درمان کبد چرب کار آسانی است. به شرطی که در مراحل اولیه این بیماری باشید. با کمی تلاش و تغییر سبک زندگی می‌توانید کبد چرب را در مراحل اولیه درمان کنید.

منتها مشکل اصلی اینجاست که کبد چرب نشانه‌ای ندارد. به همین دلیل است که اکثر افراد زمانی متوجه می‌شوند به این بیماری دچارند که کار از کار گذشته است. با این حال حتی در آن زمان هم درمان کبد چرب با تغییر سبک زندگی و سالم خوری همراه است.

 

عملکرد کبد چیست؟

کبد یک اندام ضروری با عملکردهای متعدد حمایت کننده از زندگی است. کبد با تولید صفرا به هضم غذا کمک می‌کند. برای بدن پروتئین می‌سازد. آهن را ذخیره می‌کند. تبدیل کننده مواد مغذی به انرژی است. برای التیام زخم‌ها موادی می‌سازد که خون را لخته می‌کند. با ایجاد فاکتورهای ایمنی، حذف باکتری‌ها، سموم و موادی که می‌توانند به بدن شما آسیب برسانند، از خون شما، به مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

 

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب، استئاتوز، بیماری شایعی است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می‌شود. یک کبد سالم حاوی مقدار کمی چربی است. زمانی که چربی به ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شما برسد، مشکل‌ساز می‌شود. زمانی که چربی کبد بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد می‌رسد باید برای درمان کبد چرب اقدام کرد.

 

انواع بیماری کبد چرب دو نوع اصلی بیماری کبد چرب وجود دارد:

غیر الکلی و الکلی.

 

کبد چرب در دوران بارداری نیز ممکن است اتفاق بیفتد؛ اگرچه این غیر معمول است.

 

۱- بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) بیماری کبد چرب غیر الکلی، NAFLD، زمانی است که چربی در کبد افرادی جمع می‌شوند که الکل زیادی نمی‌نوشند. اگر چربی اضافی در کبد خود دارید و سابقه مصرف زیاد الکل ندارید، احتمالا دکتر NAFLD را تشخیص بدهد. اگر التهاب یا سایر عوارض وجود نداشته باشد، این وضعیت به عنوان NAFLD ساده شناخته می‌شود. استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) نوعی NAFLD است. زمانی است که تجمع چربی اضافی در کبد با التهاب همراه است.

پزشک شما NASH را با نشانه‌های زیر تشخیص می‌دهد: چربی اضافی در کبد؛ التهاب کبد؛ مصرف نکردن الکل. در صورت درمان نکردن کبد چرب غیر الکلی، NASH می‌تواند باعث فیبروز کبدی شود.  اگر خیلی شدید باشد به سیروز و نارسایی کبد تبدیل می‌شود.

 

۲- بیماری کبد چرب الکلی (AFLD) مصرف زیاد الکل به کبد آسیب می‌رساند. بیماری کبد چرب الکلی، AFLD، اولین مرحله بیماری کبدی مرتبط با الکل است. اگر التهاب یا عوارض دیگری وجود نداشته باشد، این بیماری به عنوان کبد چرب الکلی ساده شناخته می‌شود. استئاتوهپاتیت الکلی (ASH) نوع دیگری از کبد چرب الکلی است. زمانی اتفاق می‌افتد که تجمع چربی اضافی در کبد با التهاب همراه است که به هپاتیت الکلی نیز معروف است.

اگر نشانه‌های زیر را داشته باشید، پزشک تشخیص کبد چرب الکلی را تایید می‌کند: چربی اضافی در کبد خود دارید؛ کبد شما ملتهب است؛ الکل زیاد مصرف می‌کنید. اگر این بیماری به درستی درمان نشود، ASH می‌تواند باعث فیبروز و سیروز کبدی شود. سیروز کبدی، نارسایی کبد را به وجود می‌آورد.

