با اصول اساسي تغذيه كودكان آشنا شويد اين‌كه رژيم غذايي مناسبي داشته باشند. دليل اصلي چاقي در هر سني، مصرف كالري زياد و بيش از مقدار لازم روزانه بدن است. اگر اين روند ادامه پيدا كند، شخص وزن اضافه مي‌كند. بسيار مهم است كه هر فرد در روز فقط به مقداري كه براي بدنش لازم است كالري دريافت كند و نه بيشتر. تغذیه در دوران کودکی تاثیر بسیار مهمی بر روی سلامتی در دوران بزرگسالی دارد. كودكان به دليل اين‌كه در حال رشد هستند، پس لازم است كه كالري نسبتا زيادي به آن‌ها برسد. رژيم كم‌چرب، براي كودكان بالاي 5سال مي‌تواند گزينه مناسبي باشد اما براي كودكان زير 5 سال مناسب نيست. كودكان زير 5 سال مي‌توانند با مصرف گوشت، شير كامل و ماهي‌هاي چرب، چربي مورد نياز روزانه‌شان را دريافت كرده و از اين طريق هم انرژي بدن‌شان را تامين كرده و هم ويتامين‌هاي محلول در چربي را كسب كنند. با تنظيم يك رژيم غذايي متنوع روزانه كه در آن از هر 4 گروه اصلي مواد‌غذايي استفاده شده باشد، مي‌توانيد فرزندتان را از خطر بروز چاقي دور نگه داريد.
گروه نان و غلات: اين گروه شامل مواد‌غذايي نشاسته‌اي مي‌شود كه شامل سيب‌زميني و ماكاروني هم هست. اين گروه به تامين انرژي، فيبر، ويتامين و مواد معدني براي كودك كمك مي‌كند.
گروه ميوه‌ها و سبزي‌ها: اين گروه علاوه بر تامين ويتامين، فيبر و مواد معدني، منبع آنتي‌اكسيدان‌ها هستند.
گروه شير و لبنيات: اصلي‌ترين وظيفه شير و لبنيات تامين كلسيم مورد نياز كودك براي ساختن استخوان‌ها و دندان‌هاي محكم است. اين گروه همچنين ويتامين، مواد معدني و پروتئين را براي بچه‌ها تامين مي‌كنند.
گوشت و جايگزين‌هاي آن: گوشت، مرغ، ماهي و نيز مواد پروتئيني ديگري مانند تخم‌مرغ و حبوبات در اين گروه غذايي قرار مي‌گيرند. اين خوراكي‌ها علاوه‌بر تامين پروتئين، آهن مورد نياز بدن كودك را نيز به او مي‌رسانند و همچنين ويتامين و مواد معدني هم دارند.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در سه شنبه 3 آذر 1394 ساعت 09:59:121577 مشاهده