عوامل بسیاری باعث ریزش مو می شوند مانند: رژیم غذایی، کمبود مواد معدنی، دارو، استرس، بیماری، آلودگی و ژنتیک. اما خیلی از کارهای روزمره که ما انجام میدهیم این ریزش را تشدید و یا باعث آسیب زدن به مو می شوند . مواردی مانند نداشتن تغذیه مناسب، فعالیت های روزمره در محیط های آلوده و رعایت نکردن بهداشت و سلامت پوست و موی سر.

این نکته را قبل از آغاز مبحث بخاطر بسپارید که هیچ‌گونه تضمینی برای جلوگیری از ریزش مو ژنتیکی وجود ندارد، اما می‌توان با اقداماتی پیشروی آن را کندتر کرد و ریزش مو را به‌شدت کاهش داد.

 

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم ؟

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. خوردن مواد مغذی در جلوگیری از ریزش مو، سالم نگه‌داشتن مو و پوست سر نقش مؤثری ایفا می‌کند. بدن سالم تمایل بیشتری به داشتن موی سالم نسبت به بدن ناسالم دارد.

ممکن است شما با داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌جات و سبزیجات بتوانید ریزش مو را آهسته ( کم ) کنید. بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی (که در ادامه گفته خواهند شد) وجود دارند که برای داشتن مویی سالم و جلوگیری از ریزش مو مؤثر هستند.

 

تاثیر مصرف آهن در ریزش مو

آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن و مو است که می‌توان از مواد غذایی حیوانی و گیاهی آن را تأمین کرد. کمبود آهن می‌تواند منجر به کم‌خونی شده که رسیدن مواد مغذی به فولیکول مو را مختل می‌کند و به‌طور بالقوه ریزش مو را افزایش می‌دهد.

برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که مواد غذای سرشار از آهن را در رژیم غذایی خود به‌صورت منظم مصرف کنید.

مواد غذایی حاوی آهن :

گوشت قرمز
مرغ
ماهی
کلم بروکلی
اسفناج
کلم


به‌اندازه کافی پروتئین مصرف کنید

پروتئین برای داشتن موهای قوی ضروری است. کمبود پروتئین می‌تواند منجر به خشکی و ضعیف شدن موها و درنهایت ریزش مو شود. مصرف کافی پروتئین آمینواسید برای داشتن مویی قوی را تأمین می‌کند. 

شامپو نیز شامل این مورد می‌شود، یعنی شامپوی حاوی پروتئین، اما قسمت اعظم آن مربوط به رژیم غذایی می‌شود که شما می‌توانید با مصرف پروتئین از ریزش مو جلوگیری کرده و شرایط موی خود را بهتر کنید.

مواد غذایی پروتئین دار :

غذاهای دریایی
مرغ و بوقلمون
شیر
پنیر
ماست
تخم‌مرغ
لوبیا
سویا
گوشت کم‌چرب
مکمل‌های پروتئینی


گیاهخواران باید حواسشان به میزان مصرف پروتئین باشد، زیرا بیشتر منابع پروتئینی حیوانی هستند. گیاهخواران (و حتی سایر افراد با تغذیه متفاوت) می‌توانند از مواد غذایی مانند لیست زیر استفاده کنند :

نان کامل
کره بادام‌زمینی
برنج قهوه‌ای
عدس
کینوآ
آجیل
لوبیا
کلم بروکلی


مصرف ویتامین C را فراموش نکنید

مواد غذایی غنی از ویتامین C به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند ، بنابراین سعی کنید مواد غذایی غنی از آهن را با مواد غذایی با ویتامین C بالا مصرف کنید تا بیشتری آهن ممکن را جذب کنید . همچنین ویتامین C به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند ، که به‌نوبه خود باعث تقویت مویرگ‌های مو می‌شود .

منابع ویتامین C :

مرکبات
کلم
کلم بروکلی
کلم بروکسل
گوجه و سیب‌زمینی پخته
بلوبرری
توت‌فرنگی


از تاثیر امگا ۳ غافل نشوید

اسیدهای چرب امگا ۳ باعث سالم نگه‌داشتن مو شده و در جلوگیری از خشکی و شکنندگی مو نقش ایفا می‌کند . امگا ۳ در سلول‌های پوست سر شما یافت شده و باعث مرطوب نگه‌داشتن پوست و موهای شما می‌شود .حواستان باشد که این نوع چربی برای بدن مهم است و بدن نمی‌تواند خودش آن را تولید کند ، اما با داشتن رژیم غذایی درست می‌توانید آن را تأمین کنید .

