه سالم انسان است: شادی ها، چالش ها و 3 کاری که می توانید انجام دهید

اگر از گروهی از مردم بپرسید که تغذیه سالم برای آنها چه معنایی دارد، احتمالاً هر بار پاسخ متفاوتی دریافت خواهید کرد.
برای برخی، تغذیه سالم به معنای کاهش عادت فست فود یا مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات است، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است به معنای لذت بردن از یک تکه کیک بدون احساس گناه باشد.
با این حال، کسانی که شرایط پزشکی خاص و حتی آلرژی های غذایی دارند، ممکن است مفهوم تغذیه سالم را به روش منحصر به فرد خود تصور کنند.
به طور خلاصه، هیچ پاسخ درستی برای معنای تغذیه سالم وجود ندارد.
تغذیه سالم انسان است و همه ما به عنوان انسان خواسته ها و نیازهای متفاوتی داریم که به طور اجتناب ناپذیری بر انتخاب غذایی ما تأثیر می گذارد.
علاوه بر این، معنای تغذیه سالم برای شما حتی ممکن است در طول مراحل مختلف زندگی شما با رشد و انطباق با نیازهای در حال تغییر خود تغییر کند.
این مقاله جنبه انسانی تغذیه سالم را بررسی می‌کند، و من راهنمایی‌های خود را برای آسان‌تر کردن آن ارائه می‌دهم.
 

تغذیه سالم برای من چه معنایی دارد
در چند سال گذشته تعریف تغذیه سالم برای من چند بار تغییر کرده است.
در زمانی که من در دانشگاه بودم، تغذیه سالم پیروی از دستورالعمل‌های تغذیه‌ای و انجام همه چیز بر اساس کتاب بود. با این حال، به این معنی بود که دیدگاه من نسبت به غذای موجود در بشقابم تغییر کرده بود. من از دیدن وعده‌های غذایی که از آن لذت می‌بردم به تنها دیدن مواد مغذی تبدیل شدم.
ناگهان، از دیدن گالو پینتوی سنتی کاستاریکا - یا برنج و لوبیا - به دیدن کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین های گیاهی رفتم.
سپس، زمانی که به عنوان یک متخصص تغذیه شروع به تمرین کردم، این تصور که یک متخصص تغذیه باید به شکل خاصی به نظر برسد یا با یک تیپ بدنی خاص تناسب داشته باشد، مرا به این باور رساند که تغذیه سالم به معنای اندازه‌گیری مواد غذایی است تا دقیقا بدانم چه چیزی مصرف می‌کنم. تا زمانی که مواد مغذی مورد نیازم در نظر گرفته می شد، هر چه می خواستم می خوردم.
من تمام آنچه را که برای سالم بودن لازم بود به بدنم دادم، اما تغذیه سالم فراتر از مواد مغذی است. همچنین به این موضوع می‌پردازد که چه احساسی در شما ایجاد می‌کند، و با توجه به اینکه غذا بخشی ضروری از فرهنگ و رویدادهای اجتماعی است، غذا خوردن باید چیزی باشد که ما از آن لذت می‌بریم.
امروز رویکرد متفاوتی برای تغذیه سالم دارم. من نسبت به وعده‌های غذایی‌ام بسیار انعطاف‌پذیرتر هستم و می‌دانم که تعادل کلید تغذیه و شادی با غذا است.
در حال حاضر تغذیه سالم به این معنی است که در بیشتر مواقع، بدون اینکه چیزی را اندازه‌گیری کنم یا به پروتئین‌های گیاهی در مقابل حیوانی یا کربوهیدرات‌های ساده در برابر پیچیده فکر کنم، در بشقاب خود غذای همه گروه‌های غذایی را داشته باشم.
همچنین به این معنی است که من از همه چیز - از جمله شیرینی ها، فست فودها و دسرها - با اعتدال و بدون نیاز به اندازه گیری یا حسابرسی لذت می برم.
همانطور که می بینید، یافتن تعادلی که برای من مفید بود یک شبه اتفاق نیفتاد. برعکس، با گذراندن مراحل مختلف زندگی، تعریف من از تغذیه سالم تغییر کرده است.
تا زمانی که هدفتان این است که بدن خود را تغذیه کنید و به آنچه نیاز دارد گوش دهید، می توانید به تغذیه سالم نیز معنای خود را بدهید، زیرا تغذیه سالم برای همه است.


خلاصه
برای من، تغذیه سالم به معنای تغذیه بدن و آرامش در کنار غذا است. تعریف شما از تغذیه سالم ممکن است در طول زمان با بلوغ و تغییر اولویت ها تغییر کند.

