چرا پروبیوتیک مصرف کنیم؟

پروبیوتیک‌ از باکتری‌های زنده خوب ویا مخمرهایی ساخته می‌شوند که به طور طبیعی در بدن شما زندگی می‌کنند. در بدن شما باکتری‌های خوب و بد وجود دارد. هنگامی که بدنتان عفونت می‌کند، باکتری‌های بد بیشتری سیستم شما را از تعادل خارج می‌کند. باکتری‌های خوب به از بین بردن باکتری‌های بد اضافی کمک می‌کنند و تعادل را به روده‌های شما باز می‌گردانند. مکمل‌های پروبیوتیک راهی برای افزودن باکتری‌های خوب به بدن شما هستند.  

 

پروبیوتیک‌ چگونه کار می‌کند؟

وظیفه اصلی پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های خوب، حفظ تعادل سالم در بدن شماست. سعی کنید بدن خود را در حالت خنثی نگه دارید. هنگامی که بیمار هستید، باکتری‌های بد وارد بدن شما می‌شوند و تعداد آنها افزایش می‌یابد. این کار بدن شما را از تعادل خارج می‌کند. وقتی باکتری‌های خوب در بدن شما وجود داشته باشند، با باکتری‌های بد مبارزه می‌کنند و تعادل را به بدن شما باز می‌گردانند و باعث می‌شوند احساس بهتری داشته باشید.

باکتری‌های خوب با حمایت از عملکرد سیستم ایمنی و کنترل التهاب، شما را سالم نگه می‌دارند و کمک می‌کنند تا: غذای خود را به خوبی هضم کنید؛ با باکتری‌های بد مبارز کنید و بیمار نشوید؛ با جلوگیری از باکتری‌های بد از سلول‌هایی که روده شما را می‌پوشانند، محافظت کنید؛ و موجب تجزیه و جذب داروها شوید. این عمل متعادل کننده به طور طبیعی همیشه در بدن شما اتفاق می‌افتد. برای تحقق آن نیازی به مصرف مکمل‌های پروبیوتیک ندارید. باکتری‌های خوب فقط یک بخش طبیعی از بدن شما هستند.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فیبر هر روز به حفظ تعداد باکتری‌های خوب در سطح مناسب کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها با کنترل التهاب و حمایت از سیستم ایمنی بدن به سلامت آن کمک می‌کنند.  

 

انواع پروبیوتیک‌ها کدامند؟

بسیاری از باکتری‌ها به عنوان پروبیوتیک طبقه بندی می‌شوند. همه آنها مزایای متفاوتی دارند، اما بیشتر آنها از دو گروه می‌آیند. از پزشک خود بپرسید که کدامیک می‌تواند به شما کمک کند.

 

۱- لاکتوباسیلوس

این باکتری ممکن است رایج‌ترین پروبیوتیک باشد. این همان چیزی است که در ماست و سایر غذاهای تخمیر شده پیدا خواهید کرد. سویه‌های مختلف می‌توانند به اسهال کمک کنند و ممکن است به افرادی که نمی‌توانند لاکتوز (قند موجود در شیر) را هضم کنند، کمک کند.

 

۲- بیفیدوباکتریوم

این باکتری مفید را می‌توانید در برخی از محصولات لبنی پیدا کنید. این باکتری می‌تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و برخی شرایط دیگر کمک کند.

 

۳- ساکارومیس

بولاردی ساکارومیس بولاردی مخمری است که در پروبیوتیک‌ها یافت می‌شود و به نظر می‌رسد که به مبارزه با اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک می‌کند. در اینجا به نکاتی که هنگام انتخاب بهترین پروبیوتیک برای زنان و مردان باید توجه کنید، اشاره شده است. ساکارومیس بولاردی نوعی از مخمر است که در پروبیتیک‌ها وجود دارد و از مشکلات گوارشی پیشگیری می‌کند.

 

پروبیوتیک‌ها در بدن شما چه می‌کنند؟

در میان چیزهای دیگر، پروبیوتیک‌ها با تأثیر بر اعصابی که حرکت روده را کنترل می‌کنند، به ارسال غذا از طریق روده کمک می‌کنند. محققان هنوز در تلاشند تا دریابند کدامیک برای برخی از مشکلات سلامتی بهتر است.