مواد غذایی حاوی امگا ۳ :

غذاهای دریایی
ماهی تن ، سالمون و خال‌مخالی
آجیل
دانه‌های کتان
تخمه کدو
گردو


بیوتین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید

بیوتین نوعی ویتامین B و محلول در آب است . بیوتین برای موهای شما خیلی مهم است ، مخصوصاً کمبود آن می‌تواند باعث شکنندگی و ریزش موی بیشتر شود .

منابع بیوتین :

غلات کامل
جگر
سفیده تخم‌مرغ
آرد سویا
گردو
همچنین غلات کامل حاوی زینک نیز هستند و کمبود زینک می‌تواند در خشکی ، خارش و ریزش مو مشارکت داشته باشد .

مکمل بخورید ، اما چه مکملی ؟

قبل از استفاده از مکمل با پزشک خود مشورت کنید . به دنبال مکملی باشید که دارای مواد زیر باشد :

بیوتین
آهن
ویتامین C
ساوپالمتو
اینوزیتول
این موارد به‌صورت علمی ثابت نشده‌اند که می‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند، اما بعضی از شواهد عینی کارایی آن‌ها را تأیید می‌کند.

 

چه چیزهایی به مو آسیب میزند؟

به همان اندازه که آگاهی از تاثیر مثبت مواد غذایی برای رشد مو و جلوگیری از ریزش آن ها مهم است، داشتن اطلاعات کافی در زمینه مواد غذایی مضر و فعالیت هایی که منجر به ریزش مو می شوند نیز ضروری است. در زیر تعدادی از مواد غذایی که ریزش مو را تشدید می کنند یا می توانند موجب ریزش موی شما شوند را بررسی کرده ایم.

همچنین بعد از مبحث مواد غذایی اعمالی که موجب تشدید ریزش مو می شوند را نیز به طور مختصر توضیح داده ایم.

 

مواد غذایی مضر برای مو

شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام می‌توانند باعث نازک شدن و ریزش مو شوند . افزودنی‌های مواد غذایی نیز می‌توانند تأثیر منفی داشته باشند .

سفیده تخم‌مرغ خام دارای ماده‌ای به نام Bind Biotin است ، که مانع جذب آن می‌شود.

مصرف کالری پایین ممکن است منجر به ریزش موی موقتی بشود . بدن شما نیاز به موادمعدنی و ویتامین‌ها ( که در بالا به آن‌ها اشاره شد ) دارد تا بتواند مو را بسازد و از آن نگهداری کند .

به‌علاوه حذف کردن میزان بسیار بالایی از کالری ( رژیم سرسختانه و غیراصولی ) نیز منجر به ایجاد استرس شدید شده و رشد موهای شما را متوقف می‌کند یا آن‌ها را به فاز استراحت ببرد . از گرفتن رژیم‌های سرسختانه اجتناب کنید.

 

اعمالی که ریزش مو را تشدید می کنند :

موارد بسیاری هستند که موجب می شوند ریزش موی شما تشدید شود. آگاهی از این موارد و جلوگیری از انجام آن ها می تواند شما را در کنترل روند ریزش مو کمک کند.

با هم برخی از این موارد را مرور می کنیم :

استفاده از سشوار را محدود کنید.
گرما پروتئین مو را ضعیف می‌کند. حرارت مداوم و سشوار می‌تواند منجر به شکنندگی موی شما شود و باعث شود تا ریزش مو را تجربه کنید. خشک شدن طبیعی مو بهترین راه برای خشک‌کردن مو است. دیگر وسایل حرارتی مانند اتوی مو و غیره نیز تأثیر مشابهی دارند.

اگر از وسایل حرارتی مانند اتوی مو و غیره استفاده می‌کنید ، حواستان را خوب جمع کنید ، زیرا سوزاندن زیاد پوست سر می‌تواند باعث ایجاد آسیب دائمی به فولیکول مو شود.

 

از صاف یا فر کردن مو بپرهیزید.
صاف یا فر کردن مو با مواد شیمیایی انجام می‌شود که باعث آسیب رساندن به موهای شما می‌شوند . این مواد شیمیایی با شکستن مواد داخل مو شکل آن‌ها را عوض می‌کنند .

