یکی از بیماری های شایع کبد چرب است که با اشتباهات غذایی ایجاد می شود. وجود چربی در کبد طبیعی است ولی اگر بیش از ۱۰ درصد وزن آن چربی باشد به آن کبد چرب می گویند. مهم تر اینکه کبد چرب بیماری خاموشی است که عوارض شدیدی را برای اعضای بدن به وجود می آورد.

 

۱- عوامل ایجاد کبد چرب ؛ چاقی چاقی شامل التهاب درجه پایینی می شود که می تواند ذخیره چربی در کبد را تشدید کند. ۳۰ تا ۹۰ درصد افراد چاق مبتلا به کبد چرب غیر الکلی هستند و این بیماری به علت رشد چاقی در کودکان نیز رو به افزایش است.

 

۲- عوامل ایجاد کبد چرب ؛ چربی اضافی شکم افرادی که وزنشان طبیعی است نیز به دلیل وجود چربی های احشایی ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند. منظور از چربی احشایی در واقع همان چربی های شکم و پهلو است.

 

۳- عوامل ایجاد کبد چرب ؛ مقاومت به انسولین مقاومت به انسولین و سطح بالای انسولین می تواند ذخیره چربی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و کسانی که درگیر سندروم متابولیک هستند را افزایش دهد.

 

۴- عوامل ایجاد کبد چرب ؛ مصرف بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده مصرف مرتب کربوهیدرات های تصفیه شده ذخیره چربی در کبد را تشدید می کند به خصوص زمانی که فرد مبتلا به اضافه وزن یا مقاومت به انسولین در یک وعده مقدار زیادی از این نوع کربوهیدرات را وارد بدن می کند.

 

۵- عوامل ایجاد کبد چرب ؛ مصرف میوه شاید برایتان جالب باشد میوه‌ای که تا این اندازه مفید است ممکن است یکی از دلایل ایجاد کبد چرب باشد. مصرف بیش از حد میوه موجب می‌شود تا فشار زیادی بر روی بافت کبد آمده و بیماری کبد چرب را ایجاد کند.

مصرف نوشیدنی های قندی نوشیدنی های شیرین شده با قند مانند نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا سرشار از فروکتوز هستند که می توانند در کودکان و افراد بالغ موجب هدایت ذخیره چربی در کبد شوند.

 

۶- عوامل ایجاد کبد چرب؛ اختلال در سلامت روده پژوهش های اخیر نشان دادند وجود عدم تعادل در باکتری های روده که عملکرد سد روده را دچار مشکل می کنند یا دیگر مشکلات مشکلات مرتبط با سلامت روده می توانند موجب پیشرفت کبد چرب غیر الکلی شوند.

فاکتورهای افزایش خطر انواع بیماری کبد چرب برای کبد چرب الکلی بیشترین عامل خطر همان مصرف نوشیدنی های الکلی است اما در کنار آن این موارد نیز موثر هستند: چاقی سوء تغذیه ابتلا به هپاتیت مزمن ویروسی به خصوص هپاتیت C داشتن ژن هایی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند افراد آفریقایی، آمریکایی ها یا مردان اسپانیایی هرچه سن بالاتر برود احتمال ابتلا نیز بیشتر می شود.

 

عوامل افزایش خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی ابتلا به اضافه وزن یا چاقی عدم پاسخگویی مناسب بدن به انسولین و یا ابتلا به دیابت نوع ۲ ابتلا به چربی خون بالا یا وجود سطح بالای چربی بد(LDL) و یا سطح پایین چربی خوب (HDL) بالا رفتن سن ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک ابتلا به آپنه خواب ابتلا به کم کاری تیروئید ابتلا به کم کاری غده هیپوفیز سوء تغذیه کاهش سریع وزن قرار گرفتن در معرض مواد سمی و شیمیایی خاص ابتلا به سندروم متابولیک.

 

افراد مبتلا به سندروم متابولیک حداقل سه مورد از این مشکلات را با هم دارند:

میان تنه بزرگ

چربی خون یا LDL بالا

سطح پایین HDL یا چربی خوب

فشار خون بالا

قند خون بالا

 

عواملی که کمتر موجب خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی می شوند اما تاثیر دارند مشکلات پزشکی که روی چگونگی ذخیره چربی در بدن تاثیر می گذارند هپاتیت C یا دیگر عفونت ها کاهش وزن سریع مصرف بعضی از داروها مانند گلوکوکورتیکوئیدها ، متوترکسات (روماتکس ، Trexall) ، استروژن مصنوعی ، تاموکسیفن (Nolvadex ، Soltamox) برداشتن کیسه صفرا، برخی افراد که طی عمل جراحی کیسه صفرا خود را برمیدارند بیشتر در خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی هستند.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در سه شنبه 23 آذر 1400 ساعت 11:10:54259 مشاهده