دیدن تصویر بزرگتر
مانند بسیاری از چیزهای زندگی، تغذیه سالم همیشه آنطور که شما برنامه ریزی کرده اید به پایان نمی رسد.
ممکن است در اواخر شب در محل کار خود گیر افتاده باشید یا برای تهیه یک شام خانگی خیلی خسته باشید، و این بدان معنا نیست که نباید غذای بیرون را سفارش دهید و در واقع از آن لذت ببرید.
اگر تغذیه سالم به معنای انعطاف پذیری در مورد چیزی است که می خورید، باید یاد بگیرید که خود را با شرایط وفق دهید، که ممکن است اغلب اتفاق بیفتد.
در مواردی که غذا را سریع انتخاب می‌کنم، سعی می‌کنم بهترین انتخاب را از بین آنچه به من می‌دهند انتخاب کنم. هر وقت بتوانم سعی می کنم نزدیک ترین غذا را به یک غذای خانگی سفارش دهم یا به سراغ ساندویچ، سالاد یا کاسه بروم.
با این حال، گاهی اوقات من هوس مقداری پیتزا می کنم - بنابراین من هم می خورم و از آن لذت می برم!
در چنین مواقعی، به یاد می‌آورم که تصویر بزرگ‌تری را ببینم. یعنی اینکه تغذیه سالم با تک وعده های غذایی تعریف نمی شود، بلکه با انتخاب هایی که ما هر روز انجام می دهیم تعریف می شود.
یکی از دوستان نزدیک یک بار ضرب المثلی را به من گفت که می گوید: "یک وعده غذایی بد شما را بیمار نمی کند، همانطور که یک وعده غذایی خوب شما را سالم نمی کند."


خلاصه
وقتی صحبت از تغذیه سالم به میان می‌آید، یک وعده غذایی عادات شما را مشخص نمی‌کند - انتخاب‌های غذایی کلی شما اینطور است.


ممکن است گاهی اوقات چالش برانگیز باشد
وقتی شما یک متخصص تغذیه هستید، بسیاری از مردم فکر می کنند که تغذیه سالم به طور طبیعی برای شما به وجود می آید. با این حال، ما هم انسان هستیم و مثل بقیه عاشق دسر و هوس خوردن غذاها هستیم.
در مورد من، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که مجبور بودم با آن روبرو شوم، زمانی بود که مجبور شدم بیشتر غذاهای حاوی کربوهیدرات را برای مدیریت عفونت‌های مکرر کنار بگذارم.
کربوهیدرات ها در بسیاری از گروه های غذایی از جمله غلات، سبزیجات نشاسته ای، حبوبات، میوه ها و لبنیات وجود دارند. آنها همچنین در غذاهای فرآوری شده و شیرینی ها وجود دارند.


کارشناسان اغلب آنها را با توجه به محتوای فیبرشان به دو گروه دسته بندی می کنند:
• غلات کامل: فیبر طبیعی خود را حفظ می کنند
• کربوهیدرات های تصفیه شده: برای حذف فیبر آنها و حاوی شکر اضافه پردازش می شوند


در تئوری، من قرار بود کربوهیدرات های تصفیه شده را حذف کنم، که برخی افراد معتقدند سالم ترین کار است.
با این حال، در عمل، تمام انواع کربوهیدرات های فرآوری شده، از جمله نان گندم کامل و پاستا، در کنار سبزیجات نشاسته ای، غلات و لبنیات را کنار گذاشتم.
بنابراین، فهرست غذاهای غنی از کربوهیدرات که می‌توانستم بخورم، محدود به میوه‌ها، جو، کینوا و حبوبات بود - عدس، لوبیا، نخود و ادام.
برخی از مردم به من گفتند که این انتقال برای من به عنوان یک متخصص تغذیه چندان سخت نخواهد بود. با این حال، مدتی طول کشید تا با الگوی غذایی جدید خود سازگار شوم، مخصوصاً هنگام برنامه ریزی میان وعده های در حال حرکت یا صرف غذا.
یاد گرفتم که سازماندهی و خلاقیت کلید مدیریت نیازهای غذایی من است.


خلاصه
صرف نظر از دلیل، تغییر عادات غذایی برای همه چالش برانگیز است.
3 کاری که من انجام می دهم که شما نیز می توانید انجام دهید
همانطور که در بالا ذکر کردم، سازماندهی و خلاقیت به من کمک می کند تا هر روز بهترین انتخاب های غذایی را داشته باشم. این به این دلیل است که، همانطور که من می بینم، تغذیه سالم انتخابی است که هر بار که غذا می خوریم انجام می دهیم.
به همین دلیل، سعی می‌کنم هنگام انتخاب یک وعده غذایی یا میان‌وعده، فرآیند تصمیم‌گیری را تا حد امکان آسان کنم. به این ترتیب، من می‌توانم به انتخاب آنچه برای من بهترین است ادامه دهم.


در اینجا سه کاری وجود دارد که من به صورت روزانه یا هفتگی انجام می دهم که تغذیه سالم را برای من آسان تر می کند.

