نكات عمده در برنامه‌های لازم از جانب پزشك، در مراحل اولیه عبارتند از:

-تعیین زمان پیاده‌روی در بخش (پس از عمل جراحی)

-زمان استحمام

-زمان ترخیص از بیمارستان

-تاریخ مجاز ازسرگیری فعالیت‌های جنسی

-زمان ازسرگیری كار و فعالیت

-تعیین مشاغل نامطلوب و ممنوع

-مشاوره جهت نحوه‌ی انجام مسافرت‌های احتمالی سرگرمی‌ها و تفریحات سالم

-برنامه‌ریزی شروع فعالیت‌های ورزشی ملایم تا متوسط و تعیین انواع مجاز و غیرمجاز ورزش.

 

نكات مهم ورزش در بیماران قلبی

از توجه به پنج اصل اساسی زیر نباید غفلت كرد:

1 – بیماران پس از ابتلای به سكته‌ی قلبی می‌توانند ورزش‌هایی را كه قبلا انجام می‌داده است از سر بگیرد. برای مثال، اگر شما قبل از سكته قلبی به طور منظم به ورزش دوچرخه‌سواری می‌پرداخته‌اید، پس از بهبود نیز با رعایت شرایط می‌توانید این ورزش را ادامه دهید. ولی هیچ‌وجه منطقی نیست كه به مرد 50 ساله‌ای كه پیش از سكته هیچ‌گونه فعالیتی با دوچرخه‌سواری نداشته اجازه دهیم به این كار بپردازد.

2 – برای یك بیمار آنچه هم است روش انجام دادن فعالیت‌های ورزشی است و نوع ورزش اهمیت چندانی ندارد. به همین علت است كه باید هر نوع فعالیت ورزشی رقابتی را بدون استثناء ممنوع شمرد. چرا؟ برای اینكه ورزشكار رها یافته از سكته، در هر لحظه باید بر خود مسلط باشد و تحت تاثیر رفتار حریف قرار نگیرد تا بتواند در هر لحظه كه بخواهد، متوقف شود یا فعالیت خود را كاهش دهد.

3 – هرگز بلافاصله پس از صرف غذا ورزش نكنید. یك استراحت دو ساعته نه فقط مطلوب بلكه ضروری است.

4 – باید از فعالیت‌های ورزشی در گرما یا سرمای شدید (به ویژه در فضای آزاد و سرد) پرهیز كرد.

 

رعایت نظم، ترتیب و اعتدال در فعالیت‌های ورزشی، رسیدن به نوعی انضباط را در پی خواهد داشت كه مسلما در زمینه‌های دیگر زندگی روزانه نیز آثار مفیدی بر جای خواهد گذاشت. پس بسیار مهم و حتی حیاتی است كه اعتدال را رعایت كرده و هرگز تا مرحله‌ی خستگی، نفس نفس زدن و درد پیش نروید. حتی لازم است كه خیلی پیش از این مرحله دست از فعالیت بكشید. پس از درك، پذیرش و رعایت این اصول است كه می‌توانید به انتخاب ورزش مورد نظر خود بپردازید.

ورزش كمك موثری است برای ایجاد و حفظ تعادل عصبی رضایت بخش كه همه و به‌ویژه بیماران به آن نیاز دارند در بسیاری از موارد، ورزش در حكم آرام‌بخشی است كه كمتر دارویی به پای آن می‌رسد. در ماه‌ها و سال‌های پس از سكته‌ی قلبی، ورزش موجب بازگشت اعتماد به نفس می‌شود، بیمار شفا یافته به یاری ورزش، حس اعتماد به نفس خود را باز می‌یابد. در واقع بیمار با ورزش به خود و دیگران ثابت می‌كند كه هنوز توانایی انجام كارهای خود را دارد. در حقیقت مساله مهم این است كه فرد در حال نقاهت یا شفا یافته، یك بیمار یا یك موجود ناتوان به نظر نرسد.

در هر صورت روی آوردن به ورزش پس از ابتلا به سكته‌ی قلبی نه فقط ممكن، بلكه بسیار مطلوب است.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در شنبه 13 مهر 1398 ساعت 03:02:28521 مشاهده