 

برخی از مشکلات رایجی که آنها درمان می‌کنند عبارتند از:

سندرم روده تحریک پذیر

بیماری التهابی روده (IBD)

اسهال عفونی (ناشی از ویروس‌ها، باکتری‌ها یا انگل‌ها)

اسهال ناشی از آنتی بیوتیک‌ها

 

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها برای مشکلات سایر قسمت‌های بدن شما مفید هستند. به عنوان مثال، برخی از افراد بر این باورند که پروبیوتیک‌ها در موارد زیر کمک می‌کنند: شرایط پوستی، مانند اگزما سلامت ادرار و واژن جلوگیری از آلرژی و سرماخوردگی بهداشت دهان و دندان  

 

پروبیوتیک‌های مفید در کجای بدن ما زندگی می‌کنند؟

اگرچه رایج‌ترین مکان مرتبط با میکروب‌های مفید، روده‌ی شماست (عمدتاً روده بزرگ)، اما مکان‌های مختلفی در بدن و روی بدنتان وجود دارد که میزبان میکروب‌های خوب است. این مکان‌ها با «جهان بیرون» در تماس هستند و شامل موارد زیر می‌شوند: روده دهان واژن مجاری ادراری پوست ریه‌ها  

 

آیا می‌توانم از غذاها پروبیوتیک دریافت کنم؟

شما کاملاً می‌توانید میکروب‌های مفید بدن خود را از غذاهایی که می‌خورید افزایش دهید. برخی از غذاها دارای پروبیوتیک (باکتری‌های خوب) هستند و می‌توانند برای سلامت میکروبیوم شما مفید باشند. منظور از میکروبیوم، ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌هایی هستند که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می‌کنند. این غذاها را می‌توانید در هر لحظه از روز وارد رژیم غذایی‌تان کنید. حتی ممکن است در حال حاضر به طور مرتب آنها را بخورید و متوجه نباشید که آنها حاوی پروبیوتیک هستند.

 

چند پیشنهاد برای برخی از غذاهای غنی از پروبیوتیک که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید و برخی اوقات آنها را امتحان کنید عبارتند از:

 

برای صبحانه سعی کنید از:

ماست. آب دوغ نان خمیر مایه برای ناهار سعی کنید از: پنیر کاتیج کامبوجا تمپه

 

برای یک میان وعده، سعی کنید از:

ترشی تخمیر شده و برای شام، سعی کنید از:

کلم ترش تخمیر شده کیمچی و سوپ میسو استفاده کنید مطمئن شوید که هر بار برای صرف غذا می‌نشینید، یک وعده غذایی متعادل و سالم مصرف می‌کنید. اگرچه افزودن غذاهای غنی از پروبیوتیک به رژیم غذایی شما آسیبی نمی‌رساند، اما تعادل همچنان کلید داشتن یک زندگی سالم است.

افزودن بیش از حد یک نوع غذا، بدن شما را از مزایای سایر گروه‌های غذایی باز می‌دارد. کیمچی یکی از غذا‌های دارای مواد پروبیوتیک است که در وعده شام می‌توان از آن استفاده کرد.

 

چگونه مکمل پروبیوتیک مصرف کنم؟

راه‌های مختلفی برای مصرف مکمل پروبیوتیک وجود دارد. آنها در اشکال مختلفی وجود دارند، از جمله: خوراکی‌ها انواع نوشیدنی کپسول یا قرص پودرها و مایعات مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است با یک پری بیوتیک ترکیب شوند. پری بیوتیک‌ها کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای هستند که میکروارگانیسم‌های روده شما را تغذیه می‌کنند. اساساً، پری بیوتیک‌ها “منبع غذایی” برای باکتری‌های خوب هستند. آنها به تغذیه باکتری‌های خوب و حفظ سلامت آنها کمک می‌کنند. پری بیوتیک‌ها شامل اینولین، پکتین و نشاسته‌های مقاوم هستند.

