تغذیه ناسالم ریشه در مشکلات روحی و روانی دارد دراین میان آنچه کمتر به آن توجه می‌شود این است که تغذیه سالم ارتباط تنگاتنگی با روان سالم دارد. منشاء بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی انسان روش نادرست زندگی اوست. بدیهی است که درمان بیماری‌ها هم فقط با تجویز چند دارو تکمیل نمی‌شود بلکه کلید اصلی درمان تغییر روش زندگی و رو آوردن به تغذیه سالم است.
گاهی منع فراوان از خوردن یک غذا یا اجبار به خوردن آن نتیجه عکس می‌دهد و فرد تمایل بیشتری به خوردن یا نخوردن آن غذای خاص پیدا می‌کند.
افراد زیادی که تمایل شدیدی به خوردن شیرینی یا شوری یا ترشی دارند و نمی‌توانند از خوردن این مواد غذایی چشم پوشی کنند بدون آنکه بدانند به مصرف این مواد معتاد شده‌اند یعنی مغزشان در پاسخ به مصرف این مواد پاداش می‌دهد؛ بنابراین برای دریافت آن‌ها پاداش که‌‌ همان احساس خوشایند پس از مصرف آن ماده غذایی است، دایم آن را مصرف می‌کنند. در موارد بسیاری تغذیه ناسالم ریشه در مسائل و مشکلات روحی- روانی دارد؛‌‌
در رژیم‌های علمی وابستگی فرد به شیرینی، نوشابه و دیگر مواد غذایی در طول زمان اندک اندک رفع می‌شود. در رژیم‌های علمی اصل بر این است که لازمه برخوردار بودن از تغذیه سالم، داشتن روان سالم است و در مقابل داشتن رفتار ناسالم و نادرست در همه زمینه‌ها ازجمله در شیوه تغذیه ناشی از روان ناسالم است.
از سوی دیگر افرادی که اضافه وزن دارند و تحت تاثیر مسائل روحی- روانی، استرس و اضطراب قرار می‌گیرند، تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی پیدا می‌کنند. در بسیاری از موارد یکی از علل چاقی در افراد مسائل روحی و روانی است. به این ترتیب یکی از اولین راهکار‌ها برای کنترل وزن در این افراد تقویت اراده است؛ به طوری که فرد بتواند در برابر خوردن مقاومت کند.
 مصرف مایعات فراوان، جایگزین کردن سبزیجات و میوه‌ها به جای مواد غذایی چرب و شیرین، کم کردن وابستگی به برخی مواد غذایی پرکالری در طول زمان، کاهش دادن مصرف مواد پر ادویه فرآوری شده و فست فود‌ها، داشتن یک رژیم غذایی علمی با در نظر گرفتن شرایط روحی- روانی، گرفتن شرح حال دقیق از بیمار، در نظر گرفتن شرایط جسمی بیمار با ارزیابی‌های اولیه از جمله اقداماتی است که توصیه می‌شود.


نوشته شده توسط  :  مشاورین Rejim.ir در یکشنبه 26 مهر 1394 ساعت 07:56:341840 مشاهده