 

۳- کبد چرب حاد بارداری (AFLP) کبد چرب حاد بارداری، AFLP، زمانی است که در دوران بارداری چربی اضافی در کبد جمع شود. این یک عارضه نادر اما جدی بارداری است. علت دقیق ناشناخته است، اگرچه ژنتیک نیز بی‌تاثیر نیست. این نوع کبد چرب، معمولاً در سه ماهه سوم بارداری خودش را نشان می‌دهد. در صورت درمان نکردن این بیماری، خطرات جدی برای سلامتی مادر و نوزاد در کمین است.

کبد چرب حاد بارداری می‌تواند زایمان زودرس شود. حتی بعد از زایمان نیز، نیاز به مراقبت‌های جدی دارید. سلامت کبد شما احتمالاً ظرف چند هفته پس از زایمان به حالت عادی باز می‌گردد. درمان کبد چرب در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین ضروری است.  

 

مراحل بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) NAFLD در ۴ مرحله اصلی توسعه می‌یابد. اکثر مردم بدون اینکه متوجه باشند،

در مرحله اول کبد چرب غیر الکی قرار دارند. اگر تشخیص داده نشود و برای کنترل آن اقدامی نکنید، پیشرفت می‌کند و آسیب جدی به کبد می‌زند. مراحل اصلی NAFLD عبارت‌اند از:

 

۱- کبد چرب ساده (استئاتوز) تجمع تا حد زیادی بی‌ضرر چربی در سلول‌های کبد، منجر به کبد چرب ساده می‌شود. معمولا کبد چرب ساده زمانی تشخیص داده می‌شود، که برای دلیل دیگری آزمایش داده‌اید. به همین خاطر کبد چرب اصولا شما را غافلگیر می‌کند.

 

۲- استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) شکل جدی‌تر NAFLD، که در آن کبد ملتهب می‌شود. به صورت تخمینی تا ۵ درصد از جمعیت بریتانیا در این مرحله از کبد چرب‌اند.

 

۳- فیبروز در این مرحله، التهاب مداوم باعث ایجاد بافت اسکار در اطراف کبد و رگ‌های خونی مجاور شده است. اما کبد همچنان قادر به عملکرد طبیعی است.

 

۴- سیروز شدیدترین مرحله، پس از سال‌ها التهاب رخ می‌دهد، که در آن کبد منقبض می‌شود. زخم بر می‌دارد و به شکل یک توده در می‌آید. این آسیب دائمی است و می‌تواند منجر به نارسایی کبد، جایی که کبد شما به درستی کار نمی‌کند، و سرطان کبد شود. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا فیبروز یا سیروز ایجاد شود. ایجاد تغییرها در سبک زندگی برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت بسیار مهم است.

در این مرحله به پیوند کبد احتیاج پیدا خواهید کرد.

 

دلایل کبد چرب غیر الکلی

محققان هنوز مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث تجمع چربی در کبد افراد می‌شود؛ اما در افرادی که با این بیماری زندگی می‌کنند، عوامل زیر شایع‌تر است: چاقی؛ دیابت نوع ۲؛ کلسترول بالا؛ فشار خون بالا.  

 

راه‌های درمان کبد چرب اگر NAFLD دارید، به خاطر داشته باشید که همه رژیم‌ها و مکمل‌ها برای کبد شما مفید نیستند. مهم است که قبل از امتحان هرگونه درمان جایگزین، با پزشک خود صحبت کنید.

 

۱- وزن اضافی را کاهش دهید راهنمای انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری‌های کبدی در ۲۰۱۷، کاهش وزن را به عنوان بخش مهمی در بهبود پیشرفت و علائم این بیماری شناسایی کرد. این راهنما توصیه می‌کند که افراد مبتلا به چاقی و کبد چرب، بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد کم شود.

