اگر میخواهید استخوان های قوی داشته باشید باید از آنها استفاده کنید. هر چه به استخوان نیروهای بیشتری اعمال شود قویتر میشوند.

 

کسانی که فعالیت بدنی کمی دارند و کم راه میروند کاهش تراکم استخوان پیدا میکنند. خانم ها بخصوص باید تاکید بیشتری از آقایان به سلامت استخوان های خود داشته باشند. آنها باید سعی کنند بخصوص در دوران جوانی و میانسالی استخوان های قوی برای بدن خود بسازند چون در سنین بعد از یائسگی بیش از مردان در معرض از دست دادن تراکم استخوان هایشان قرار خواهند گرفت.

 

پوکی استخوان در همه افراد مسن بوجود میاید. این روند در خانم ها در سنین بعد از 50 سال شدت بیشتری میگیرد ولی اگر وقتی جوان هستید عادت به ورزش پیدا کنید و فعالیت بدنی خود را در سنین بالا هم ادامه دهید سرعت پیشرفت پوکی استخوان را کاهش خواهید داد. گرچه اندازه و تراکم استخوان در هر فرد تابع ژنتیک اوست ولی بدست آوردن اندازه و تراکم حداکثر، نیازمند انجام فعالیت بدنی و ورزشی است.
 


پوکی استخوان و تاثیر سن و جنس:
بهترین زمان برای اینکه استخوان های بدنمان را قوی کنیم زمان نوجوانی یعنی بین 20-10 سالگی است. استخوان ها در سنین 30-20 سالگی هم قویتر میشوند ولی در سالهای بعد از سی سالگی تراکم استخوان های بدن شروع به کاهش میکند. مصرف سیگار و الکل این روند کاهش تراکم استخوان را تسریع میکند. حفظ تراکم استخوان برای زنان اهمیت بیشتری از مردان دارد چون تراکم استخوانهایشان نسبت به مردان در سنین پایینتری شروع به کاهش میکند، حتی وقتی استخوان هایشان حداکثر تراکم را دارند باز هم تراکم آنها از مردان کمتر است.

بارداری و شیردهی ممکن است تراکم استخوان خانمها را کاهش دهد. تراکم استخوان در سنین بعد از یائسگی باز هم کاهش بیشتری پیدا میکند. بهترین راه برای حفظ تراکم استخوان در خانم ها انجام فعالیت های بدنی منظم است. بهترین این ورزش ها آنهایی هستند که در حالت ایستاده انجام میشوند و در هنگام انجام آنها استخوان ها و عضلات در مقابل نیروی جاذبه کار انجام میدهند.
 


ورزش چگونه مانع پوکی استخوان میشود:
استخوان یک بافت زنده است. در بافت استخوانی سلول هایی وجود دارند که مرتباً استخوان نو میسازند. در کنار آن سلول هایی هم هستند که استخوان را جذب میکنند. فعالیت همزمان این دو دسته سلول موجب میشود که بافت استخوان مرتبا نو شود. با انجام ورزش های بدنی مستمر موجب میشوید تا استخوان شما مرتباً در معرض نیروهای وارد از طرف جاذبه زمین و عضلات متصل به آنها قرار بگیرد و این نیروها سلول های استخوان را به نحوی تحریک میکنند تا در مجموع استخوان بیشتری ساخته شده و تراکم بافت استخوانی بیشتر شود.
 


چه ورزش هایی برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است:
بهترین فعالیت های بدنی و ورزشی برای بدن عبارتند از دویدن، جهیدن، کوه نوردی، ورزش های تیمی مثل فوتبال، بسکتبال و والیبال، ورزش های آئروبیک، تنیس و دیگر ورزش های با راکت، اسکی، اسکیت و ورزش های رزمی.

 

فواید ورزش‌های شدید آبی برای مبتلایان به پوکی استخوان:

زنان یائسه‌ای که مشکل پوکی استخوان در ناحیه زانو دارند می‌توانند با انجام فعالیت‌های شدید آبی سلامت غضروف‌ها را افزایش دهند و استقامت زانو را بیشتر کنند.

مطالعات انجام شده در یکی از دانشگاه‌های فنلاند نشان داده است که انجام فعالیت‌های شدید آبی می‌تواند کیفیت غضروف‌ها را افزایش دهد و در کنار آن سلامت قلبی – عروقی را نیز بیشتر می‌کند.

در این مطالعات 87 زن 60 تا 68 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. تعدادی از این افراد روزی یک ساعت ورزش آبی انجام دادند و این کار را سه تا چهار بار در هفته‌ تکرار کردند.

ورزش‌های آبی ورزش‌هایی بی‌خطر برای افرادی هستند که مشکل پوکی استخوان دارند. انجام ورزش‌ها درد مفاصل را کاهش داده و کارایی حرکتی را در افراد مبتلا به پوکی استخوان افزایش می‌دهد.

 

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در یکشنبه 31 تیر 1397 ساعت 10:54:24680 مشاهده