هنگامی که مکملی دارید که ترکیبی از پروبیوتیک و پری بیوتیک است، به آن سین بیوتیک می‌گویند.

 

فواید پروبیوتیک‌ها چیست؟

پروبیوتیک‌ها ممکن است به طرق مختلف برای بدن مفید باشند، مانند: تقویت سلامت میکروبیوم روده بازگرداندن تعادل به میکروبیوم پس از یک بیماری یا درمان حمایت از سیستم ایمنی پروبیوتیک‌ها ممکن است برای افراد با شرایط مختلف سلامتی مفید باشند. با این حال، تعیین دقیق اینکه چه کسی از کدام نوع باکتری سود می‌برد به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

در ادامه به برخی از فواید پروبیوتیک‌ها اشاره شده است:

 

۱- درمان اسهال و مشکلات گوارشی

سویه‌های خاصی از پروبیوتیک‌ها نتایج مثبتی در درمان اسهال و گاستروانتریت – التهاب پوشش روده که می‌تواند باعث اسهال شود – نشان داده‌اند. از طرفی پروبیوتیک و سیستم گوارش سالم دو یار جدا نشدنی هستند. چرا که پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید بدن هستند و سطح گوارش را با متعادل کردن pH دستگاه گوارش و ایجاد فضایی نامطلوب برای باکتری‌های بیماری‌زا تقویت می‌کنند. استرس و کمبود خواب می‌تواند نسبت باکتری‌های خوب به بد را در روده مختل کند. همین مورد به تنهایی، پروبیوتیک را برای حفظ سلامت کلی و گوارش بهتر ضروری می‌کند.

 

۲- بهبود مشکلات روحی و روانی

مطالعات منابع معتبر به ارتباط بین میکروبیوتای روده و سیستم عصبی مرکزی از جمله مغز اشاره کرده‌اند. این پیوند به عنوان محور روده-مغز شناخته می‌شود.  برخی از دانشمندان بر این باورند که باکتری‌های روده می‌توانند بر سیستم عصبی و طرز تفکر و احساس افراد تأثیر بگذارند.

 

۳- درمان کلسترول بالا

یک بررسی در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که مصرف غذاهای حاوی باکتری لاکتوباسیلوس پروبیوتیک می‌تواند سطح لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول “بد” و همچنین کلسترول کل را کاهش دهد. در سال ۲۰۱۸، نویسندگان یک متاآنالیز منبع معتبر همچنین به تأثیر پروبیوتیک‌ها بر کلسترول کلی توجه کردند. پس از مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند به طور قابل توجهی سطح کلسترول کلی خون را کاهش دهند.

 

۴- درمان فشار خون بالا

نتایج یک مطالعه نشان داد که شیر تخمیر شده با سویه‌های لاکتوباسیلوس ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. این بررسی همچنین نشان داد که مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند منجر به افزایش سطح ویتامین D شود که به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می‌کند. اگر تحقیقات آتی نشان دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به مدیریت فشار خون کمک کنند، این باکتری‌ها روزی می‌توانند در درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نقش داشته باشند. تحقیقات نشان داده که پروبیوتیک‌ها به مدیریت فشار خون کمک می‌کنند.  

 

۵- کاهش التهاب و بهبود روده تحریک پذیر

تحقیقات نشان داده باکتری‌های موجود در پروبیوتک، می‌توانند علائم آرتروز را کاهش دهند. پروبیوتیک‌ها همچنین می‌توانند باعث کاهش التهاب روده که اغلب به دلیل IBS رخ می‌دهد بشوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها ممکن است به درمان سندرم روده تحریک پذیرنیز  (IBS) کمک کنند. یک بررسی در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که یک پروبیوتیک چند سویه ممکن است علائم IBS را بهبود بخشد.

 

۶- کاهش عفونت به ویژه عفونت‌های قارچی

در آزمایش‌های آزمایشگاهی، دانشمندان دریافتند که شکل خاصی از لاکتوباسیلوس پروبیوتیک ممکن است روده را در برابر عفونت لیستریا، یک نوع باکتری مضرتر، محافظت کند. اگر به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوید، بهتر است مصرف ماست خود را بالا ببرید. محققان بر این باورند که خوردن ماست حاوی پروبیوتیک و یا مصرف مکمل آن، می‌تواند مقدار زیادی باکتری محافظ را به واژن برساند و به حفظ تعادل ارگانیسم‌ها در آن کمک کند. همه این موارد باعث کاهش عفونت‌های قارچی می‌شوند.