آماده سازی غذا
اگرچه این ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، اما آماده کردن غذای من از قبل برای هفته واقعاً کار را انجام می دهد.
پخت و پز می تواند زمان زیادی را ببرد، اما داشتن غذایی که فقط باید گرم شود و سرو شود به من این امکان را می دهد که در عرض چند دقیقه یک وعده غذایی مغذی آماده داشته باشم.
یکی از توصیه‌های من برای تهیه غذا پختن دسته‌ای از پروتئین‌ها - معمولاً مرغ یا گوشت بدون چربی دیگر - است که می‌توانم آن‌ها را به مدت بیش از یک هفته تقسیم کرده و فریز کنم و فقط در صورت نیاز آنها را یخ‌زدایی کنم.
من همچنین حتماً سبزیجات را برای هفته آماده می کنم. به این ترتیب، قبل از خوردن مقداری سالاد یا پختن یک قسمت از سبزیجات با هر وعده غذایی، دو بار فکر نمی کنم.
من سعی می کنم آنها را به روش های مختلف تهیه کنم تا حوصله سر نرود و نخورم.
به عنوان مثال، وقتی نوبت به هویج یا کدو سبز می‌شود، آن‌ها را برش می‌دهم، تکه می‌کنم، رنده می‌کنم یا مارپیچ می‌کنم، همه اینها به من کمک می‌کند تا آنها را به راحتی در وعده‌های غذایی خود بگنجانم.


میوه را در دسترس نگه دارید
دیده شدن میوه به من یادآوری می کند که در طول روز میوه بخورم.
تحقیقات نشان می‌دهد که شما به احتمال زیاد از هر غذایی که در نزدیکی خود قرار می‌دهید، بیشتر می‌خورید، صرف نظر از میوه یا شیرینی 
من هر روز این اصل را اجرا می کنم و ترجیح می دهم میوه هایم را روی میز بگذارم و تنقلات و شیرینی هایم را کنار بگذارم.
یک روال را دنبال کنید
در حالی که من رسماً یک منوی هفتگی برنامه ریزی نمی کنم، مجموعه ای از غذاهای خاص را دارم که در هر وعده غذایی به آن پایبندم.


به عنوان مثال، انتخاب های صبحانه من معمولاً شامل موارد زیر است:
• کلاسیک کاستاریکا از گالو چیتی و تخم مرغ
• نان تست با کره بادام زمینی و یک طرف تخم مرغ
• بلغور جو دوسر با میوه
•    پنکیک جودوسر


همین امر در مورد بقیه وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های من نیز صدق می‌کند، جایی که حداقل سه گزینه مختلف برای انتخاب دارم بدون اینکه زیاد فکر کنم.


داشتن مجموعه‌ای از غذاهای از پیش تعیین‌شده که می‌دانم آن‌ها را دوست دارم، باعث می‌شود در زمان تصمیم‌گیری برای خوردن چه چیزی صرفه‌جویی کنم، و به من این امکان را می‌دهد که بسته به اینکه هوس چیزی شیرین یا شور می‌کنم، وعده‌های غذایی‌ام را تغییر دهم.
همچنین برای خرید مواد غذایی بسیار راحت است، زیرا از قبل می دانید که به احتمال زیاد در هر وعده غذایی چه چیزی خواهید داشت.


خلاصه
آماده کردن غذا، نگه داشتن میوه در دسترس و پیروی از یک برنامه معمول سه کاری است که من برای تغذیه سالم انجام می دهم و شما نیز می توانید انجام دهید.

همه ما انسان هایی هستیم که دائماً در حال رشد و انطباق با تغییرات هستیم، و همین طور مفهوم ما از تغذیه سالم.
در اینجا من با شما به اشتراک گذاشتم که چگونه تعریف تغذیه سالم برای من در طول سال ها تغییر کرده است، بزرگترین چالش در سفر من به غذای سالم، و نکات و ترفندهایم برای آسان کردن غذای سالم.
با این حال، راه من قطعا «راه درست» - یا تنها راه - برای تغذیه سالم نیست. این فقط چیزی است که برای من کار می کند، و ممکن است برای شما مفید باشد یا نباشد.
تغذیه سالم انسان است و برای هر یک از ما متفاوت به نظر می رسد. در نظر بگیرید که چه کارهایی را می توانید در روال خود انجام دهید تا با تغذیه سالم خود را برای موفقیت آماده کنید.


اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، کار با یک متخصص تغذیه را در نظر بگیرید، زیرا آنها می توانند به شما کمک کنند تا یک برنامه غذایی پایدار و مغذی را تصور کنید که برای نیازهای خاص و سبک زندگی شما کار می کند.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در شنبه 22 آبان 1400 ساعت 06:35:11235 مشاهده