همچنین، کاهش بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند سایر علائم NAFLD مانند التهاب، فیبروز و جای زخم را بهبود بخشد. بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن، برداشتن گام‌های کوچک به سمت هدف خود، در طول زمان است. رژیم‌های روزه‌داری و شدید اغلب ناپایدارند و به کبد آسیب می‌زنند. قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید برنامه مناسب برای شما چیست. م

 

تخصص تغذیه می‌تواند با برنامه غذایی، به رسیدن به وزن سلامت و انتخاب مواد غذایی مغذی کمک کند. برای درمان کبد چرب افراد چاق باید ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند.  

 

۳- قهوه بنوشید طبق تحقیق‌ها  انجام شده در سال ۲۰۱۶، قهوه مزایای محافظتی زیادی برای کبد دارد. به طور خاص، تولید آنزیم‌های کبدی را تحریک و با التهاب مبارزه می‌کند. همان تحقیق گزارش داد که در میان افراد مبتلا به NAFLD، مصرف منظم قهوه، آسیب کلی کبد را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد دو تا سه فنجان قهوه در روز، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی مناسب است.

 

قهوه تلخ بهترین گزینه است.  

از آنجایی که قهوه کافئین دارد، بهتر است همیشه مقدار مصرفی‌تان باشید. اگر دو یا سه فنجان قهوه باعث عصبانیت یا اضطراب می‌شود، بهتر است از آن دوری کنید. ۴- فعال شوید طبق تحقیق‌ها یانجام شده در سال ۲۰۱۷، کبد چرب اغلب با سبک زندگی بی‌تحرک مرتبط است. علاوه بر این، تحرک نداشتن به سایر عوامل ایجاد NAFLD، از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی کمک می‌کند.

زمانی که NAFLD دارید، فعالیت بسیار مهم است حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​در هفته انجام بدید. این حدود ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته است. با این حال، لزوماً مجبور نیستید ورزشی انجام دهید یا حتی برای ورزش به باشگاه بروید. ۵ روز در هفته می‌توانید ۳۰ دقیقه به پیاده‌روی سریع بروید. اگر زمان کافی ندارید، حتی می‌توانید آن را به دو پیاده روی سریع ۱۵ دقیقه‌ای، ۵ روز در هفته تقسیم کنید.

 

برای شروع ورزش، سعی کنید فعالیت بدنی متوسط ​​را در برنامه روزانه خود بگنجانید. تا خواربار فروشی پیاده روی کنید، سگتان را به پیاده روی ببرید، با بچه‌ها بازی کنید یا هر زمان که می‌توانید به جای آسانسور از پله‌ها بروید. اگر علاقه‌مند به شروع یک برنامه ورزشی جدیدید، با پزشک مشورت کنید تا بهترین ورزش را معرفی کند.

 

۵- از مصرف غذاهای حاوی قندهای اضافه خودداری کنید قندهای رژیمی مانند فروکتوز و ساکارز با ایجاد کبد چرب مرتبط‌اند. تحقیق‌ها  انجام شده در سال ۲۰۱۷ توضیح می‌دهد که چگونه این قندها می‌توانند در طول زمان به تجمع چربی در کبد کمک کنند. مقصران اصلی شامل غذاهای فرآوری شده در فروشگاه و محصول‌های تجاری‌اند،

مانند: محصول‌های پخته شده، مانند کیک، کلوچه، دونات، شیرینی، و پای؛ آب نبات؛ بستنی؛ غلات قندی؛ نوشیدنی بدون الکل؛ نوشیدنی‌های ورزشی؛ نوشیدنی‌های انرژی‌زا؛ محصول‌های لبنی شیرین شده، مانند ماست‌های طعم دار. برای تشخیص اینکه آیا یک غذای بسته بندی شده حاوی شکر اضافه شده است یا خیر، لیست مواد تشکیل دهنده روی بسته بندی محصول را مطالعه کنید.