 

۷- التیام پسوریازیس و سندرم خستگی مزمن

در سال ۲۰۱۳، محققان شواهدی یافتند که نشان می‌داد بیفیدوباکتریوم اینفانتیس می‌تواند برای افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و سندرم خستگی مزمن هستند، مفید باشد. این نوع خاص از باکتری‌ها اغلب در مکمل‌ها برای تقویت سیستم گوارشی قرار داده می‌شود.

 

۸- کاهش عوارض آنتی بیوتیک‌ها

با اینکه آنتی بیوتیک‌ها نهایتا باعث می‌شوند حالتان بهتر شود، اما عوارضشان می‌تواند ناراحت کننده باشد. بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند تعادل میکروبی روده را مختل کنند و معمولا باعث اسهال و عفونت قارچی ‌شوند. ترکیب پروبیوتیک با آنتی بیوتیک می‌تواند این علائم را کاهش دهد. فقط مطمئن شوید پروبیوتیک را یک ساعت بعد از آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید تا از کشته شدن باکتری‌های خوب در روده جلوگیری شود.

 

۹- افزایش سرعت بهبود کرونا

برخی از محققان تصور می‌کنند که بهبود میکروبیوم روده از طریق مکمل‌های پروبیوتیک و رژیم غذایی ممکن است یک استراتژی برای مبارزه و درمان عفونت با ویروس کرونای جدید SARS-CoV-2 باشد. این عفونت که می‌تواند باعث COVID-19 شود مخفف بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ است. ثابت شده است که COVID-19 از طریق “طوفان سیتوکین” سیتوکین‌های التهابی بیش از حد به دفاع ایمنی بدن آسیب می‌رساند. اعتقاد بر این است که این عامل اصلی بدتر شدن سلامتی و حتی مرگ است.

از آنجایی که نشان داده شده است فلور روده سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و با التهاب مبارزه می‌کند، محققان فکر می‌کنند مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است با مهار یا محدود کردن این “طوفان سیتوکین” به سرعت بهبودی از ویروس کرونا کمک کنند. همچنین، افراد مبتلا به COVID-19 علائم گوارشی مانند اسهال، تهوع، استفراغ، درد شکم و از دست دادن اشتها را گزارش کرده‌اند. برخی از محققان، این نظریه را مطرح می‌کنند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند با مسدود کردن گیرنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) که در آن پاتوژن SARS-CoV-2 وارد بدن می‌شود تا به سلول‌های دستگاه گوارش حمله کند، از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند. یکی دیگر از پیوندهای پیشنهادی بین کووید-۱۹ و پروبیوتیک‌ها، چیزی است که «محور روده-ریه» نامیده می‌شود.

این یک سیستم ارتباط و تعامل بین روده و بافت ریه است که از طریق میکروارگانیسم‌های میکروبیوم انسان رخ می‌دهد. عدم تعادل فلور روده با بیماری‌های ریوی و عفونت‌های دستگاه تنفسی مرتبط است. محققان پیشنهاد می‌کنند که اصلاح این عدم تعادل‌ ممکن است به سلامت ریه کمک کند. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است به طور کلی فعالیت ضدویروسی را برای بهبود پاسخ ایمنی، ریوی و ضدالتهابی که ممکن است به پاکسازی عفونت SARS-CoV-2 کمک کند، تقویت کند.

همه این فرضیه‌ها در مرحله نظری هستند. محققان می‌گویند برای تایید آنها به مطالعات بیشتری نیاز است. یک مطالعه احتیاط را توصیه می‌کند و نشان می‌دهد که همه سویه‌های پروبیوتیک اثرات یکسانی ندارند.

