احتمال وجود آسیب ورزشی هم برای ورزشکاران حرفه ای وجود دارد و افرادی که به صورت تفریحی ورزش می‌کنند.

هر هدفی که از انجام ورزش داشته باشید، قطعاً آسیب دیدن یکی از اهداف تان نبوده و نیست و وجود آن کاملاً اتفاقی است؛ این در حالی است که بر طبق بررسی ها و آمارهای به دست آمده در سال های اخیر، آسیب ورزشی و آسیب‌دیدگی باشگاهی ۳۵ درصد افزایش داشته است.

بهبود آسیب‌ ورزشی در تمرین

دو علت اصلی برای ایجاد آسیب‌ ورزشی در حین تمرین وجود دارد، یکی اینکه حالت بدنی مناسبی نداشته باشید و دیگر اینکه ساختار اسکلتی بدن تان ضعیف باشد.

برای رفع چنین مشکلی سعی کنید همیشه درست بنشینید و صفحه مانیتور، دقیقاً در مقابل صورت‌تان باشد؛ یکی دیگر از علت هایی که موجب آسیب‌ ورزشی در حین تمرین می شود، تلاش برای سریع انجام دادن تمرینات ورزشی است؛ مشکل این است که ورزشکاران تازه‌کار تصور می‌کنند که اگر حرکات را زودتر و سریعتر انجام دهند، زودتر به تناسب اندام خواهند رسید.

قبل از رفتن به باشگاه باید این قضیه را درک کنید که قطعاً کسی که ۱۰ کیلو اضافه وزن دارد با یک بار رفتن به باشگاه و استفاده از تردمیل، کاهش وزن ۱۰ کیلویی نخواهد داشت؛ با یک بار وزنه زدن نمی توانید از کریستین بل بازیگر فیلم «ماشین کار» به کریستین بل در فیلم «بتمن» تبدیل شوید.

شروع تمرینات بدنسازی

برای شروع تمرینات بدنسازی بهتر است ابتدا مربی بدنسازی شخصی شناخته شده ای را پیدا کنید؛ زیرا مربی که انتخاب می کنید موظف است تا شیوه درست انجام حرکات و تکنیک های صحیح را به شما آموزش دهد.

بهتر است در مورد اهدافی که تعیین می کنید واقع‌بین باشید؛ برای اینکه ببینید آیا هدف مناسبی را برگزیدید یا نه، کافی است هدف تان را مانند یک نفر سوم در نظر بگیرید و در مورد آن قضاوت کنید؛ شاید باورتان نشود، ولی با انتخاب هدف مناسب و معقول تا حد زیادی از بروز آسیب ورزشی در باشگاه جلوگیری خواهید کرد.

آسیب‌های پا و مچ پا

علت آسیب‌دیدگی: 
زمانی که می خواهیم به آسیب‌دیدگی پا و مچ پا بپردازیم، ابتدا باید علت را در قسمت بالاتنه بیابیم؛ بسیاری از مردم عادت کرده اند تا ساعت های طولانی با حالتی خمیده پشت رایانه بنشینند.

این کار باعث می شود تا به مرور زمان حالت طبیعی بدن تغییر کرده و پشت شان خمیده شود؛ سپس زمانی که با پشتی خمیده از روی صندلی بلند بشوند، قطعاً فشار بیشتری بر روی پا و مچ پاها وارد خواهد شد.

همچنین وقتی که سر به سمت جلو باشد، جاذبه زمین، فرد را به سمت جلو کشیده و فشار بیشتری به انگشتان پاهای او وارد می شود و همین حالت بدنی نامناسب، در نتیجه منجر به آسیب‌دیدگی و ایجاد صدمه جدی پا و مچ پا خواهد شد.

چگونگی جلوگیری از آسیب‌دیدگی:
 باید از کفش های پیاده‌روی استفاده کنید که پاشنه بلند نداشته باشند؛ این کار باعث می شود تا فشار بر روی تمام کف پا پخش شده و دیگر به انگشتان پای تان فشاری وارد نشود.

آسیب‌دیدگی زانو

علت آسیب‌دیدگی: 
علت این آسیب، هم به بد نشستن پشت میز مربوط می شود؛ متأسفانه ما اصلاً در طول روز از عضلات لگن مان استفاده نمی کنیم؛ با وجود این عدم استفاده از عضلات، تصمیم می‌گیریم به سراغ ورزش هایی مثل کیک بوکسینگ برویم.

نتیجه این نیز چیزی جز آسیب‌دیدگی زانو نخواهد بود؛ اگر کفش نامناسب بپوشید، عضلات لگن تان قوی نبوده و تمام فشار بر روی زانوهای تان خواهد بود.
 

چگونگی جلوگیری از آسیب‌دیدگی: 
بهترین تمرین ورزشی برای جلوگیری از بروز چنین آسیبی، تمرین لانگز است؛ با انجام تمرین لانگز مچ پا و لگن تان همزمان با هم خم شده و باعث نیرومندتر شدن زانوهای تان خواهد شد.

اگر می خواهید از فواید انجام این حرکت بهره مند شوید، هر دو نوع لانگز رو به عقب و جلو را انجام داده و به سپس به طرفین، حرکت لانگز انجام دهید.

آسیب‌دیدگی کمر

علت آسیب‌دیدگی:
 بیشتر کارمندان، سر کار  بد می نشینند که این باعث آسیب دیدن بخش بالایی کمر و ستون فقرات شان می شود.

کافی است همین فرد کارمند بعد از این بد نشستن ها به باشگاه رفته و وزنه ای را بالای سرش ببرد، دیگر قسمت بالایی کمر فرد تحمل وزنه را نداشته و باعث می شود تا از قسمت پایینی کمر خم شده و کمی رو به جلو زاویه داشته باشند، همین باعث وارد شدن فشار زیاد به کمر شده و در نهایت موجب آسیب‌دیدگی سیستم عصبی کمر می شود.

چگونگی جلوگیری از آسیب‌دیدگی:
 به یاد داشته باشید که برای جبران بد نشستن ها، گاهی از اوقات بلند شده و بالاتنه تان را صاف کنید و حرکات کششی انجام دهید.

می توانید مقابل دیوار بایستید و کمرتان را صاف کرده و دست های تان را مستقیم روبه روی خود بگیرید؛ حال، آرام آرام دست های خود را بالا آورده و به گوش ها برسانید؛ بنابراین هرگاه در محل کار وقت آزاد داشتید، بلند شده و کمی ورزش کنید.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 15 آذر 1396 ساعت 11:46:41811 مشاهده