کلماتی که به “ose” ختم می‌شوند، از جمله ساکارز، فروکتوز و مالتوز، قندند. قندهای دیگری که معمولاً به محصول‌های غذایی اضافه می‌شوند عبارت‌اند از: نیشکر؛ شربت ذرت با فروکتوز بالا؛ شیرین کننده ذرت؛ کنسانتره آب میوه؛ عسل؛ ملاس؛ شربت. راه دیگر برای تشخیص میزان قند موجود در یک ماده غذایی این است که برچسب اطلاعات تغذیه‌ای را بخوانید. به تعداد گرم قند موجود در یک وعده برای آن غذا نگاه کنید. هر چه کمتر، بهتر.

 

۶- کلسترول بالا را هدف قرار دهید طبق تحقیق‌ها  انجام شده در سال ۲۰۱۲، کبد چرب مدیریت کلسترول را به تنهایی برای بدن دشوارتر می‌کند. این می‌تواند NAFLD را بدتر کرده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. سعی کنید برای کمک به مدیریت کلسترول و درمان کبد چرب، مصرف انواع خاصی از چربی‌ها را محدود کنید. چربی‌هایی که باید محدود شوند عبارت‌اند از: چربی‌های اشباع شده. این‌ها در گوشت قرمز و محصول‌های لبنی پرچرب یافت می‌شوند. چربی‌های ترانس. چربی‌های ترانس اغلب در محصول‌های پخته شده فرآوری شده، کراکرها و غذاهای سرخ شده هستند.

 

۷- مکمل امگا ۳ را امتحان کنید در حالی که چربی‌های خاص باید برای سلامت کلی محدود شوند، انواع دیگر چربی‌ها در واقع می‌توانند مفید باشند. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های غیراشباع چندگانه‌ای‌اند که در غذاهایی مانند ماهی‌های چرب و برخی مغزها و دانه‌ها یافت می‌شوند. آن‌ها فوایدی برای سلامت قلب دارند و اغلب برای درمان افرا مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شوند.

بررسی‌ای در سال ۲۰۱۶ از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل امگا ۳ ممکن است باعث کاهش چربی کبد و بهبود سطح کلسترول شود. در بررسی، دوز روزانه امگا ۳ از ۸۳۰ تا ۹۰۰۰ میلی‌گرم متغیر بود. با پزشک خود درباره مقداری صحبت کنید که باید مصرف کنید.

 

۸- از محرک‌های شناخته شده کبد خودداری کنید برخی از مواد می‌توانند استرس بیش از حد بر کبد شما وارد کنند.

برخی از این مواد عبارت‌اند از الکل، داروهای بدون نسخه (OTC) و برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها. بر اساس تحقیق‌های انجام شده در سال ۲۰۱۹، حتی مصرف متوسط ​​الکل می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به NAFLD شود. اگر در حال حاضر با NAFLD زندگی می‌کنید، قبل از مصرف هر گونه دارو، ویتامین یا مکمل OTC با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید، زیرا بسیاری از آن‌ها می‌توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند. 

 

۹- از پزشک خود در مورد ویتامین E سوال کنید ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که التهاب ناشی از NAFLD را کاهش می‌دهد. بر اساس بررسی سال ۲۰۱۸ مطالعات منبع معتمد، در حالی که برخی تحقیق‌ها امیدوارکننده‌اند، مطالعات بیشتری نیاز است برای درک اینکه چه کسی و چگونه می‌تواند از این مکمل بهره‌مند شود.

به یاد داشته باشید مانند بسیاری از مکمل‌ها، مصرف دوز بالای ویتامین E با خطراتی همراه است. در حال حاضر هیچ درمان کبد چرب تایید شده‌ای وجود ندارد. برخی از داروها به بهبود شرایط کبد کمک می‌کنند. بهترین راه درمان کبد چرب، تغییر سبک زندگی و سالم‌خوری است. یکی از این درمان‌های این بیماری، پیوگلیتازون است. دارویی که معمولا برای دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. پیوگلیتازون ممکن است به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و بدون آن کمک کند. 

 

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در دوشنبه 20 دی 1400 ساعت 09:34:11286 مشاهده