تغذیه ی موثر در رشد قدی کودکان:
مصرف ناکافی مواد غذایی مفید و سالم و نوشیدن الکل و استعمال دخانیات در دوران بارداری به رشد ناکافی کودک منجر میشود. توجه به این نکته ضروری است که مصرف غذا در حد متعادل و مناسب و از تمام گروه‌های غذایی بسیار مهم می باشد.انرژی، وجود اسید چرب ضروری برای رشد و نمو کافی کودکان لازم است. علاوه بر انرژی (که بخش مهمی از آن از کربوهیدرات‌ها یعنی قندهای ساده و مرکب تامین می‌شود) و چربی و پروتئین، (که این سه به نام درشت مغذی‌ها شناخته می‌شوند) دریافت کافی ریزمغذی‌های مختلف یعنی ویتامین‌ها و املاح نیز برای رشد کافی و مناسب کودکان ضروری است. نقش چندین ریزمغذی در تأمین رشد کافی کودکان شناخته شده است.
کمبود روی  در کاهش رشد قدی کودکان نقش دارد. کمبود همچنین ویتامین A،   آهن، کلسیم و ید نیز در تاخیر رشد کودکان نقش شناخته شده‌ای دارند. منابع مهم روی  عبارت ازگوشت‌ها، حبوبات، مغزها و غلات کامل هستند.
در بعضی شرایط مصرف شیر که بهترین منبع کلسیم است، میزان رشد کودکان را بهبود می‌بخشد.
مصرف نان‌هایی که به ‌خوبی تخمیر نشده‌اند، به علت ممانعت از جذب املاح و به ویژه روی، باعث کوتاهی قد می‌شوند.
سبزیجات و میوه‌جات که تامین‌کننده بسیاری از املاح و ویتامین‌ها و از جمله‌ پیش‌سازهای ویتامین‌ A  می باشند.
همچنین گروه شیر و لبنیات،  با فراهم کردن اسیدهای چرب، پروتئین‌های مرغوب، برخی ویتامین‌های بسیار باارزش و بسیاری از املاح به خصوص کلسیم، در تامین سلامت و رشد کودکان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.
گروه گوشت‌ها، حبوبات  و تخم‌مرغ  با تامین پروتئین‌ها، املاح به‌ویژه آهن برای جلوگیری از کم خونی )، و برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌ B12  که برای خون‌سازی فوق‌العاده ضروری بوده و تنها در غذاهای حیوانی یافت می‌شود، برای بدن ضروری هستند.

نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در جمعه 15 آبان 1394 ساعت 12:07:571655 مشاهده