این کار باعث ضعیف شدن ، کدر و شکننده شدن موی شما می‌شود . باگذشت زمان خشکی و شکنندگی مو می‌تواند باعث ریزش مو در شما شود .

 

از رنگ و مواد شیمیایی استفاده نکنید.
استفاده مکرر از رنگ مو باعث افزایش احتمال ایجاد آسیب جدی به موهای شما می‌شود که به دلیل مواد شیمیایی داخل آن است . بیشتر از ۴ هفته یا ۶ هفته یک‌بار موهای خود را رنگ نکنید.

زمانی که موهای شما خاکستری (جوگندمی) شد، بهتر است بگذارید همان‌طور بماند تا اینکه اغلب آن را رنگ کنید.

 

موهای خود را دکلره نکنید.
دکلره باعث از بین بردن رنگ‌دانه‌های طبیعی موهای شما می‌شود . درزمانی که مواد شیمیایی به داخل موهای شما نفوذ می‌کنند ، عملیات دکلره شدن انجام می شود. با انجام این کار، شما تغییراتی در ساختار موهای خود ایجاد کرده و آن را مستعد آسیب دیدن می‌کنید.

دکلره باعث ضعیف شدن موهای شما می‌شود ، بنابراین حالت دادن ، سشوار کشیدن و اتوی مو زدن بعدازآن می‌تواند باعث ایجاد آسیب جدی به موهای شما شود.

 

موهای خود را زیاد نکشید و سفت نبندید.
بعضی از مدل‌های مو نیازمند کشیدن بیش‌ازحد یا سفت بستن مو هستند که اگر به‌صورت عادت روزانه استفاده شوند می‌توانند باعث ریزش مو شوند. به‌عنوان‌مثال دم‌اسبی بستن مو به صوت روزانه می‌تواند منجر به ریزش موی قابل‌توجهی در شما شود.

این نوع ریزش مو در پزشکی به‌عنوان کچلی کششی نام‌گذاری شده است و شما می‌توانید به سادگی و به صورت کامل از آن جلوگیری کنید.

 

موهای خود را با شامپوی ملایم بشورید .
شستشوی مو به دلیل تمیز نگه‌داشتن مو و پوست سر (جلوگیری از عفونت) به کنترل روند ریزش مو کمک می‌کند. حواستان باشد که نباید هر روز موهای خود را با هر مدل شامپویی شستشو دهید، زیرا شامپوی نامناسب می‌تواند چربی طبیعی موهای شما را از بین ببرد. اگر از شامپوهای مخصوص شستشوی روزانه استفاده نمی کنید پس حداکثر ۱ روز درمیان موهای خود را شستشو دهید.

 

شامپوی مناسب نسبت به نوع موهای خود انتخاب کنید.

 استفاده از شامپوی خوب واقعاً می‌تواند به سالم نگه‌داشتن موی شما کمک کند، بنابراین مقداری زمان بگذارید تا شامپویی که با موی شما تطبیق دارد را پیدا کنید. با توجه به شرایط موی خود مثل : خشک یا چرب بود ، شوره داشتن یا رنگ کردن مو، شامپویی مناسب انتخاب و مصرف کنید.

 

شامپوهای غنی‌شده با پروتئین و مرطوب‌کننده می‌توانند موقتاً موهای شمارا نرم و ضخیم کنند، زیرا آن‌ها شکاف‌های بین رشته‌های موها را پرکرده، اما باید بدانید که آسیب‌های رسیده به مو را ترمیم نمی‌کنند.

اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید می توانید از کمک پزشکان کلینیک پوست و مو گرین لایف بهره مند شوید. برای این کار فقط کافی است با شماره های02134247 با 120خط تماس گرفته و وقت مشاوره تخصصی بگیرید.

 

ترکیبات شامپو را نگاه کنید .

استفاده از شامپوی ملایم می‌تواند به سالم نگه‌داشتن مو و پوست سر به شما کمک کند. بهترین راه تشخیص شامپوی ملایم، نگاه کردن به ترکیبات آن است. شامپوهای حاوی سولفات ( Sulfate )، پارابن ( Parabens و یا Sulfonate ) را خریداری نکنید. به‌جای آن از شامپوهایی که ترکیبات اولیه آن بعد از آب شامل Isethionate و Glucoside می‌شود استفاده کنید.