 

این سوال مطرح می‌شود که آیا مکمل پروبیوتیک می‌تواند محتوای میکروبیوم روده را به اندازه کافی برای مبارزه با COVID-19 تغییر دهد یا خیر؟ منابع غذایی پروبیوتیک‌ها کدامند؟

 

غذاهایی که حاوی پروبیوتیک‌های طبیعی هستند شامل برخی از انواع زیر است:

ماست کفیر آب دوغ پنیر نرم محصولات مبتنی بر سویا، مانند میسو، تمپه، و برخی از نوشیدنی‌های سویا کیمچی کلم ترش غیر پاستوریزه آب میوه غلات صبحانه بسیاری از محصولات به‌عنوان “حاوی پروبیوتیک” به بازار عرضه می‌شوند

، اما بدن احتمالاً از برخی اقلام سود می‌برد. به عنوان مثال، خوردن پنیر نرم ممکن است راه خوبی برای اطمینان از رسیدن باکتری‌های پروبیوتیک به روده به شکل مفید باشد. پنیر نرم جزء مواد حاوی پروبیوتیک است که به سلامت روده‌ها کمک زیادی می‌کنند.  

 

مکمل‌های حاوی پروبیوتیک کدامند؟

پروبیوتیک‌ها به عنوان مکمل در دسترس هستند، اگرچه هنوز شواهد کافی برای اثبات اینکه یک برند یا نوع خاص به یک بیماری خاص کمک می‌کند، وجود ندارد. سازمان غذا و دارو (FDA) پروبیوتیک‌ها را برای اهداف پزشکی تنظیم می‌کنند. با این حال، آنها مکمل‌های پروبیوتیک را دارو نمی‌دانند و بنابراین ادعاهای مربوط به محتوای پروبیوتیک را کنترل نمی‌کنند. یک فرد نمی‌تواند مطمئن باشد که یک محصول دقیقاً حاوی چه چیزی است. همچنین، همیشه مشخص نیست که یک پروبیوتیک چه مدت در بدن فعال می‌ماند.

در نتیجه، فرد نمی‌تواند مطمئن باشد که هر محصولی چقدر موثر است یا ممکن است به چه شرایطی کمک کند. خطرات و اقدامات احتیاطی پروبیوتیک‌ها احتمالاً برای اکثر افراد بی‌خطر هستند، اما نکاتی وجود دارد که باید قبل از استفاده یا افزایش مصرف آنها در نظر بگیرید. سازمان غذا و دارو معتقد است در حالی که پروبیوتیک‌ها احتمالاً برای افرادی که از سلامت خوبی برخوردارند، بی خطر است، اما این باکتری‌ها ممکن است برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا سایر مشکلات سلامتی را دارند، خطراتی ایجاد کند.

این افراد ممکن است با خطرات زیر روبرو شوند: عفونت ترشح مواد مضر در بدن مقاومت آنتی بیوتیکی همیشه بهتر است قبل از مصرف مکمل‌ها یا ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی، به ویژه برای افرادی که مشکلات سلامتی دارند، با پزشک مشورت کنید.

 

علائم کمبود پروبیوتیک چیست؟

موارد زیر می‌تواند نشانه‌های عدم تعادل باکتری‌های روده باشد: مشکلات خودایمنی مانند مشکلات تیروئید، آرتریت روماتوئید و دیابت نوع ۱ مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، یبوست، اسهال، سوزش سر دل یا نفخ مشکلات خواب بثورات پوستی و آلرژی میل به شیرینی‌جات  

 

عوارض جانبی پروبیوتیک‌ها کدام است؟

در چند روز اول مصرف مکمل پروبیوتیک، ممکن است عوارض جانبی مرتبط با هضم، مانند گاز و ناراحتی خفیف شکمی را تجربه کنید. با این حال، پس از مدتی، هضم شما باید شروع به بهبود کند. در افراد با سیستم ایمنی ضعیف، از جمله مبتلایان به HIV، ایدز و چندین بیماری دیگر، پروبیوتیک‌ها می‌توانند منجر به عفونت‌های خطرناک شوند. اگر مشکل پزشکی دارید، قبل از مصرف پروبیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه لاغری و تغذیه به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 29 دی 1400 ساعت 10:41:19442 مشاهده