ورزش یکی از علل افزایش سوخت و ساز بدن است و می تواند در کنار رژیم های لاغری برای کاهش وزن بسیار سودمند باشد. از طرفی چون ورزش به اعصاب انسان آرامش بخشیده و اشتها را افزایش می دهد اگر همراه با یک رژیم غذایی اصولی نباشد از عوامل چاق کننده محسوب می شود. از طرفی ورزش باعث افزایش مصرف کالری بدن می شود. هدف اصلی از فعالیت ورزشی افزایش میزان کالری مصرفی است، و باید برای کنترل وزن در طولانی مدت صورت گیرد. اضافه وزن زمانی به وجود می آید که افراد کالری مصرفی آن ها از کالری هزینه شده بیشتر شود.
برای شروع یک برنامه ورزشی باید چهار متغیر اصلی یعنی شدت، مدت، تکرار و نوع فعالیت ورزشی  را در نظر گرفت. برای پایش بهتر میزان کالری مصرفی روزانه خود می توانید از یک دستگاه قدم سنج استفاده کنید.
پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری موجب کاهش توده عضلانی و نیز چربی می گردد. در رژیم های غذایی بسیار شدید و کم کالری، حدود 50 درصد توده عضلانی از دست می رود، این همان چیزی است که از آن به عنوان شل شدن و کاهش قوام پوستی یاد می شود. با وجود این، کاهش توده عضلانی را می توان از طریق انتخاب درست یک برنامه فعالیت ورزشی به حداقل رساند و کنترل نمود. باید خاطر نشان شود که؛ افزودن یک برنامه ورزشی شامل کار با وزنه ( تمرین مقاومتی) به برنامه رژیم غذایی می تواند کاهش توده عضلانی را به حداقل برساند و در این شرایط امکان سوختن چربی در بدن فرد افزایش می یابد، بنابراین شما به میزان بیشتری سایز کم خواهید کرد و توده عضلانی خود را حفظ خواهید کرد.
برای شروع به ورزش کردن، بهتر است با فعالیت های ورزشی هوازی از قبیل پیاده روی، نرم دویدن، دوچرخه سواری شروع کنید، پس از این که با فعالیت ورزشی هوازی مأنوس شدید، می توانید تمرینات مقاومتی را نیز به برنامه فعالیت ورزشی خود اضافه کنید.
ورزش برای کم کردن چربی های تجمع یافته در مردها کارایی بیشتری دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ورزش برای درمان چاقی مردان سودمند تر است.
آب، بخش مهمی از بدن را تشکیل می دهد و می توان با پرهیزاز نوشیدن مایعات و تعریق چند کیلوگرم از وزن را کاهش داد. ولی این روش برای کاستن وزن همیشه مناسب نیست. زیرا هر زمانی که مصرف طبیعی مایعات آغاز شده و تعریق متوقف شود، وزن بدن به سرعت به حالت قبلی برمی گردد. کاهش همیشگی وزن فقط با کاهش چربی های بدن ممکن است نه با کاهش مایعات. مصرف نمک اضافی باعث چاقی (تجمع چربی) نمی شود ولی به دلیل جذب بیشتر مایعات در سلولها، وزن را افزایش می دهد.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در چهارشنبه 25 شهریور 1394 ساعت 12:08:031563 مشاهده