عموماً ترکیباتی که به ملایم شدن شامپو ختم می‌شوند Sulfosuccinates , Sultaines و Amphoacetate هستند.

Silicones, Polyquaterniums و Guar می‌توانند ترکیبات مرطوب‌کننده خوبی باشند .

برس خوبی را برای موهای خود انتخاب کنید و موها را درست شانه کنید.
چگونگی شانه کشید موها تأثیر زیادی روی موهای شما دارد. به دنبال برسی نرم و تهیه‌شده از الیاف طبیعی باشید و از بالا به پایین شانه نکنید، بلکه از قسمت زیرین شانه کنید. تا جایی که می‌توانید به‌آرامی شانه کنید و موها را خیلی سفت نکشید.

بهتر است هنگامی موها خیس و نمدار است آن‌ها را شانه نکنید و از شانه به‌جای برس در این مواقع استفاده کنید.

ماساژ پوست سر را امتحان کنید.
ماساژ دادن پوست سر با روغن‌های مغذی (مانند: بادام، رزماری، استوخودوس و نارگیل) باعث افزایش جریان خون در سطح پوست سر و فولیکول‌های مو می‌شوند.

مالیدن و ماساژ دادن پوست سر باعث گرم کردن پوست و افزایش گردش خون می‌شود، بنابراین سلول‌های داخل فولیکول‌ها مواد مغذی موردنیاز برای رشد حداکثر را پیدا می‌کنند.

ماساژ پوست سر می‌تواند باعث ریلکس شدن و کمک به عملکرد کلی بدن نیز بشود.

 

تست نازک شدن مو را انجام دهید . اما چگونه ؟
شما می‌توانید با یک تست ساده و در خانه متوجه شوید که ریزش مو دارید یا خیر ؟ چند عدد تار مو ۲۰ تا ۳۰ عدد را گرفته و بین انگشتان شست و اشاره خود نگه‌دارید. شروع به کشیدن آرام اما محکم آن‌ها کنید. اگر بیشتر از ۶ عدد تار مو کنده شد ، ممکن است دچار ریزش مو شده باشید.

این‌یک تست قطعی نیست، بنابراین برای تشخیص قطعی به پزشک عمومی یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اگر هم کمتر از ۶ عدد بود باید بدانید که طبیعی بوده و ما به‌صورت روزانه تعداد زیادی از موهای خود را از دست می‌دهیم.

 

درمان و جلوگیری از ریزش مو در مردان :

ریزش موی ارثی علت اصلی و عمده ریزش مو در مردان است . در این نوع ریزش مو ، خط موی جلوی سر به شکل ” M ” درمی‌آید . باید بدانید که این یک مریضی نیست و به ژنتیک شما وابسته است . پزشک می‌تواند برای شما داروهای زیر که در درمان این نوع ریزش مو بسیار پرکاربرد هستند را تجویز کند :

ماینوکسیدیل : یک نوع محلول موضعی است که روی پوست سر زده شده و باعث تحریک فولیکول‌های مو می‌شود . این محصول به‌صورت ۲% و ۵% در دسترس است و روزی ۱ بار باید از آن استفاده شود.
فیناستراید : این قرص باعث تداخل در تولید نوعی تستوسترون که به ریزش مو مرتبط است، می‌شود. خانم‌هایی که در سن توانایی بارداری هستند ( یا باردار ) نباید به قرص‌های شکسته شده فیناستراید حتی دست بزنند.
درمان و جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها :

حدود ۱/۳ زنان ریزش مو را تجربه می‌کنند . تقریباً ۲/۳ زنان یائسه نازکی مو یا لکه‌های طاسی را تجربه می‌کنند . خانم‌ها به‌ندرت عقب رفتن خط مو را تجربه می‌کنند ، اما نازکی در بالای سر در آنها ایجاد می‌شود .

 

بعضی از داروها برای ریزش موی زنان :

ماینوکسیدیل : به‌صورت موضعی روی پوست سر زده و ماساژ داده می‌شود . خانم‌هایی که بچه شیر می‌دهند نباید از این دارو مصرف کنند ، زیرا این دارو وارد شیر آن‌ها می‌شود .
ضد آندروژن ها : به‌ندرت تجویز می‌شوند .
قرص آهن : برای بعضی از خانم‌ها ، مخصوصاً گیاهخواران یا افرادی که سابقه کم‌خونی دارند یا خونریزی شدید قاعدگی دارند تجویز می‌شود .


نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو :

استرس را کم کنید، زیرا استرس منجر به ریزش مو می‌شود.
از ایجاد تنش در نقاط حساس مانند پشت گردن یا کناره‌های سر اجتناب کنید.
زیاد از محصولات حالت‌دهنده و سنگین روی موهای خود استفاده نکنید.
از مواد شیمیایی قوی مانند سولفات و پارابن دوری‌کنید، همچنین از حرارت دادن زیاد و زیاد در مقابل آفتاب قرار گرفتن نیز خودداری کنید.
با موهای بافته‌شده و بسته نخوابید و آن را شل یا آزاد کنید. شما در هنگام خواب با چرخیدن و تکان خوردن باعث کشیده شدن موهای خود می‌شوید.
انسان روزانه ۱۰۰ عدد از موهای خود را از دست می‌دهد (می‌ریزد). بسیاری از این موها در هنگام حمام و شستشو واقعاً می‌ریزند، بنابراین جای نگرانی نیست. اگر ریزش موی شما بیش‌ازحد نرمال است، حتی اگر قسمتی از موهای شما خالی نشده است، بهتر است بیشتر به آن توجه کنید.
از قرار دادن بیش‌ازحد مو در مقابل آفتاب خودداری کنید.
 از ژل‌ها و دیگر محصولات حالت‌دهنده مو استفاده نکنید، زیرا آن‌ها ریزش مو را سرعت می‌بخشند و باعث شکستگی آن می‌شوند.
از صابون‌های قوی، مخصوصاً آن‌هایی که دارای دئودورانت هستند، خودداری کنید. زیرا به پوست سر آسیب می‌رسانند.
 بیماری سلیاک می‌تواند باعث ریزش مو شود ، اگر دراین‌باره مشکوک هستید، با پزشک خود مشورت کنید .
بیماری (مانند تیروئید) و مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث ریزش مو شود، بنابراین حواستان به آن‌ها باشد.
 اگر باردار هستید، نترسید! تغییرات هورمونی در بدن در زمان بارداری می‌تواند باعث ریزش، کاهش قطر و کیفیت مو شود. عموماً بعد از چند ماه دوباره شاهد رشد دوباره موها خواهید بود.
 ریزش مو می‌تواند نشانه بیماری و سلامتی ضعیف باشد. با پزشک خود صحبت کنید، مخصوصاً اگر رژیم غذایی ضعیف، سیستم ایمنی سرکوب‌شده یا عموماً حال خوبی ندارید.


کی به پزشک مراجعه کنم ؟

ریزش مو می‌تواند از علائم بیماری‌های بسیاری مهمتری باشد، به همین دلیل زمانی که ریزش موی شدید را تجربه کردید بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. همچنین اگر ریزش موی غیرعادی یا زودرس ( در سن پایین ) مانند سنین نوجوانی یا ۲۰ سالگی دارید، در این صورت نیز بهتر است فورا به پزشک مراجعه فرمایید.

دیگر علائم مشکل‌ساز :

درد و خارش با ریزش مو یا قرمزی و/یا پوسته‌ پوسته شدن سر،
داشتن نقاط کچل شده روی ریش یا ابرو،
 اگر خانم هستید : مدل ریزش موی مردانه دارید، رشد موی غیرطبیعی روی صورت و بدن یا قاعدگی نامنظم را تجربه کردید، ممکن است مشکلات هورمونی علت ریزش موی شما باشد.
اگر افزایش وزن را تجربه می‌کنید، خستگی شدید دارید، ضعف ماهیچه یا عدم تحمل سرما را دارید.
قبل از تنظیم برنامه موارد زیر را بررسی کنید. قبل از اینکه برنامه‌ای برای درمان بچینید، ایده خوبی است که در مورد علائم خود با پزشکتان مشورت کنید.

مثلاً سؤالات زیر را از خودتان بپرسید :

 آیا متوجه رشد ضعیف مو ، شکستگی یا ریختن مو شده‌اید ؟
 آیا کسی در خانواده شما ریزش مو را تجربه کرده است ؟
 آیا دارو یا مکملی مصرف می‌کنید ؟
 

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه پوست و مو و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در شنبه 29 آبان 1400 ساعت 11:43:40224 مشاهده